Fakta om udbudet
Bestilling af materiale
Udbyder
Miljøstyrelsen
Opdateringer
Ud over de obligatoriske udelukkelsesgrunde i udbudslovens §§ 135 og 136 finder følgende frivillige
udelukkelsesgrunde anvendelse i forbindelse med dette udbud: udbudslovens §§ 137, stk. 1, nr. 2 om konkurs mv. og nr. 3 om alvorlige forsømmelser, der sår tvivl om ansøgerens eller tilbudsgiverens integritet. Der henvises til udbudslovens bestemmelser for den endelige og fuldstændige ordlyd af de nævnte bestemmelser.
Tilbudsgiver skal udfylde og aflevere ESPD som et foreløbigt bevis for udbudslovens § 148, stk. 1, nr. 1-3 nævnte forhold.
Inden beslutning om tildeling af rammeaftalen skal dokumentation for de oplysninger, der er afgivet i ESPD
fremlægges, jf. udbudslovens §§ 151 og 152.
En tilbudsgiver, der er omfattet af en udelukkelsesgrund er udelukket fra at deltage i udbuddet, medmindre
tilbudsgiver har fremlagt tilstrækkelig dokumentation for, at denne er pålidelig i overensstemmelse med
udbudslovens § 138. Ordregiver kan alene udelukke en tilbudsgiver, hvis ordregiver har meddelt tilbudsgiver, at den pågældende er omfattet af en udelukkelsesgrund, og hvis denne ikke inden for en passende frist har fremlagt tilstrækkelig dokumentation for dennes pålidelighed (self-cleaning). I forhold til hvad der tilstrækkelig dokumentation, henvises til udbudslovens § 138, stk. 3.
Som dokumentation for, at tilbudsgiver ikke er omfattet af en af udelukkelsesgrundene i § 135, stk. 1 og 3 samt § 137, stk. 1, nr. 2, skal følgende fremlægges, jf. udbudslovens § 153:
- Et uddrag fra et relevant register eller tilsvarende dokument, der viser at tilbudsgiver ikke er omfattet af §
135, stk. 1, og et certifikat, der beviser, at tilbudsgiveren ikke er omfattet af § 135, stk. 3 og § 137, stk. 1, nr. 2.
- Udsteder det pågældende land ikke disse former for dokumentation eller dækker disse ikke alle tilfældene i
§ 135, stk. 1 eller 3 og § 137, stk. 1, nr. 2, kan de erstattes af en erklæring under ed eller en erklæring på tro og love, der er afgivet for en kompetent retslig myndighed mv., hvis edsaflæggelse ikke anvendes i det
pågældende land.
For danske tilbudsgivere kan beviset bestå i en serviceattest. Hvis tilbudsgiver, en eller flere af deltagerne i
sammenslutningen eller andre enheder er fra et andet EU/EØS-land, skal denne som udgangspunkt fremlægge de former for dokumentation, som fremgår af e-Certis.
EU-udbud af rammeaftale vedr. kemiske analyser af stoffer omfattet af REACH-forordningens bilag XVII
Miljøstyrelsen
Udbudsbekendtgørelse
Tjenesteydelser
Del I: Ordregivende myndighed
CVR-nummer: 25798376
Postadresse: Tolderlundsvej 5
By: Odense C
NUTS-kode: DK Danmark
Postnummer: 5000
Land: Danmark
Kontaktperson: Kenneth Ebert
E-mail: keebe@mst.dk
Telefon: +45 72544000
Internetadresse(r):
Overordnet internetadresse: https://permalink.mercell.com/184417798.aspx
Internetadresse for køberprofilen: http://www.mst.dk/
Del II: Genstand
EU-udbud af rammeaftale vedr. kemiske analyser af stoffer omfattet af REACH-forordningens bilag XVII
Formålet med udbuddet er at indgå en rammeaftale vedrørende kemiske analyser af kemiske stoffer, som er omfattet af REACH-forordningens bilag XVII i den til enhver tid gældende og konsoliderede version i analyseperioden. Under rammeaftalen skal der endvidere udarbejdes analyserapporter på baggrund af de erhvervede analyser. Miljøstyrelsen har til hensigt at anvende rammeaftalen i kommende tilsynskampagner og ved undersøgelse af indberetninger, som Miljøstyrelsen måtte behandle i rammeaftalens løbetid.
