Aalborg har fået reduceret motorvejsstøjen med otte kilometer støjskærm
Et af Danmarks største støjskærmsprojekter er afsluttet i april 2025 efter 1½ år lang anlægsperiode. DAV NORDIC har været hovedentreprenør på opgaven.
E45 krydser tværs gennem Aalborg og flere steder ligger boligområderne helt tæt op ad motorvejen. Det giver en masse støj for beboerne, hvilket i høj grad belaster dem og påvirker deres hverdag.
Som en del af Infrastrukturplan 2035, blev det besluttet, at Vejdirektoratet skulle etablere nye støjskærme for at reducere motorvejsstøjen og dermed forbedre livskvaliteten for de mange naboer i området.
Som hovedentreprenør på projektet har vi hos DAV NORDIC stået for projekteringen og dimensioneringen samt montagen af støjskærmskassetterne. Vi har haft det overordnet leverandøransvar samt stået for styringen af projektet fra start til slut i tæt samarbejde med Vejdirektoratet.
Op til 9 meter høj skærm
For at dæmpe støjen så effektivt som muligt er der flere faktorer i spil. Særligt højden har stor betydning for, hvor meget støjen kan reduceres. Derfor blev der valgt en løsning, hvor skærmen fik en højde mellem 5-9 meter. Det er første gang, at Vejdirektoratet har fået sat 9 meter høje støjskærme op.
En så høj væg bliver meget markant i området, og derfor er der valgt en støjskærm med espalier, hvor beplantningen, som er anlagt, med tiden vil kravle op af og dække skærmen med grønt. På den måde kommer støjskærmen til at indgå mere naturligt i miljøet og bidrager til at skabe grønne områder.
Nogle steder er der anvendt trælameller i bunden af støjskærmen, da planterne sandsynligvis ikke vil overleve saltning af vejene i de kolde vintermåneder.
Selve støjskærmen dækker en strækning på i alt knap 8 kilometer fordelt i både nord- og sydgående retning.
Projektering og dimensionering danner fundamentet for succes
Projektet startede i foråret 2023 med projekteringen og dimensioneringen. Hos DAV NORDIC, arbejdede vi i denne fase tæt sammen med ISC Rådgivende Ingeniører, som stod for at lave tegninger og beregninger.
Det er ikke første gang, at vi samarbejder med ISC, og derfor har ISC en væsentlig grundviden, som gør projektet mere effektivt samtidig med at kvaliteten er helt i top. Udover den første fase af projektet har ISC også været med ind over løbende i projektet, når der skulle justeres eller ændres elementer.
Samarbejde var afgørende på en anderledes byggeplads
Et støjskærmsprojekt ved motorvejen er helt særligt, og det adskiller sig fra andre typer projekter ved, at byggepladsen er lang og smal. Det giver en række udfordringer, fordi arbejdsområdet er lille, og det bliver endnu mindre, fordi der skal være arbejdsfrie områder ud mod trafikken for at skabe større sikkerhed for arbejderne på byggepladsen.
Vi har hos DAV NORDIC brugt Munck Havne og Anlæg, som underleverandør på alt jord- og funderingsarbejde og sammen har vi gennem hele projektet skulle nøje koordinere anlægslogistikken og sikre, at puslespillet er gået op.
Hos Munck Havne og Anlæg påpeger de, at nøglen til et succesfuldt projekt netop har været det tætte samarbejde og den gode dialog gennem hele processen.