23948sdkhjf

Better Place's ambitioner intakt

Elbilprojektet Better Place satser på at etablere et landsdækkende netværk af stationer til udskiftning af elbilers batterier ved årets udgang.
- Inden årets udgang har vi den første fuldt funktionelle skiftestation klar i Københavnsområdet, sagde den internationale chef for Better Place, Shai Agassi til Børsen i august 2010.

Planerne blev dog forsinket og etableringen af den første batteriskiftestation, som giver ejerne af elbiler med udskifteligt batteri adgang til et fuldt opladet batteri på nogle minutter, er stadig i gang i Herlev.

- Men vi er langt i byggeriet, og vi inviterer til åbning, når vi er klar. Derefter skal erfaringerne fra test i Herlev overføres til de andre stationer, siger kommunikationskonsulent Mikkel Linnet ved Better Place til Børsen.

Nedjusterer antallet af stationer
Tidligere var udmeldingen fra Better Place, at der skulle være flere hundrede batteriskiftestationer i Danmark. Det udsagt er også blevet modereret.

- Jeg vil ikke sætte tal på, men det er slet ikke det antal, der er nødvendigt, ud fra en rækkevidde på 150-160 km. Strategien er at satse på store indfaldsveje og motorveje, og senere kan vi så bygge ud derfra. Men det skal selvfølgelig give mening, når vi lover fuld mobilitet i hele landet, og det kommer det også til, lyder løftet fra Mikkel Linnet.

Prisen for en station er vurderet til at ligge omkring 7,5-11 mio. kr., hvorfor et landsdækkende netværk vil kræve en milliardinvestering.

Teknologien kan overflødiggøre batteriskifter
I første omgang kommer det ejere af Renaults Fluence til gode, da den som eneste model er udstyret med udskifteligt batteri. Fluence kommer på markedet i sidste halvdel af 2011.

- Vi skal være klar med et landsdækkende net, når Fluence kommer. Og vores nye Better Place-center i Storkøbenhavn står klar her i foråret, så kunderne kan få mere information og prøve en af de nye elbiler, siger Mikkel Linnet.

Grundlaget for Better Place’s ambitioner, elbiler med udskiftelige batterier, kan dog blive overhalet indenom af den teknologiske udvikling.

- Det vil ske indenfor en rimelig kort tid, at rækkevidden kommer op på f. eks. 250 km. Og på længere ture tror jeg ikke rigtigt på en berettigelse for elbiler. Desuden skal man jo ikke glemme muligheden for hurtigladning, der er hastigt på vej. Hvis elbilen kan oplades indenfor f.eks. en halv time, så vil mange kunne indpasse det, når man alligevel skal holde pause på langturen, siger konsulent Jørgen Horstmann, Energistyrelsens repræsentant i Det Internationale Energi Agenturs samarbejde om el- og hybridbiler.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler
Andre Nordiske Medier

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.109