23948sdkhjf

Fakta om udbudet

EU-nr
2015/S 014-021441
Offentliggjort
21.01.2015
Udbudstype
Begrænset udbud

Anmodning om deltagelse

Til
20.02.2015 Kl. 12:00

Addresse
Aarhus Kommune, Sundhed og Omsorg, Bygningsafdelingen
Søren Frichs Vej 36 G, 2. sal lokale nr. 2.86
8230 Åbyhøj
Att.: Frank Kejlberg

Udbyder

Aarhus Kommune, Sundhed og Omsorg, Bygningsafdelingen

Vindere

(14.05.2016)
Arkitema K/S
Frederiksgade 32
8000 Aarhus C

Opdateringer

Rettelse
(17.02.2015)

I stedet for:

II.1.6) CPV-glossaret:

Yderligere genstande: 71521000, Byggepladstilsyn.
Læses:
II.1.6) CPV-glossaret:

Yderligere genstande: —.



I stedet for:

III.2.1) De økonomiske aktørers personlige forhold, herunder krav om optagelse i erhvervs- eller handelsregister:

Oplysninger og formaliteter, som er nødvendige for at vurdere, om kravene er opfyldt:

...

E. Virksomheder, der er momsregistrerede i Danmark, skal aflevere nøgletal (maksimalt 3 faktablade)/karakterbog for tidligere udførte byggeopgaver, jf. § 7 i bekendtgørelse nr. 675 af 18.6.2010 om nøgletal for alment byggeri mv. Hvis ansøger ikke er i besiddelse af nøgletal beregnet efter bekendtgørelsens definitioner, eller ansøger ikke er momsregistreret i Danmark, skal ansøger aflevere tilsvarende oplysninger til brug for udvælgelsen, jf. bekendtgørelsen § 7, stk. 5. Tilsvarende oplysninger skal være attesteret af en uvildig tredjemand. Bygherren betragtes i den forbindelse ikke som en uvildig tredjemand. Tilsvarende oplysninger omfatter oplysninger om tidligere præstationer inden for de seneste 3 år herunder:

A. Udtalelser fra kunder vedr. 1) tidsfrister, 2) mangler og 3) kundetilfredshed.

B. Ansøgeres opgørelse af arbejdsulykker. Yderligere informationer og vejledning om nøgletal kan findes på www.ebst.dk I det omfang ansøgningen ikke er vedlagt nøgletal eller tilsvarende, vil ansøgningen ikke blive betragtet som ukonditionsmæssig, men manglende oplysninger kan have indflydelse på vurderingen af ansøgers egnethed og udvælgelsen af tilbudsgivere.

VI.3) Yderligere oplysninger:

4. Nøgletal jf. III.2.1) E

Læses:
III.2.1) De økonomiske aktørers personlige forhold, herunder krav om optagelse i erhvervs- eller handelsregister:

Oplysninger og formaliteter, som er nødvendige for at vurdere, om kravene er opfyldt:

...

E. Krav om nøgletal bortfalder.

VI.3) Yderligere oplysninger:

4. Krav om nøgletal jf. III 2.1) E bortfalder.

Bygherrerådgivning i forbindelse med etablering af »Generationernes Hus« (Rettet) (Rettet)


Aarhus Kommune, Sundhed og Omsorg, Bygningsafdelingen

Tjenesteydelser
Direktiv 2004/18/EF

Del I: Ordregivende myndighed


I.1)

Navn, adresser og kontaktpunkt(er)


Aarhus Kommune, Sundhed og Omsorg, Bygningsafdelingen
Søren Frichs vej 36G
Att: Frank Kejlberg
8230 Åbyhøj
DANMARK
Telefon: +45 89406652
Mailadresse: frankk@aarhus.dk

Internetadresse(r):

Overordnet internetadresse for den ordregivende myndighed: www.aarhus.dk

Yderligere oplysninger fås her: Det/De ovennævnte kontaktpunkt(er)

Specifikationer og yderligere dokumenter (herunder dokumenter vedrørende den konkurrenceprægede dialog og et dynamisk indkøbssystem) fås her: Det/De ovennævnte kontaktpunkt(er)

