23948sdkhjf

Kina er ideel til elbiler

Elbiler skal være med til at sikre et grønnere Kina, og det kan rumme gode muligheder for danske underleverandører.
Den kinesiske regerings gentagne og rundhåndede subsidier til den kinesiske elbilindustri, kan skabe fremdrift for de højtspecialiserede danske underleverandører – hvis kortene spilles rigtigt og der rykkes hurtigt. Det siger DI’s Kina-kontorer.

Med udsigten til at yderligere 350 mio. kinesere over de næste 20 år vil flytte til Kinas storbyer, som ifølge Verdensbanken i fremtiden vil tælle 16 af verdens 20 mest forurenede byer, bliver elbiler igen og igen nævnt som én af løsningerne på Kinas stigende forureningsproblem.

Det kinesiske transportministeriums estimerer, at antallet af biler i Kina vil overstige 200 mio. i 2020, og målet er, at der netop i 2020 skal sælges omkring 2 mio. elbiler. Således bliver Kina det største marked for elbiler i verden, oplyser organisationen Electric Vehicle Initiative.

Ideelle kørevaner
Forbes Magazine skrev tidligere på året, at netop de kinesiske bilisters vaner er ideelle når det kommer til elektriske køretøjer. Mens bilister i andre store økonomier som fx USA, har for vane at køre langt hver dag, er den kinesiske bilist sjældent underlagt lange distancer.

En gennemsnitlig bilist i Beijing kører kun 50 km dagligt. De mange tætbefolkede byer i Kina gør således, at udbygningen af et omfattende elnet for bilerne er en mindre udfordring end andre steder.

Men trods de ideelle forhold og ambitiøse og gavmilde subsidier til den private elbilkøber fra den kinesiske regering, er det ønskede resultat endnu ikke opnået. Derfor skifter hovedsædet i Beijing nu kurs. Frem for at fokusere støtten mod de private forbrugere, er det nu de store købere, som taxi- og busselskaber, der skal nås. En plan som eksperter på området har store forventninger til. Det skriver Newswire ifølge DI’s Kina-kontorer.

Muligheder for danske underleverandører
Mens subsidierne til købet af elbiler er forbeholdt kinesisk producerede biler, er mulighederne for danske underleverandører fortsat store.

Dansk Elbil Alliances branchechef , Lærke Flader, udtalte i november, til Mandag Morgen, at ”vi har fået nogle styrkepositioner ved at rykke tidligt. Hele vores markedsdesign for elbiler er banebrydende.”

Dette giver ifølge DI’s Kina-kontorer Danmark en særlig frontløberrolle, der skaber både energi- og vækstpolitiske fordele som bør udnyttes – også i Kina.

- Hvis de kinesiske ambitioner skal nås, har de brug for hjælp udefra, og det er her de danske underleverandører kommer ind i billedet. Alt fra smart-grid løsninger, batteri, køle- og kontrolsystemer over til lyd og innovative designløsninger kan de danske virksomheder lukrere på first mover positioner, hvis de handler hurtigt, og tør at satse på det kinesiske marked, siger Glen Mikkelsen, Managing Director for DI’s kontorer i Kina, om muligheder for de danske underleverandører.

Vil du vide mere?
Få mere at vide om, hvordan DI kan hjælpe din virksomhed. Kontakt Glen Mikkelsen, +86-139 17 78 40 76, glmi@diab.cn eller Branch Manager Josefine Kern Jensen, +8613918748391, jkj@diab.cn.

DIBD
DI-Asia Base eller DI’s Kina-kontorer er en del af DIBD – DI’s internationale konsulentafdeling. Med kontorer i København, Shanghai, Xuzhou, Moskva, Mumbai, Sao Paulo og New York hjælper DIBD danske virksomheder ind på nye markeder. www.dibd.dk
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.109