23948sdkhjf

Ventetid koster solcelleejere dyrt

Elselskaberne kan ikke følge med, når det handler om at tilslutte de mange solcelleanlæg, der skyder op på danskernes tage. Det koster de nye solcelleejere dyrt.
Nye solcelleejere har mistet måneders gevinst fra sommerens stråler og kan have tabt op til flere tusinde kroner, fordi elselskaberne er for langsomme til at få de nye private elproducenter tilsluttet. Det skriver Forbrugerrådets blad Tænk.

Solcelleanlæggene pibler frem på de danske tage, og det i et tempo, som hverken elselskaberne eller Energinet.dk kan håndtere. Det viser en undersøgelse, som Forbrugerrådets blad Tænk har foretaget af ventetiden hos tre af Danmarks største elselskaber.

Ingen gevinst i sommermånederne
Over sommeren var ventetiden på at få sit solcelleanlæg sluttet til elmåleren op til to måneder, og på nuværende tidspunkt må nye solcelleejere forsat forvente en gennemsnitlig ventetid på én måned.

Björn Karlsson, en af Sveriges førende solcelleforskere og professor i energiteknik, mener ifølge Tænk, at en enkelt husstand med et gennemsnitligt 6 KW-anlæg er gået glip af omkring 900 kWh pr. sommermåned.

- Omkring 50 procent af den årlige el-produktion fra et solcellesystem opnås i sommermånederne maj, juni, juli og august. Derfor kan ventetid i netop månederne her gøre, at hver enkelt solcelleejer har mistet næsten 2.000 kroner i indtægter, vurderer Björn Karlsson.

Ventetiden opstår, fordi flere instanser skal tale sammen. Et solcelleanlæg skal registreres af både solcellefirma og elselskab, før det kan tilsluttes nettoafregning hos Energinet.dk, som administrerer afregningen af opsparet og anvendt solenergi. Det skriver Tænk.

Ikke udsigt til lavere ventetider
Ifølge Tænk, er der ikke umiddelbart udsigt til kortere ventetider, for danskernes iver med at få solcelleanlæg på tagene forsætter for fuld skrue.

- Antallet af tilmeldinger eksploderede omkring 1. oktober, og vi har været oppe omkring 1.000 tilmeldinger på en uge, fordi folk er nervøse over for regeringsændringer i ordningen, fortæller kommunikationschef Jan Lyng Lauridsen fra energiselskabet SE Sønderjylland til Tænk.

Hos energiselskabernes interesseorganisation, Dansk Energi, erkender forbrugerekspert Richard Schalburg overfor Tænk, at el-selskaberne over en bred kam ikke har kunnet følge med efterspørgslen af de populære solceller.

- En så eksplosiv interesse er ikke noget, elselskaberne i deres vildeste fantasi havde forestillet sig og skaffet bemanding til. Så det er klart kommet bag på alle.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078