23948sdkhjf

Visblue leverer batteriet til aarhusiansk hybridanlæg

Boligafdelingen Skødstrupbakken udenfor Aarhus er en af fremtidens boliger. I byggeriet er bæredygtig energi og strømforbrug tænkt ind i form af et hybridanlæg med solceller og batteri. 

Skødstrupbakken er en del af AlmenBo Aarhus. 

- AlmenBo Aarhus er i gang med en større grøn omstilling, som en del af Aarhus Kommunes mål om at blive CO2-neutral i 2030 – dette sker bl.a. med etablering af solceller, hybridanlæg, efterisolering, optimering af varmeanlæg samt udskiftning af vinduer og lignende, fortæller Jesper Holze, projektchef i boligforeningen. 

Aarhusianske leverandører 

Både solcelle- og batterianlæg kommer fra lokale aarhusianske virksomheder. Solcellerne kommer fra Mikael Kjærgaard hos Risskov Teknik & Solar og batteriet fra Søren Bødker hos VisBlue. 

- Det betyder meget for os, at det er lykkedes os at få nogle lokale firmaer med ind over projektet, så vi i Aarhus kan videreudvikle på fremtidens løsninger sammen, siger Jesper Holze.

Solcellerne i afdelingen strækker sig over 452m2 af afdelingens tage, genererer i gennemsnit 75.000 kWh om året og om året sparer anlægget rundt regnet 11,4 kilo CO2. For at oversætte disse tal til nogenlunde almindeligt og forståeligt dansk, betyder det, at solcelleanlægget producerer nok strøm til at kunne dække 30 familiers årlige elforbrug. Herunder svarer CO2-besparelsen fra solcellerne også til at plante 556 træer hvert år. 

Mikael Kjærgaard fra Risskov Teknik & Solar er også meget begejstret for det grønne hybridprojekt.

- AlmenBo Aarhus og beboerne på Skødstrupbakken har været ivrige for at komme i gang med projektet og vi er meget glade for, at vi har været en del af at levere AlmenBo Aarhus’ første solcelleanlæg med batteri, siger han og fortsætter: 

- Under hele projektet har interessen været stor fra både boligforening og afdeling, og solcelleanlægget er i størrelse og batteriopkobling i sin helt egen liga, samt et af de første af sin slags.

Batteriet øger udnyttelsesgraden af solcellerne

Uden et batteri ville en stor del af den grønne strøm fra solcelleanlægget ikke blive udnyttet af afdelingen. Ved at installere et batterianlæg, kan Skødstrupbakken nu opsamle og lagre den strøm, som afdelingens solceller producerer i løbet af dagen.

Batterianlægget i Skødstrupbakken er et såkaldt redox flowbatteri, hvor strømmen lagres i to store tanke fyldt med væske. Flowbatteriet har flere fordele end gængse batterityper, bl.a. skalérbarhed og længere levetid, samt at det er 99 procent genanvendeligt og ikke kan brænde.

Anlægget, de har stående i Skødstrup er på 8kW og 40 kWh, hvilket i overført forstand betyder, at de nu kan udnytte ca. 10 procent mere af den strøm, der produceres fra afdelingens solceller. 

Hybridanlægget hjælper dermed beboerne i Skødstrupbakken med at bidrage til den grønne omstilling, samtidig med, at de får en billigere elregning. 

Hybridanlæg var besluttet lige fra starten

Ideen om at udstyre afdeling 52 og dets 33 beboere med et såkaldt hybridanlæg, kom oprindeligt fra AlmenBo Aarhus selv. En idé, der har været undervejs lige fra afdelingens spæde start i 2018.

- Lige fra projektets begyndelse har vi været i dialog med VisBlue vedrørerende etablering af et hybridanlæg – men vi ved også, det er svært at finde midlerne til et sådant anlæg ud fra de økonomiske midler, vi har at gøre godt med i et alment byggeprojekt. I selve byggefasen tænkte vi derfor alle føringsveje ind, fra tag til teknikrum, samt at reservere plads i rummet til en batteriløsning. Sidstnævnte kan nemlig være en meget dyr omkostning når det skal laves på bagkant, forklarer Jesper Holze.

Selvom ideen kom ovenfra, var det i sidste ende Skødstrupbakken selv, der stod med den endelige beslutning. Og her stemte et stort flertal af afdelingen for ideen. 

Beslutningen glæder Jesper Holze.

- Vi er enormt glade for, at beboerne i Skødstrupbakken havde samme holdning som os med etablering af et hybridanlæg. Det passer rigtig godt ind i AlmenBo Aarhus’ grønne profil, siger han.

For afdeling i Skødstrup er deres grønne rejse langt fra slut. De har nemlig flere projekter på vej. Der er blandt andet ladestandere til elbiler undervejs.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094