Bud eller ansøgninger om deltagelse skal sendes til: Det/De ovennævnte kontaktpunkt(er)


I.2)

Type ordregivende myndighed

Regional eller lokal myndighed



I.3)

Hovedaktivitet

Generelle offentlige tjenester



I.4)

Kontrakt indgås på andre ordregivende myndigheders vegne


Den ordregivende myndighed indkøber på andre ordregivende myndigheders vegne: ja

Brabrand Boligforening
Rymarken 2
8210 Aarhus V
DANMARK



Del II: Kontraktens genstand


II.1)

Beskrivelse


II.1.1)

Den ordregivende myndigheds betegnelse for kontrakten:

Bygherrerådgivning i forbindelse med etablering af »Generationernes Hus« — Prækvalifikation.



II.1.2)

Kontrakttype og leverings- eller udførelsessted for bygge/anlægsarbejdet, varerne eller tjenesteydelserne

Tjenesteydelser
Tjenesteydelseskategori nr. 12: Arkitektvirksomhed, rådgivende ingeniørvirksomhed og integreret ingeniørvirksomhed, byplanlægning og landskabsarkitektur, hermed beslægtet teknisk-videnskabelig konsulentvirksomhed, teknisk prøvning og analyse
Hovedleverings- eller hovedudførelsessted for bygge- eller anlægsarbejde, varer eller tjenesteydelser: Aarhus Kommune.

NUTS-kode DK042


II.1.3)

Oplysninger om offentlig kontrakt, rammeaftale eller dynamisk indkøbssystem

Bekendtgørelsen vedrører en offentlig kontrakt



II.1.4)

Oplysninger om rammeaftale


II.1.5)

Kort beskrivelse af kontrakten eller indkøbet/indkøbene

Aarhus Kommune udbyder hermed bygherrerådgivningsopgaven i forbindelse med programmering og etablering indtil afslutning af 1 års gennemgang af »Generationernes Hus«, der placeres på et areal i de Bynære havnearealer i Aarhus.
Projektet udføres via en visionær proces og i et tæt bygherresamarbejde mellem Aarhus Kommune, repræsenteret ved de tre Magistratsafdelinger, Sundhed og Omsorg, Børn og Unge og Sociale forhold og Beskæftigelse og det almene boligselskab; Brabrand Boligforening.
Der indgås separat og selvstændig kontrakt med hhv. Aarhus Kommune og Brabrand Boligforening.
Projektet består af fleksible almene boligenheder med tilhørende fællesarealer, en større fleksibel daginstitution, samt arealer udlagt til fælles- og sundhedsfremmende aktiviteter. Desuden omfatter projektet tilhørende udearealer samt p-arealer evt. som parkeringskælder.
Det samlede bygningsareal forventes at være på i alt ca. 25 000 m², hvoraf de ca. 70 % forventes opført som støttet byggeri.
Visionen er at skabe ET hus. En daglig ramme for det givende samliv mellem generationer og de gode relationer mellem mennesker, med særligt fokus på »mødesteder« for alle generationer og med plads til selvbestemmelse og selvstændighed.
Den helt særlige beliggenhed i tæt tilknytning til kanalerne, vandet og vinden og bydelen, skal udnyttes til, at give stedet en helt unik karakter, der kan indbyde til anderledes aktiviteter, oplevelser og møder generationerne imellem.
Ambitionen er, med udgangspunkt i funktionelle krav, at udfordre den kendte form — at gå ud på kanten af »det vi allerede gør«, at udfordre vaner og rutiner og tviste dem til at skabe en ny virkelighed.
Udfordringen, det innovative er, at få skabt visionære rammer, der gør op med »institutionen« og giver mulighed for, at generationerne kan mødes, dér hvor det giver mening for alle.
Byggeriet forventes udført i fagentreprise/ storentreprise efter forudgående totalrådgiverkonkurrence i begrænset udbud eller som projektkonkurrence.
Den endelige udbudsstrategi fastlægges dog i projektets indledende faser og i samarbejde med bygherre-rådgiveren.
Byggeriet udføres efter standarderne for lavenergiklasse 2020 og forventes taget i brug primo 2019.
Bygherrerådgiver skal håndtere og organisere den delte bygherrerolle mellem de deltagende bygherrer og de økonomiske, organisatoriske og kommunikative aspekter, der er en konsekvens heraf.
Bygherrerådgiver skal, ud over gennemførelse af den innovative proces i forbindelse med programmering af »Generationernes Hus«, gennem hele projektforløbet, yde rettidig og kvalificeret rådgivning til bygherre, så der opføres et byggeri at kvalitet og således at sagens fremdrift sker rettidigt og inden for de aftalte rammer.



