23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Energy Supply
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Stena Line satser på methanol i færgedriften

Mens en række rederier ombygger sine skibe, så de kan sejle på flydende naturgas, satser Stena Line på sigt på ren methanol til fremdrift af sine færger.

Det skriver nyteknik.se ifølge Ingeniøren.

I første omgang vil Stena Line teste brændstoffet DME (dimetyleter) på hjælpemaskineriet på færgen Stena Scanrail, som sejler mellem Göteborg og Frederikshavn, men på længere sigt er det meningen, at også hovedmotoren skal drives af ren methanol.

- Vi betragter methanol som et realistisk alternativ til LNG. Methanol kan transporteres som en almindelig væske, og man kan derfor anvende den eksisterende infrastruktur, siger Claes Berglund, der er ansvarlig for samfunds- og miljøspørgsmål, til nyteknik.se.

Stena Line regner med, at 25 ud af rederiets 34 færger med tiden skal konverteres til methanol. Det skriver Ingeniøren.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.078|instance-web03