Støj på arbejdspladsen
Støj på arbejdspladsen er lovgivningsmæssigt først og fremmest reguleret af Arbejdstilsynet.
Her skal følgende bemærkes:
- Ingen må udsættes for en støjbelastning på over 85 dB(A) eller spidsværdier af impulser over 137 dB(C).
- Arbejdsgiveren er ansvarlig for at al støj bekæmpes, hvor dette er muligt og økonomisk overkommeligt.
- Høreværn er en midlertidig løsning.
- Medarbejderen har pligt til at bruge høreværn, hvis støjen er over 85 dB(A).
- Arbejdsgiveren skal stille høreværn til rådighed for de ansatte, hvis støjbelastningen overstiger 80 dB(A), eller spidsværdierne overstiger 135 dB(C), eller støjen i øvrigt er skadelig eller stærkt generende. Det kan fx være tilfældet, hvis der udføres kortvarigt arbejde under meget støj.
Vi anbefaler, at du læser denne AT vejledning D 6.1-5
Grænser for ekstern støj fra virksomheder
Ekstern støj fra virksomheden er reguleret af Miljøloven og vi anbefaler at du læser videre her
Grænseværdierne bruges først og fremmest i forbindelse med miljøgodkendelser og påbud, men kan også benyttes ved planlægning. Der er forskellige vejledende grænseværdier for dagperioden, aftenperioden og natten.
Kontakt os gerne, hvis du vide mere om lovgivning om støj
✆ 63 42 42 42
Se mere om Støjdæmpning og Akustik i vores læringscenter her