II.1.6)

CPV-glossaret (common procurement vocabulary)


71530000, 71521000


II.1.7)

Oplysninger om WTO-aftalen om offentlige indkøb

Dette udbud er omfattet af WTO-aftalen om offentlige indkøb: ja



II.1.8)

Delaftaler

Kontrakten er opdelt i delaftaler: nej



II.1.9)

Oplysninger om alternative tilbud

Alternative tilbud vil blive taget i betragtning: nej



II.2)

Kontraktens mængde eller omfang


II.2.1)

Samlet mængde eller omfang:

Der henvises til pkt. II.1.5).



II.2.2)

Oplysninger om optioner

Optioner: nej



II.2.3)

Oplysninger om forlængelse

Denne kontrakt kan forlænges: nej



II.3)

Kontraktens varighed eller frist for dens opfyldelse

Varighed i måneder: 72 (fra tildeling af kontrakten)



Del III: Juridiske, økonomiske, finansielle og tekniske oplysninger


III.1)

Kontraktbetingelser


III.1.1)

Sikkerhedsstillelse og garantier, som forlanges:

Eventuelle krav til sikkerhedsstillelse og garantier vil fremgå af udbudsmaterialet.



III.1.2)

De vigtigste finansierings- og betalingsvilkår og/eller henvisning til relevante bestemmelser herom:

Finansierings- og betalingsvilkår vil fremgå af udbudsmaterialet.



III.1.3)

Retlig form, som kræves af den sammenslutning af økonomiske aktører, ordren tildeles:

Der stilles ikke krav til retslig form.
Hvis tilbuddet afgives af flere virksomheder i forening (et konsortium), skal deltagerne påtage sig solidarisk ansvar samt udpege en befuldmægtiget, som Aarhus Kommune med bindende virkning for sammenslutningen kan indgå aftaler med.



III.1.4)

Andre særlige vilkår

Der gælder særlige vilkår for opfyldelse af kontrakten: ja
Beskrivelse af de særlige vilkår: Kontrakten vil indeholde en arbejdsklausul.



III.2)

Betingelser for deltagelse


III.2.1)

De økonomiske aktørers personlige forhold, herunder krav om optagelse i erhvervs- eller handelsregister

Oplysninger og formaliteter, som er nødvendige for at vurdere, om kravene er opfyldt: For at komme i betragtning, skal nedenstående punkter (A-F) opfyldes, og de krævede oplysninger fremsendes.
Ansøger skal indlevere følgende:
A. Firmanavn, adresse og CVR-nr., telefonnr., e-mail adresse samt kontaktperson hos ansøgeren.
B. Beskrivelse af ansøgeren, herunder ansøgerens primære arbejdsområder samt eventuelle underrådgivere.
C. Tro og love-erklæring om, at ansøger ikke befinder sig i én af de i udbudsdirektivets, direktiv 2004/18/EF, artikel 45, stk. 1 og stk. 2, litra a, b, c, e og f anførte udelukkelsesgrunde.

D. Tro og love-erklæring om gæld til det offentlige, jf. lovbekendtgørelse nr. 336 af 13.5.1997. Aarhus Kommunes Tro og love-erklæring vedr. gæld til det offentlige, bør benyttes. Tro og love-erklæring kan findes på Aarhus Kommunes hjemmeside www.aarhus.dk under Erhverv/For leverandører.
E. Virksomheder, der er momsregistrerede i Danmark, skal aflevere nøgletal (maksimalt 3 faktablade)/karakterbog for tidligere udførte byggeopgaver, jf. § 7 i bekendtgørelse nr. 675 af 18.6.2010 om nøgletal for alment byggeri mv. Hvis ansøger ikke er i besiddelse af nøgletal beregnet efter bekendtgørelsens definitioner, eller ansøger ikke er momsregistreret i Danmark, skal ansøger aflevere tilsvarende oplysninger til brug for udvælgelsen, jf. bekendtgørelsen § 7, stk. 5. Tilsvarende oplysninger skal være attesteret af en uvildig tredjemand. Bygherren betragtes i den forbindelse ikke som en uvildig tredjemand. Tilsvarende oplysninger omfatter oplysninger om tidligere præstationer inden for de seneste 3 år herunder:
A. Udtalelser fra kunder vedr. 1) tidsfrister, 2) mangler og 3) kundetilfredshed.

