Bilbatterier får nyt liv på Samsø
Projekt 'Klimabyen Energiakademiet' på Samsø vil snart give turister mulighed for at opleve energiteknologiske løsninger på første hånd.
Klimabyen, der er baseret på bæredygtigt byggeri, får både solceller, termonet, buffertanke og et batteri, der er netop koblet og monteret i en tifods container. Batteriet har en kapacitet på 124 kWh og kan udvides til 248 kWh.
Batteriprojektet er blevet til i et samarbejde med 4-Leaf Consulting og DTU. Energy Cluster Denmark har faciliteret projektet, der er støttet af Danmarks Erhvervsfremmebestyrelse med midler fra EU.
- På et år har partnerne skabt en ny løsning med grøn balancering til byggeriet på Samsø. Når løsningen er færdigtestet, kan partnerne udvikle videre på skalering af batteriet, så det kan sælges som noget nyt til markedet – med afsæt i genbrug, udtaler Marie Vedel, projektleder i Energy Cluster Denmark i en pressemeddelelse.
Og det er især de brugte bilbatterier, der har potentiale.
Genanvendelse af el-bilbatterier som stationært batteri udgør nemlig to tredjedele af batteriets livscyklus, alt afhængig af hvordan man vælger at køre batteriet i drift.
Det fortæller Jesper Østergaard fra 4-Leaf Consulting der desuden er formand for batteriarbejdsgruppen i Dansk Center for Energilagring – DaCES.
- Batterierne sidder i el-bilerne til de har en restkapacitet på 70-90 procent. På det tidspunkt, typisk efter 8-10 år, er rækkevidden nedsat, og så kan det være aktuelt at sætte et andet batteri i bilen – eller lade den skrotte. Batterierne har en restlevetid til de når en restkapacitet på 30-40 procent, og har stadig stor værdi inden de sendes til genbrug, udtaler Jesper Østergaard.
4-Leaf Consulting planlægger at arbejde videre med batteriløsninger i størrelsen 100 kWh – 1 MWh i et separat selskab.
Batterierne til projektet er fra Tesla model S og X.
Du kan læse mere om projektet her.