'Ellen' runder snart seks år på overfarten Søby-Fynshav.
Den er nu verdens længst sejlende el-færge og har skrevet sig ind i transporthistoriens grønne kapitel.
Men som alle batterier mister de over tid kapacitet – og for en færge, der skal sejle 40 kilometer uden opladning flere gange dagligt, er kravet nådesløst: Når batterierne falder ti...
’Ellen’ får nyt batteri – men det gamle lever videre
Hvad gør man med 26.000 slidte battericeller? To SDU-forskere vil bruge batterierne til at lagre sol og vind.

'Ellen' slider batterier, når den mange gange dagligt skal sejle de 40 km mellem Søby og Fynshav. Nu har to forskere fundet en metode, der redder de brugte færgebatterier fra et skæbne som skrot. Tim Kildeborg Jensen
Vil du have det hele med?
Prøv 30 dage for 0 kr.
Ingen binding eller kortoplysninger påkrævet.
Prøv nu
Køb et abonnement
Udforsk vores abonnementer, og vælg den løsning, der matcher dine behov.
Vælg dit abonnement