Den udbudte rammeaftale omhandler kemiske analyser af kemiske stoffer, som er omfattet af REACH-forordningens bilag XVII i den til enhver tid gældende og konsoliderede version i analyseperioden, samt udarbejdelse af analyserapporter på baggrund af de erhvervede analyser. Miljøstyrelsen har til hensigt at anvende rammeaftalen i kommende tilsynskampagner og ved undersøgelse af indberetninger, som Miljøstyrelsen måtte behandle i rammeaftalens løbetid.
Rammeaftalen omfatter mulighed for at bestille analyser af samtlige stoffer på REACH-forordningens bilag XVII. Det bemærkes, at brugen af rammeaftalen dog ikke er begrænset til de produktkategorier, som fremgår af REACH-forordningens bilag XVII. Rammeaftalen omfatter også eventuelle stoffer, der tilføjes til bilag XVII i rammeaftalens løbetid. Hertil bemærkes, at prisen for eventuelle nye stoffer skal prissættes, når og hvis Miljøstyrelsen får behov for at få foretaget analyser for disse nytilføjede stoffer.
Miljøstyrelsen kender på nuværende tidspunkt ikke det reelle behov, hvorfor Miljøstyrelsen ikke er forpligtet til at foretage bestilling af mere end det konkrete behov i rammeaftalens løbetid. Miljøstyrelsen garanterer således ikke at få behov for at anvende rammeaftalen for så vidt angår samtlige stoffer, der forefindes på bilaget, men det kan heller ikke udelukkes, at de alle vil skulle anvendes.
Ved analyse af stoffer gøres opmærksom på, at relevant prøveforberedelse også hører under rammeaftalen, både af prøver, der er omfattet af produktkategorierne, som fremgår af REACH-forordningens bilag XVII, men således også af andre produktkategorier, der ikke fremgår af bilaget, men hvor Miljøstyrelsen ønsker at undersøge indholdet af et kemisk stof som fremgår af REACH-forordningens bilag XVII.
Den økonomiske ramme for træk på rammeaftalen er fastsat til DKK 450.000 årligt. Miljøstyrelsen kan således anvende aftalen op til dette beløb på årlig basis, men forpligtes ikke til at aftage en nærmere fastsat mængde.Rammeaftalen indeholder desuden en økonomisk option, hvorefter Miljøstyrelsen kan udvide den økonomiske ramme op til DKK 300.000 pr. år, såfremt der på årlig basis anses behov herfor.
Kontrakten løber i perioden 1. januar 2023 - 31. december 2025. Der er herefter mulighed for op til 12 måneders forlængelse.
Mulighed for forlængelse i op til 12 måneder
Rammeaftalen indeholder mulighed for at udvide den økonomiske ramme op til DKK 300.000 pr. år efter ordregivers behov
Den udbudte rammeaftale er ikke opdelt i delkontrakter, jf. udbudslovens § 49, stk. 2, da Ordregiver har vurderet, at der ikke er saglige økonomiske argumenter for at dele rammeaftalen op i delaftaler. Der ydes intet vederlag, honorar eller lignende for deltagelse i udbuddet. Heller ikke, hvis ordregiver måtte beslutte at aflyse udbuddet uden tildeling af kontrakt.