B. Ansøgeres opgørelse af arbejdsulykker. Yderligere informationer og vejledning om nøgletal kan findes på www.ebst.dk I det omfang ansøgningen ikke er vedlagt nøgletal eller tilsvarende, vil ansøgningen ikke blive betragtet som ukonditionsmæssig, men manglende oplysninger kan have indflydelse på vurderingen af ansøgers egnethed og udvælgelsen af tilbudsgivere.
F. Såfremt ansøgning indleveres af et konsortium, skal ansøgningen indeholde en erklæring om direkte ubegrænset og solidarisk hæftelse mellem alle deltagerne i konsortiet, samt bemyndigelse til en deltager i konsortiet til ubegrænset til at kunne forpligtige de øvrige medlemmer af konsortiet ved sin underskrift. De i punkt III.2.1), punkt III.2.2) og punkt III.2.3) krævede oplysninger skal desuden vedlægges for samtlige konsortiedeltagere. Vedlægges de pågældende oplysninger ikke, eller ikke fuldt ud for en konsortiedeltagers vedkommende, vil ansøgningen ikke blive betragtes som ukonditionsmæssig, men den manglende vedlæggelse af oplysningerne kan have indflydelse på prækvalifikationsvurderingen.
G. I det omfang ansøgeren ønsker, at der skal lægges vægt på underrådgivers økonomiske eller tekniske kapacitet ved prækvalifikationsvurderingen, skal ansøgningen vedlægges dokumentation for, at underrådgiveren stiller sin økonomiske eller tekniske kompetencer til rådighed for ansøgeren i forbindelse med projektets udførelse. De i punkt III.2.1), punkt III.2.2) og punkt III.2.3) krævede oplysninger skal desuden vedlægges for sådan underrådgivers vedkommende. Vedlægges de pågældende oplysninger ikke, eller ikke fuldt ud for en underrådgivers vedkommende, vil ansøgningen ikke blive betragtet som ukonditionsmæssig, men den manglende vedlæggelse af oplysningerne kan have indflydelse på prækvalifikationsvurderingen.


III.2.2)

Økonomisk og finansiel kapacitet

Oplysninger og formaliteter, som er nødvendige for at vurdere, om kravene er opfyldt: A. En revisorattesteret erklæring med oplysning om tilbudsgivers økonomiske nøgletal for de seneste 3 regnskabsår omfattende omsætning, resultat efter skat, balance, soliditetsgrad og egenkapital.
B. Såfremt ansøgers seneste regnskabsår er udløbet mere end 6 måneder før prækvalifikationsfristen, skal ansøgningen vedlægges en erklæring om, i hvilket omfang der er sket væsentlige ændringer af ansøgers økonomiske forhold efter regnskabsårets udløb. Erklæringen skal afgives under strafansvar efter straffelovens § 163 af ansøgers bank, revisor, administrerende direktør eller økonomichef. Erklæringen skal være udstedt til dette udbud, og skal derfor være dateret efter datoen for udbuddets offentliggørelse. Børsnoterede virksomheder, skal i stedet fremsende fondsbørsmeddelelser, offentliggjort siden aflæggelsen af seneste årsregnskab.



