Fakta om udbudet
Bestilling af materiale
Indlevering af tilbud
Addresse
https://tender.konnect.dk/invite/309
Udbyder
Miljøstyrelsen
Vindere
(11.04.2019)
NIRAS A/S
Sortemosevej 19
3450 Allerød
Supplerende analyser i forbindelse med udarbejdelsen af standarder for sorteringskriterier og indsamlingsordninger
Miljøstyrelsen
Udbudsbekendtgørelse
Tjenesteydelser
Direktiv 2014/24/EU
Del I: Ordregivende myndighed
25798376
Haraldsgade 53
København Ø
2100
Danmark
Kontaktperson: Betina Kiebe Rasmussen
E-mail: betkr@mst.dk
NUTS-kode: DK01
Internetadresse(r):
Overordnet internetadresse: http://www.mst.dk
Del II: Genstand
Supplerende analyser i forbindelse med udarbejdelsen af standarder for sorteringskriterier og indsamlingsordninger
Som følge af den politiske aftale om Cirkulær Økonomi ønskes en mere ensartet affaldsindsamling med henblik på at sikre en miljømæssigt bedre affaldshåndtering og samtidig indfri de erhvervsøkonomiske gevinster ved en effektiviseret affaldsindsamling gennem et større og mere velfungerende marked. Derfor vil Miljø- og Fødevareministeriet i samarbejde med bl.a. kommunerne, interesseorganisationer og erhvervslivet udarbejde branchefælles standarder for sorteringskriterier og indsamlingsordninger for husholdningsaffald til kommunerne.
Til brug for at udarbejde de branchefælles standarder for indsamling og sortering af husholdningsaffald har Miljøstyrelsen brug for at få afdækket en række tvivlstilfælde, som der i dag ikke findes et tilstrækkeligt fagligt grundlag for.
Danmark
Som følge af den politiske aftale om Cirkulær Økonomi ønskes en mere ensartet affaldsindsamling med henblik på at sikre en miljømæssigt bedre affaldshåndtering og samtidig indfri de erhvervsøkonomiske gevinster ved en effektiviseret affaldsindsamling gennem et større og mere velfungerende marked. Derfor vil Miljø- og Fødevareministeriet i samarbejde med bl.a. kommunerne, interesseorganisationer og erhvervslivet udarbejde branchefælles standarder for sorteringskriterier og indsamlingsordninger for husholdningsaffald til kommunerne.
Til brug for at udarbejde de branchefælles standarder for indsamling og sortering af husholdningsaffald har Miljøstyrelsen brug for at få afdækket en række tvivlstilfælde, som der i dag ikke findes et tilstrækkeligt fagligt grundlag for.
Dette indebærer bl.a., at der i projektet skal udarbejdes uddybende analyser af forskellige indsamlingsordninger for specifikke fraktioner af husholdningsaffaldet, indsamling af affald ved sommerhuse/kolonihaver og ikke-brofaste øer, nedgravede affaldsløsninger og affaldssug i tætte bykerner samt faglig kvalificering af en række rapporter, analyser og vidensgrundlag i henhold til både ordninger og kriterier for sortering.
Generel mulighed for forlængelse op til 3 måneder (Option 2) eller naturlig forlængelse i 4 måneder ved Ordregivers tilvalg af Option 1.
- Option 1: Delleverance 5 vedr. ”opdatering af indsamlingsordninger herunder nye nøgletal for fx indsamlingseffektivitet og indsamlingspotentialer samt indsamlingskombinationer” indgår i den samlede kontrakt som option. Ordregiver kan vælge at gøre brug af optionen, hvis behovet viser sig. Hvis Ordregiver gør brug af optionen medfører dette en automatisk forlængelse af kontrakten på 4 måneder,
- Option 2: Generel mulighed for forlængelse af kontrakten i op til 3 måneder.
Del III: Juridiske, økonomiske, finansielle og tekniske oplysninger
Relevant erhvervsansvarsforsikring.
Del IV: Procedure
Udbuddet gennemføres efter hasteproceduren jf. udbudslovens § 57, stk. 5, idet det vurderes at være umuligt for Ordregiver at overholde den almindelige frist på minimum 30 dage, som gælder for et offentligt udbud jf. udbudslovens § 57, stk. 4. Baggrunden for gennemførelsen af det offentlige udbud efter hasteproceduren er som følgende:
— Det ikke har været muligt for Ordregiver at offentliggøre helt grundlæggende rapporter – som tilbudsgivers tilbud skal udarbejdes på baggrund af – før den 7.2.2019 (samme dag som offentliggørelsen af udbudsbekendtgørelsen til nærværende udbud),
— De fastsatte frister for levering af de forskellige delleverancer i nærværende udbud har stor betydning for Miljøstyrelsens efterfølgende arbejde med udarbejdelsen af de branchefælles standarder, som delleverancerne i nærværende udbud skal bidrage til. Miljøstyrelsens arbejde med udarbejdelsen af de branchefælles standarder skal være færdiggjort og have gennemgået en længere godkendelsesproces inden december i indeværende år, da standarderne skal i høring sammen med den nationale Affaldsplan 2020. Der er således behov for, at delleverancerne er Miljøstyrelsen i hænde så hurtigt som muligt,
— Endvidere er det særdeles vigtigt, at der er givet den vindende tilbudsgiver så meget tid som muligt, til at udarbejde materialet til delleverancerne, da kvaliteten af resultaterne har afgørende betydning for Miljøstyrelsens videre arbejde.
