23948sdkhjf

Fire løsningsforslag fra E.On til barmarksværkerne

Samarbejde er nøglen for barmarksværker med høje varmepriser, vurderer E.On, der nu fremlægger fire løsningsforslag for barmarksværkerne.
- Det er muligt at finde løsninger for de mindre varmeværker, der kæmper med høje varmepriser. Det vurderer E.ON, der er i tæt dialog med kommuner og kunder om fire løsningsmodeller. Såfremt løsningsmodellerne påkræver, at E.ON afhænder de berørte værker, er E.ON villig til dette.

Barmarksværkernes situation pt.
For langt de fleste danskere er fjernvarmen en god og relativ billig opvarmning. Men for 1-2 %, der er tilknyttet mindre fjernvarmeværker (barmarksværker) ligger varmeregningen langt over prisen for alternative varmeløsninger.

E.On ejer nogle af disse værker. Det drejer sig om bl.a. om værkerne i Slagslunde, Skævinge og Ørslev-Terslev i henholdsvis Egedal, Hillerød og Faxe kommune. Her har frustrerede kunder har inddraget både retsinstanser, myndigheder og medier med anklager om lovbrud. Konklusionen har dog hver gang været, at E.On har handlet i overensstemmelse med reglerne.

E.On har længe været i gang med at finde en langsigtet løsning på problemet med de høje varmepriser, der først og fremmest rammer de berørte familier. Det trækker imidlertid også uforholdsmæssigt mange ressourcer hos E.On, der også har flere velfungerende værker med betydelig lavere priser, fx i Frederikssund og Lendemarke. I disse områder arbejder E.On fortsat på sikre langsigtede kundeforhold med forbedringer og udbygninger, skriver E.On i en pressemeddelelse.

Fire løsningsveje
Efter E.Ons opfattelse ligger løsningen i, at E.On går i konstruktiv dialog med kommunerne og kunderne om individuelle løsningsmodeller som eventuelt indbefatter afhændelse. Aktuelt er der en tæt dialog med de kommuner, hvor værkerne ligger. De konkrete løsninger er forskellige, fordi værkerne er forskellige, men én ting er fælles:

- Uanset hvilket barmarksværk det drejer sig om, ligger én ting fast. Der kan kun findes en god løsning, hvis alle tre parter bidrager. Det vil sige kommunerne, kunderne og ejerne. Ingen af parterne kan undværes. Det gælder også de værker, som E.ON ejer - og derfor er det også meget glædeligt, at der både blandt kommunerne og blandt hovedparten af brugerne er en god vilje til samarbejde, siger Henrik Rasmussen, direktør for E.ON Varme Danmark.

E.ON ser grundlæggende fire veje at gå for barmarksværkerne:
  • At blive koblet til et andet og større varmenet
  • At udbygge varmegrundlaget med henblik på at sænke nettab og fordele faste omkostninger på flere brugere
  • At få gennemført afgiftsfritagelse gennem brændselsskift eller lovændring for barmarksværker
  • At nedlægge værket som en sidste udvej

Hvilken vej man skal gå, skal baseres på en konkret vurdering af det enkelte værk og dets omgivelser. I E.Ons tilfælde ser det ud til, at alle fire løsningsmodeller eller kombinationer af de tre førstnævnte kan komme i spil, selvom intet er endeligt afgjort endnu. Såfremt løsningsmodellen påkræver, at E.On afhænder de berørte værker, er E.On villig til dette.

Ønsker tættere dialog
Der er flere faktorer, der påvirker fastsættelsen af varmepriserne. En af de vigtigste årsager til, at barmarksværkernes varmepriser ligger over gennemsnittet er varmetab, for lille kundegrundlag, lave el-priser og høje naturgaspriser og afgifter. Endvidere fik størstedelen af de privatejede barmarksværker i sin tid ikke barmarkstilskud som andre værker fik glæde af - og har derfor bibeholdt gælden i værket.

E.On må dog konstatere, at det ikke altid er lykkedes lige godt at forklare baggrunden for priserne til forbrugerne.

- Vi arbejder hårdt med optimering af drift - og med dialog med myndighederne om løsningsmodeller, men vi må erkende, at vi ikke har haft samme held med dialogen med kunder og medier. Vores forretning er bygget op på en måde, der er helt almindelig i branchen og er godkendt af myndighederne. Vores forretning og IT systemer fungerer sådan, at vi ikke altid kan levere deltaljeret information omkring vores regnskaber – og det har flere kunder oplevet som en stor frustration. Vi har fået meget kritik, og efter vores opfattelse også i flere tilfælde urimelig kritik og ubegrundede beskyldninger. Det er derfor, at vi nu går ud og forklarer, hvordan vi ser løsningerne, siger Henrik Rasmussen.
Læs mere om: E.ON
Kommenter artiklen (3)
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078