23948sdkhjf

Dansk Elbil Alliance: Elbilmarkedet på vej op i fart

Det danske elbilmarked er modnet og på vej op i fart.
Så klar er holdningen i Dansk Elbil Alliance. Ifølge brancheorganisationen er der flere tegn på, at markedet har ændret sig. Stadig flere elbiler bliver lanceret. Det skriver organisationen i en pressemeddelelse.

Det gjaldt i 2013 og kommer også til at ske i 2014. Det betyder, at elbilen bliver stadig mere attraktiv for kommuner, virksomheder og private, som ser muligheder i at elbilerne passer ind i deres kørselsmønstre og dagligdag. Samtidig er infrastrukturen blevet landsdækkende, og bliver fortsat udbygget, så den kan servicere de eksisterende og nye elbiler på markedet.

- Elbilmarkedet modnes, og vi ser, at markedet bevæger sig. Virksomheder og kommuner er for alvor begyndt at tage elbilen til sig for at bruge dem i deres daglige arbejde, fordi der ofte er et perfekt match mellem kørselsbehovet, opladningsmulighederne, økonomien og elbilens evner. En anden vigtig årsag til kommunerne og virksomhedernes interesse er, at man med Energistyrelsens elbilpartnerskaber har åbnet øjnene hos kommuner og virksomheders for indpasning af elbiler i 2014. Vi vurderer, at det vil sikre mere end en fordobling af den samlede bestand af elbiler i Danmark. Det er godt nyt, fordi det betyder, at elbilen bliver mere synlig i gadebilledet, siger Lærke Flader, branchechef i Dansk Elbil Alliance.

Ikke nå 2050-målsætningen
I takt med at stadig flere prøver elbilen på arbejdet og vænner sig til ny teknologi, vil det skabe tillid til elbilen og hjælpe til elbilens videre udbredelse på det private marked.

Lærke Flader understreger desuden, at de kommende år bliver afgørende for, om den grønne omstilling af transportsektoren i Danmark bliver gennemført, og der dermed gøres op med sektorens afhængighed af fossile brændstoffer. En ny Dansk Energi analyse udarbejdet for Dansk Elbil Alliance viser, at hvis vi skal indfri målsætningerne i 2050 om fossilfrihed i transportsektoren, så skal vi i gang nu, fordi det erfaringsmæssigt tager tid at udskifte den danske bilpark.

-En dieselbil, der indregistreres i dag bliver i gennemsnit på vejene i 15 år. Hvis Danmark ikke inden for de næste seks år arbejder målrettet på at udfase dagens benzin- og dieselbiler med grønne alternativer, og således får gjort klar til det nødvendige teknologiskifte, så når vi ikke 2050-målsætningen. Det er derfor rettidig omhu at starte omstillingen nu, siger Lærke Flader.

Der skal derfor sættes ind nu og investeres økonomisk og politisk for en grønnere transportsektor.

-Hvis vi skal nå målet om en grønnere transportsektor, så skal de politiske rammebetingelser justeres til. Ved at fokusere på forskellige politiske initiativer som f.eks. justeringer af bilbeskatningen, støtte til infrastruktur, aktiv offentlig indkøbspolitik kan udbredelsen af elbiler speedes op, og vi kan få sikret den kritiske masse, som er afgørende for elbilernes endelige gennembrud, afslutter Lærke Flader.
Kommenter artiklen (1)
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.082