København
Det vil ikke være muligt at deltage i åbning af tilbud.
Del VI: Supplerende oplysninger
Nævnenes Hus, Toldboden 2
Viborg
8800
Danmark
Telefon: +45 72405600
E-mail: klfu@naevneneshus.dk
Internetadresse: https://naevneneshus.dk/
Præcise oplysninger om klagefrist(er):
I henhold til LBK nr. 593 af 2.6.2016 om Klagenævnet for Udbud med senere ændringer (loven er tilgængelig på www.retsinfo.dk), gælder følgende frister for indgivelse af klage:
§ 7, stk. 2. Klage over udbud eller beslutninger omfattet af udbudslovens afsnit II eller III eller forsyningsvirksomhedsdirektivet, som ikke er omfattet af stk. 1, skal være indgivet til Klagenævnet for Udbud inden:
1) 45 kalenderdage efter at ordregiveren har offentliggjort en bekendtgørelse i Den Europæiske Unions Tidende om, at ordregiveren har indgået en kontrakt. Fristen regnes fra dagen efter den dag, hvor bekendtgørelsen er blevet offentliggjort;
2) 30 kalenderdage regnet fra dagen efter den dag, hvor ordregiveren har underrettet de berørte tilbudsgivere om, at en kontrakt baseret på en rammeaftale med genåbning af konkurrencen eller et dynamisk indkøbssystem er indgået, hvis underretningen har angivet en begrundelse for beslutningen;
3) 6 måneder efter at ordregiveren har indgået en rammeaftale regnet fra dagen efter den dag, hvor ordregiveren har underrettet de berørte ansøgere og tilbudsgivere, jf. § 2, stk. 2, eller udbudslovens § 171, stk.4;
4) 20 kalenderdage regnet fra dagen efter at ordregiveren har meddelt sin beslutning, jf. udbudslovens § 185, stk. 2, 2. pkt. § 7, stk. 3. Har en ordregiver fulgt proceduren i § 4, skal en klage over, at ordregiveren i strid med Udbudsdirektivet eller forsyningsvirksomhedsdirektivet har indgået en kontrakt uden forudgående offentliggørelse af en udbudsbekendtgørelse i Den Europæiske Unions Tidende, være indgivet til Klagenævnet for Udbud inden 30 kalenderdage regnet fra dagen efter den dag, hvor ordregiveren har offentliggjort en bekendtgørelse i Den Europæiske Unions Tidende om, at ordregiveren har indgået en kontrakt, forudsat at bekendtgørelsen indeholder begrundelsen for ordregiverens beslutning om at tildele kontrakten uden forudgående offentliggørelse af en udbudsbekendtgørelse i Den Europæiske Unions Tidende.
Senest samtidig med, at en klage indgives til Klagenævnet for Udbud, skal klageren skriftligt underrette ordregiveren om, at klage indgives til Klagenævnet for Udbud, og om, hvorvidt klagen er indgivet i standstill perioden, jf. lovens § 3, stk. 1. I tilfælde, hvor klagen ikke er indgivet i standstill perioden, skal klageren tillige angive, hvorvidt der begæres opsættende virkning af klagen, jf. lovens § 12, stk. 1.
Klagenævnet for Udbuds egen klagevejledning kan findes på naevneneshus.dk
§ 6, stk. 4. Senest samtidig med at en klage indgives til Klagenævnet for Udbud, skal klageren skriftligt underrette ordregiveren om, at klage indgives til Klagenævnet for Udbud, og om, hvorvidt klagen er indgivet i standstill perioden, jf. § 3, stk. 1 eller 2, eller i den periode på 10 kalenderdage, som er fastsat i § 4, stk. 1, nr. 2. I tilfælde, hvor klagen ikke er indgivet i de nævnte perioder, skal klageren tillige angive, hvorvidt der begæres opsættende virkning, jf. § 12, stk. 1.
Carl Jacobsens Vej 35
Valby
2500
Danmark
Telefon: +45 41715000
E-mail: kfst@kfst.dk
Internetadresse: http://www.kfst.dk