Del III: Juridiske, økonomiske, finansielle og tekniske oplysninger
Følgende egnethedskriterier gælder for økonomisk og finansiel kapacitet:
1. Tilbudsgivers gennemsnitlige årsomsætning i de tre seneste disponible regnskabsår
2. Relevant erhvervsansvarsforsikring
Mindstekrav til pkt. 1 vedr. gennemsnitlig årsomsætning: En samlet årlig omsætning på mindst DKK 1,0 mio. i gennemsnit i de tre seneste disponible regnskabsår.
Tilbudsgiver skal fremlægge følgende dokumentation vedr. pkt. 1: Erklæring om eller årsregnskab med virksomhedens samlede omsætning i det seneste disponible regnskabsår, afhængigt af hvornår virksomheden blev etableret eller startede sin virksomhed, hvis tallene for denne omsætning foreligger.
Mindstekrav til pkt. 2 vedr. relevant erhvervsansvarsforsikring: Relevant erhvervsansvarsforsikring med minimumsdækning på DKK 10 mio.
Tilbudsgiver skal fremlægge følgende dokumentation vedr. pkt. 2: Dokumentation for, at Tilbudsgiver har eller kan få den for rammeaftalen rele-vante erhvervsansvarsforsikring. Dokumentationen skal være i form af enten kopi af forsikringspolice, forsikringsbevis indeholdende dækningsområde samt dæknings-summer udstedt af forsikringsselskab eller tilsagn fra anerkendt forsikringsselskab om tegning af erhvervsansvarsforsikring. Tilsagnet skal være gældende fra underskrivelse af rammeaftalen.
Liste med de 5 betydeligste leverancer af lignende tjenesteydelser som den udbudte kontrakt, der er
udført inden for de seneste 3 år (regnet fra tilbudsfristen), med angivelse af beløb, datoer og modtagere,
såvel offentlige som private.
Ordregivers mindstekrav til den økonomiske aktørs tekniske og faglige formåen er minimum 2 relevante
referencer fra leverancer af lignende tjenesteydelser som den udbudte kontrakt inden for de seneste 3 år (regnet fra tilbuds-fristen).
Ved relevante referencer fra leverancer af lignende tjenesteydelser som den udbudte kontrakt forstås følgende:
- Referencer fra leverancer af kemiske analyser til bestemmelse af overensstemmelse med REACH-forordningens bilag XVII, andre forordninger eller bekendtgørelser med tilknytning til Kemikalieloven, eller
kemikalielovens regler. Dette kan fx være i forbindelse med undersøgelsesprojekter, som leverance til en
kontrolmyndighed i EU, herunder fx Kemikalieinspektionen, kontrol af produkters overensstemmelse med
reglerne for virksomheder, NGOer eller lignende situationer.
Tilbudsgiver er forpligtet til at overholde ordregivers arbejdsklausul i forbindelse med opfyldelse af rammeaftalen.
Del IV: Procedure
Slagelse
Det vil ikke være muligt at overvære åbning af indkomne tilbud
Del VI: Supplerende oplysninger
Ud over de obligatoriske udelukkelsesgrunde i udbudslovens §§ 135 og 136 finder følgende frivillige
udelukkelsesgrunde anvendelse i forbindelse med dette udbud: udbudslovens §§ 137, stk. 1, nr. 2 om konkurs mv. og nr. 3 om alvorlige forsømmelser, der sår tvivl om ansøgerens eller tilbudsgiverens integritet. Der henvises til udbudslovens bestemmelser for den endelige og fuldstændige ordlyd af de nævnte bestemmelser.
Tilbudsgiver skal udfylde og aflevere ESPD som et foreløbigt bevis for udbudslovens § 148, stk. 1, nr. 1-3 nævnte forhold.
Inden beslutning om tildeling af rammeaftalen skal dokumentation for de oplysninger, der er afgivet i ESPD
fremlægges, jf. udbudslovens §§ 151 og 152.