III.2.3)

Teknisk kapacitet

Oplysninger og formaliteter, som er nødvendige for at vurdere, om kravene er opfyldt:
A. Beskrivelse af ansøgers referencer fra lignende opgaver. Referencerne bør indeholde navn på bygherre, bygherrens kontaktperson, opgavens størrelse (anlægssummer), type af byggeri samt indeholde en beskrivelse af ansøgerens egne ydelser og udførelsesperiode.
Den samlede referenceliste må ikke omfatte mere end 6 sider.
B. Uddybende beskrivelse af projekter fra referencelisten, som ansøger finder særligt relevante i forhold til den udbudte opgave, heraf 2 udvalgte projekter indenfor handicap- samt 2 udvalgte projekter inden for ældre- og plejeboligområdet, 2 udvalgte projekter indenfor daginstitutionsbyggeri, 2 udvalgte projekter inden for almene familie- og kollegieboliger samt min. 2 projekter inden for medborgerskabs/kulturhuse.
De uddybende beskrivelser forventes sammen med øvrige relevante referencer, at synliggøre ansøgeres generelle bygherrerådgiverkompetencer samt relevante kompetencer og erfaringer i forhold til:
1. Projekter med flere aktører/bygherrer, herunder samarbejde med komplekse organisationer.
2. Projekt- og økonomistyring af projekter med tilsvarende budget.
3. Innovationsprocesser med brugergruppeinvolvering og programmering.
Ingen referencer bør være mere end 8 år gamle.
Aarhus Kommune forbeholder sig ret til kontrol af oplysningerne og til at kontakte angivne referencer.



III.2.4)

Oplysning om reserverede kontrakter


III.3)

Specifikke vilkår for tjenesteydelseskontrakter


III.3.1)

Oplysninger om en bestemt profession

Udførelse af tjenesteydelsen er forbeholdt en bestemt profession: nej



III.3.2)

Medarbejdere, der skal udføre tjenesteydelsen

Juridiske personer bør anføre navne på og faglige kvalifikationer for de medarbejdere, der skal udføre tjenesteydelsen: nej



Del IV: Procedure


IV.1)

Type procedure


IV.1.1)

Type procedure

Begrænset



IV.1.2)

Grænse for, hvor mange økonomiske aktører der vil blive opfordret til at afgive bud eller deltage

Forventet mindsteantal 5
Objektive kriterier for valg af det begrænsede antal kandidater: Såfremt der er flere egnede ansøgere, end ordregiver har angivet at ville prækvalificere, vil ordregiver på baggrund af en saglig og objektiv vurdering af de modtagne ansøgeres egnethed udvælge de ansøgere, der vil blive inviteret til at afgive tilbud. Udvælgelsen sker på baggrund af de oplysninger, ansøgerne har afgivet om deres tekniske og faglige formåen, i henhold til pkt. III.2.3).



IV.1.3)

Reduktion af antallet af økonomiske aktører under forhandlingerne eller dialogen


IV.2)

Tildelingskriterier


IV.2.1)

Tildelingskriterier

Det økonomisk mest fordelagtige bud vurderet på grundlag af de kriterier, der er anført i specifikationerne, i opfordringen til at afgive bud eller til at forhandle eller i det beskrivende dokument



IV.2.2)

Oplysninger om elektronisk auktion

Der vil blive anvendt elektronisk auktion:: nej



IV.3)

Administrative oplysninger


IV.3.1)

Sagsnummer hos den ordregivende myndighed:

13-1544



IV.3.2)

Har der været tidligere offentliggørelse(r) om samme kontrakt?

nej



IV.3.3)

Vilkår for adgang til specifikationer og yderligere dokumenter eller beskrivende dokumenter

Skal der betales for dokumenterne?: nej



IV.3.4)

Frist for modtagelse af bud eller ansøgninger om deltagelse

20.2.2015 - 12:00



IV.3.5)

Dato for afsendelse til udvalgte kandidater af opfordringer til at afgive bud eller at deltage


IV.3.6)

Sprog, der må benyttes ved afgivelse af bud eller ansøgninger om deltagelse

dansk.



