23948sdkhjf
Del siden
Annonce

Vejen til den gode kundeoplevelse er brolagt med data

”Gør det nemt. Gør det grønt. Gør det billigt. Så er vi i mål.” Sådan opsummerer Peter Nordahn, chef for digital forsyning hos Verdo, den opgave forsyningsselskaberne står overfor. Samtidig konstaterer han, at der kun er én vej – den digitale.

Energikoncernen Verdo har sat gang i en digital transformation. Målet er ikke digitalisering i sig selv, men derimod mere klimavenlige løsninger og unikke kundeoplevelser. I alt 20 digitale projekter er sat i søen og skal være med til at sætte skub i udviklingen.

”Vi er kommet til et punkt, hvor vi må spørge os selv: Hvor meget mere kan vi optimere forsyningen fysisk? Derfor er det vigtigt, at vi ser mulighederne digitalt,” siger Peter Nordahn, chef for digital forsyning, Verdo.

Digital styring af temperaturen i fjernvarmenettet er et eksempel på, hvordan man med data kan effektivisere forsyningen.

”Når vi kan styre temperaturen i nettet, betyder det samtidig, at vi kan minimere spild af varme og dermed også minimere produktionsomkostningerne. Det bliver altså både billigere for kunderne og mere klimavenligt,” forklarer Peter Nordahn.

I det konkrete eksempel har Verdo indledt samarbejde med flere partnere omkring automatisk identificering af installationer med dårlig afkøling. Målet er at reducere returtemperaturen i fjernvarmenettet i henholdsvis Randers og Herning. Det vil sikre den hydrauliske kapacitet og dermed øge effektiviteten af kraftvarmeværkets røggaskondenseringsanlæg. Derudover vil en lavere returtemperatur reducere varmetabet i returløbet. I sidste ende reducerer det mængden af brændsel, der skal bruges til at opvarme de danske hjem. Det er til gavn for miljøet, samtidig med at det giver en bedre udnyttelse af ressourcerne til gavn for kunderne.

Sektorkoblingen er et andet ben i transformationen, som gøres mulig ved at sænke temperaturen i nettet. Også her er der behov for digitalisering for at kunne udnytte alle de forskellige typer bæredygtige varmekilder som for eksempel overskudsvarme fra virksomhederne.

”I dag er forsyningen relativt enkel med et kraftvarmeværk, der pumper vand ind i ledningsnettet, men når der skal overskudsvarme ind i nettet forskellige steder fra, bliver styringen helt anderledes kompliceret. Der kan være stor forskel på de konkrete forhold fra virksomhed til virksomhed. Det skal vi kunne håndtere – og på en måde, hvor vi stadig kan stå inde for forsyningssikkerheden,” siger Peter Nordahn.

Han forventer, at der vil gå nogle år, inden fremtidens fjernvarme for alvor breder sig i Danmark. Udviklingen afhænger af, hvor godt man i branchen formår at samarbejde omkring udvikling og deling af data.

”Samarbejde er helt afgørende. Det er det, der sikrer, at vi får standardiseret fremtidens løsninger og kommer til at tale samme sprog. Og hvis vi kan dele hinandens erfaringer og generelle data, kommer vi også hurtigere i mål.”

FAKTA
Der er store CO2-besparelser at hente ved et mere intelligent fjernvarmesystem. Verdo har tidligere lavet beregninger, der viser, at CO2-udledningen i forbindelse med fjernvarmelevering i Randers Kommune ligger på 5,4 g/kWh.

Hvis returtemperaturen i fjernvarmenettet sænkes med 1 °C, vil det reducere varmetabet i ledningsnettet med ca. 1.270 MWh/år. For Randers Kommune vil det altså betyde, at CO2-udledningen bliver reduceret med ca. 6,8 tons pr. år. for hver °C returtemperaturen sænkes.

Verdo forsyner samlet op mod 85.000 varmekunder i Randers og Herning.

Verdo
Agerskellet 7
8920 Randers NV
Randers Kommune
Danmark
CVR nummer: DK25481968

Kontaktperson

BO
Bjørn Olsen
Presseansvarlig
+45 24 69 14 13 bjol@verdo.com

Send til en kollega

0.078