En tilbudsgiver, der er omfattet af en udelukkelsesgrund er udelukket fra at deltage i udbuddet, medmindre
tilbudsgiver har fremlagt tilstrækkelig dokumentation for, at denne er pålidelig i overensstemmelse med
udbudslovens § 138. Ordregiver kan alene udelukke en tilbudsgiver, hvis ordregiver har meddelt tilbudsgiver, at den pågældende er omfattet af en udelukkelsesgrund, og hvis denne ikke inden for en passende frist har fremlagt tilstrækkelig dokumentation for dennes pålidelighed (self-cleaning). I forhold til hvad der tilstrækkelig dokumentation, henvises til udbudslovens § 138, stk. 3.
Som dokumentation for, at tilbudsgiver ikke er omfattet af en af udelukkelsesgrundene i § 135, stk. 1 og 3 samt § 137, stk. 1, nr. 2, skal følgende fremlægges, jf. udbudslovens § 153:
- Et uddrag fra et relevant register eller tilsvarende dokument, der viser at tilbudsgiver ikke er omfattet af §
135, stk. 1, og et certifikat, der beviser, at tilbudsgiveren ikke er omfattet af § 135, stk. 3 og § 137, stk. 1, nr. 2.
- Udsteder det pågældende land ikke disse former for dokumentation eller dækker disse ikke alle tilfældene i
§ 135, stk. 1 eller 3 og § 137, stk. 1, nr. 2, kan de erstattes af en erklæring under ed eller en erklæring på tro og love, der er afgivet for en kompetent retslig myndighed mv., hvis edsaflæggelse ikke anvendes i det
pågældende land.
For danske tilbudsgivere kan beviset bestå i en serviceattest. Hvis tilbudsgiver, en eller flere af deltagerne i
sammenslutningen eller andre enheder er fra et andet EU/EØS-land, skal denne som udgangspunkt fremlægge de former for dokumentation, som fremgår af e-Certis.
Postadresse: Toldboden 2
By: Viborg
Postnummer: 8800
Land: Danmark
E-mail: klfu@naevneneshus.dk
Telefon: +45 72405600
Fax: +45 33307799
Internetadresse: http://www.naevneneshus.dk
Præcise oplysninger om klagefrist(er): I henhold til LBK nr. 593 af 02.06.2016 om lov om Klagenævnet for Udbud gælder følgende klagefrister i relation til gennemførelse af udbud:
Klage over ikke at være prækvalificeret skal være indgivet til Klagenævnet for Udbud inden 20 kalenderdage
regnet fra dagen efter den dag, hvor ordregiveren har afsendt en underretning til de berørte ansøgere om, hvem
der er blevet prækvalificeret, hvis underretningen har angivet en kort redegørelse for de relevante grunde for
beslutningen, jf. lovens § 7, stk. 1.
Klage over tildeling af kontrakten skal være indgivet til Klagenævnet for Udbud inden 45 dage efter, at
ordregiveren har offentliggjort en bekendtgørelse i Den Europæiske Unions Tidende om, at ordregiveren har
indgået en kontrakt.
Klage i forbindelse med indgåelse af en rammeaftale skal indgives inden 6 måneder regnet fra dagen efter den
dag, hvor ordregiver har underrettet de berørte ansøgere og tilbudsgivere.
Senest samtidig med at en klage indgives til Klagenævnet for Udbud, skal klageren skriftligt underrette
ordregiveren om, at klage indgives til Klagenævnet for Udbud, og om, hvorvidt klagen er indgivet i standstillperioden,
jf. lovens § 6, stk. 4. I tilfælde, hvor klagen ikke er indgivet i standstill-perioden, skal klageren tillige
angive, hvorvidt der begæres opsættende virkning af klagen, jf. lovens § 12, stk. 1.
Samtidig med indgivelse af klage skal der indbetales et klagegebyr på kr. 20.000 til Klagenævnet for Udbud.
Postadresse: Carl Jacobsens Vej 35
By: Valby
Postnummer: 2500
Land: Danmark
E-mail: kfst@kfst.dk
Telefon: +45 41715000
Fax: +45 41715100
Internetadresse: http://www.kfst.dk