23948sdkhjf

El-auktionshus stadig ved at etablere sig

Som Danmarks første auktionshus for el er Get Through Power stadig i færd med at slå sit navn fast på elmarkedet. Udfordringer til trods får flere elkunder øjnene op for fordelene ved at køb elektricitet på auktion.
Godt otte måneder efter den officielle åbning er Get Through Power på flere områder stadig inde i en etableringsfase. Det overrasker dog folkene bag projektet. Alle har været klar over, at det tager tid inden folk vænner sig til at se elektricitet som en handelsvare, der kan vælges frit.

- Som udgangspunkt er el en vare som de færreste tænker over, som noget der kan indebærer et egentligt valg. Derfor ligger der et stort benarbejde i at brede budskabet ud. Der er en vis uigennemskuelighed i markedet. Men hvis man skærer helt ind til benet, så er der kun et eneste parameter, der har relevans i forbindelse med el - og det er prisen. Det er blandt andet derfor, at auktionsprincippet er helt genialt netop her, siger Gitte Bastian og fortsætter:

- Vi er fuldstændigt overbeviste om, at efterhånden som budskabet spredes ud og princippet får lov at synke ind, så vil det blive helt standard at lave auktion over sit elforbrug… Hvorfor skulle man ikke det? Fristes man til at spørge… Der er intet at tabe!

Har virket provokerende
Indledningsvis var der misbilligende blikke på den nye, alternative tilgang til elmarkedet.

- For el-handlerne har der naturligvis været en tilvænningsperiode. Det er jo nok sådan at vi, som ”den nye pige i klassen”, lige skal kigges an. Vi har en opfattelse af, at man på den ene side er nysgerrige overfor hvad vi har at byde på og på den anden side har været nervøse for, hvad vores forretningsmodel betyder og hvilke konsekvenser det har. El branchen er en branche, der aldrig tidligere har været udsat for konkurrence og derfor har det, på nogle, virket provokerende, at vi er kommet til og har opstillet en alternativ måde at forhandle elpriser på, forklarer kommunikationschef ved Get Trough Power, Gitte Bastian.

Reaktionerne på en ny spiller på markedet har dog overvejende været positive, hvilket tilskrives både produktet og samarbejdspartnere.

- Vi har en klar opfattelse af, at de fleste synes, at det er forfriskende, og i nogle tilfælde ligefrem sjovt, at deltage i auktionerne. Desuden er vi heldige, at der sidder mange professionelle og servicemindede mennesker ude i elselskaberne, som er meget hjælpsomme, som strækker sig langt og gør hvad de kan for at hjælpe deres kunder med at få overblik over forbrug og forbrugsprofiler – også selvom det ofte sker på foranledning af os. Uden deres samarbejdsvilje ville vores arbejdsdage være mindre behagelige, siger Gitte Bastain.

Fremmer konkurrencen på elmarkedet
Kernen i Get Trough Powers arbejde er at fremme konkurrencen mellem elselskaberne til gavn for kunderne.

- Vi opfatter, at elselskaberne ser på os som en art konkurrent; men det er vigtigt at holde for øje, at vi jo hverken sælger el, eller har nogen form for præference overfor nogle af selskaberne. Det at vi stiller en auktionsplatform til rådighed, gør os ikke til konkurrenter – men det bringer de reelle konkurrenter tættere på hinanden og giver kunderne mulighed for at sammenligne rene priser – Det kan vi godt forstå kan være irriterende, men sådan er vilkårene i alle konkurrenceudsatte brancher – der er intet nyt under solen der. Kunderne er glade for gennemsigtigheden og så må man som leverandør prøve at få det bedste ud af det, slår Gitte Bastian fast.

Uforudsigeligt marked
Indtil videre er der afholdt 30 auktioner via Get Trough Power, og der ligger 5 klar, som blot venter på, at kunden sætter dem i gang. Derudover ligger der ca. hundrede kunder i systemet, som endnu ikke er så langt i deres beslutningsproces, at de kan offentliggøres. Alle kundenavne er tilgængelige ud fra en vurdering om, at det dels har en positiv markedsførende effekt, dels at man kan se, at samarbejdspartnere, kolleger og virksomheder i samme branche har benyttet auktionshuset.

- Men derudover mener vi også, at det er positiv branding for vores kunder, at de viser, at de aktivt har søgt at få den bedste pris – det er tegn på ansvarlig virksomhedsledelse, og det kan ingen vel være kede af at lægge navn til, siger Gitte Bastian.

Prisundersøgelser foretaget i forbindelse med afholdte auktioner viser, at der indtil videre har været en prisforskel på 4-12 procent. Hvordan udviklingen bliver, i takt med at flere benytter el-auktioner vil man dog ikke gisne om.

- Det er svært at sige, hvordan niveauet vil udvikle sig. Det kan tænkes, at elselskaberne, efterhånden som de vænner sig til auktions-princippet, begynder at byde meget skarpere priser helt fra starten og så vil de jo ikke kunne slå så meget af og dermed vil den opnåede besparelse syne mindre. Men det er gætterier. Elmarkedet er uforudsigeligt og svært at spå om, men det er også en af grundene til, at det er interessant at navigere i, slutter Gitte Bastian.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler
Andre Nordiske Medier

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094