IV.3.7)

Minimumsperiode, i hvilken den bydende er forpligtet af sit bud


IV.3.8)

Åbning af bud


Del VI: Supplerende oplysninger


VI.1)

Oplysninger om gentagelse

Dette er et tilbagevendende offentligt indkøb: nej



VI.2)

Oplysninger om EU-midler

Kontrakten vedrører et EU-finansieret projekt og/eller program: nej



VI.3)

Yderligere oplysninger

Prækvalifikationsansøgningen skal afleveres i 2 stk. underskrevet original papirudgave samt 2 digitale PDF-udgaver på hver sin USB-nøgle.
Prækvalifikationsmaterialet (papirudgave og pdf) afleveres og organiseres således adskilt af faneblade:
1. Præsentation af ansøger, jf. III.2.1) A og III.2.1) B samt en erklæring jf. III.1.3) såfremt ansøger er et konsortium.
2. Tro og love-erklæring jf. III.2.1) C
3. Tro og love-erklæring jf. III.2.1) D
4. Nøgletal jf. III.2.1) E
5. Evt. Konsortieerklæring jf. III.2.1) F
6. Evt. Underrådgivererklæringer, jf. pkt. III.2.1). G
7. Revisorattesteret erklæring om økonomiske nøgletal, jf. III.2.2) A
8. Evt. Erklæring om væsentlige ændringer jf. III.2.2) B
9. Referenceliste, jf. III.2.3) A
10. Udvalgte referencer, jf. III.2.3) B
Anmodningen bedes indleveret i en lukket forsendelse mærket »Bygherrerådgivning vedrørende Generatio-nernes Hus«.
Anmodningen om prækvalifikation skal sendes til eller afleveres på følgende afleveringsadresse.
Aarhus Kommune, Sundhed og Omsorg, Bygningsafdelingen, Søren Frichs Vej 36 G, 2. sal lokale nr. 2.86, 8230 Åbyhøj, Danmark.
Att.: Frank Kejlberg
Serviceattest kan ikke afleveres, som erstatning for de under afsnit III.2.1) D krævede tro og love erklæringer.
Hver ansøger kan alene indgive én ansøgning om prækvalifikation. Såfremt samme juridiske enhed er del af flere ansøgere, f.eks. selv indgiver egen ansøgning, men samtidig indgår som deltager i en sammenslutning /et konsortium, der ansøger, skal ansøgerne sikre, at samme juridiske enheds deltagelse ikke medfører mulighed for gensidigt at påvirke indholdet af de forskellige tilbudsgiveres tilbud.
Den ansøger, som bliver tildelt nærværende kontrakt om bygherrerådgivning, kan efterfølgende ikke komme i betragtning som totalrådgiver eller som underrådgiver til denne i forbindelse med etableringen af Generationernes Hus.



VI.4)

Klageprocedurer


VI.4.1)

Organ med ansvar for klageprocedurerne


Klagenævnet for Udbud
Dahlerups Pakhus, Langelinie Allé 17
2100 København Ø
DANMARK
Mailadresse: klfu@erst.dk
Telefon: +45 35291000
Internetadresse: http://www.kflu.dk


VI.4.2)

Indgivelse af klager

Præcise oplysninger om klagefrist(er): Klage over prækvlifikationen skal indgives inden 20 kalenderdage, regnet fra dagen efter den dag, hvor ordregiver har afsendt underretning til ansøgeren. Klager over udbuddet skal indgives inden 45 kalenderdage efter at ordregiveren har offentliggjort en bekendtgørelse i den Europæiske Unions tidende, om at ordregiveren har indgået en kontrakt. Fristen regnes fra dagen efter den dag, hvor bekendtgørelsen er blevet offentliggjort. Senest samtidig med at en klage indgives til Klagenævnet for Udbud, skal klageren skriftligt underrette ordregiveren om, at klage indgives til Klagenævnet for Udbud, og om hvorvidt klagen er indgivet i standstill-perioden. I tilfælde, hvor klagen ikke er indgivet i standstill-perioden, skal klageren tillige angive, hvorvidt der begæres opsættende virkning. Klagen skal vedlægges et klagegebyr på 20 000 DKK.



VI.4.3)

Tjeneste, hvor der kan fås oplysninger om indgivelse af klager


Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen
Carl Jacobsens Vej 35
2500 Valby
DANMARK
Mailadresse: kfst@kfst.dk
Telefon: +45 41715000
Internetadresse: http://www.kfst.dk


VI.5)

Dato for afsendelse af denne bekendtgørelse:

16.1.2015

Send til en kollega

0.046