23948sdkhjf

Hybridbus bruger under to tredjedele diesel

Test af hybridbus i Fredericia gik over al forventning
Hybridbussen blev i ugerne 43-47 testet som bybus i samarbejde mellem Fredericia Kommune, Sydtrafik og City-Trafik, og resultaterne var opløftende. Bussen brugte hele 34 procent mindre diesel end en normal bybus.

- Volvo, som producerer bussen, havde stillet os i udsigt, at bussen ville give en 30 % besparelse på dieselforbruget, så testresultatet på 34 % kan vi kun være tilfredse med. Vi er derfor positive over for muligheden for at få hybridbusser med i næste udbudsrunde, men vi ser også på andre muligheder for at reducere brugen af fossile brændstoffer, fortæller direktør for Teknik og Miljø, Erik Jespersen.

Kombinerer el- og dieselmotor
Bussens store dieselbesparelse er mulig, idet bussen både har en elmotor og en dieselmotor. Besparelsen opnås ved, at elmotoren tager over, når bussen sætter i gang og kører op til 20 km i timen. Batteriet i elmotoren oplades ved at genbruge bremseenergien fra bussen.

I testperioden kørte hybridbussen 7.785 km på 2.114,5 liter diesel, hvilket svarer til 3,68 km pr. liter. For at sikre et retvisende billede af en normal bybus’ dieselforbrug kørte hybridbussen på alle bybusruterne i Fredericia. Samtidig har skiftet mellem ruterne betydet, at rigtig mange passagerer har fået lov at prøve den.

Chauffører tilfredse med hybridbussen
Det var gratis at køre en tur med hybridbussen, og det fremkaldte ifølge chaufførerne mange smil hos passagerne. Men derudover har der været en del tilkendegivelser fra passagerer om, at de gerne så hybridbusser fast i Fredericia.

- Vi har kun hørt godt om bussen fra passagererne, fortæller direktør Erik Jespersen. Mange ser det som en fordel, at hybridbussen sparer miljøet for skadelige stoffer. Og så giver det jo mindre støj i byen, at den ikke siger en lyd, når den gasser op ved stoppestederne.

De godt 40 chauffører hos City-Trafik, som på skift har kørt hybridbussen, har været glade for at køre i den.

- Chaufførernes oplevelse har været meget positiv. De skulle selvfølgelig lige vænne sig til at køre den, men der har ingen problemer været udover nogle småting som, at chaufførpladsen var lidt lille. Den har kørt som den skulle, og den har sparet det diesel, den skulle, fortæller Suvad Hrvat, som er driftsleder hos City-Trafik i Fredericia.


Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.109