23948sdkhjf

Audi vil køre på dansk biogas

Nature Energy skal erstatte naturgassen i 10.000 Audi'er med biogas.

Energikoncernen Nature Energy, der har hovedkontor i Odense, har indgået en aftale med den tyske bilgigant Audi om at levere grønne biogas-certifikater til ca. 10.000 Audi’er i hele Europa.

- Vi er utrolig stolte over, at vi har indgået en aftale med en af verdens største bilproducenter. Det er en blåstempling af det strategiskifte, vi igangsatte i 2012, hvor vi begyndte at bygge biogasanlæg i stor skala. I dag driver vi fire store anlæg, er ved at bygge tre nye og har planer om 10 anlæg mere i fremtiden, siger adm.dir. Ole Hvelplund, Nature Energy.

Nature Energy producerer biogas baseret på affald og gylle. Det betyder, at biogassen er 2. generation biobrændsel, som ikke benytter fødevarer som råmateriele. Det gør, at CO2-reduktionen er stor – faktisk mere end 100 pct. fordi biogas forhindrer metanudslip i landbruget og samtidig fortrænger fossil olie og benzin, når det bruges i bilen. Det er en af årsagerne til, at Audi har valgt at købe deres biogas hos Nature Energy.

Flere gasbiler på de europæiske veje
I Danmark anvender en række kommuner biogas til deres bybusser, renovationsbiler og biler i hjemmeplejen. Kommuner som Fredericia, Skive og København har de seneste år valgt at udskifte diesel- og benzindrevne køretøjer med biogasdrevne.

Samme tendens ses i resten af Europa, hvor der i dag er mere end 2 mio. gasdrevne køretøjer på vejene.

- Flere og flere er ved at få øjnene op for fordelene ved at bruge biogas til transport, og Danmark har en unik mulighed for at blive en af Europas førende biogasproducenter. Der er i dag mere end 2 mio. gasbiler i Europa, og ved at udskifte benzin og diesel med grøn biogas, kan vi for alvor reducere CO2-udslippet i transportsektoren, siger adm.dir. Ole Hvelplund, Nature Energy.

Afhænger af politiske rammer
Hos Audi har man bemærket den sammen tendens som Ole Hvelplund.

- Audi AG i Tyskland har stort fokus på gasdrevne biler og har senest netop introduceret den nye Audi A5 i en gasdrevet version - A5 g-tron. I Danmark følger vi udviklingen tæt, men hvorvidt gasdrevne biler også bliver en succes herhjemme afhænger i høj grad af de politiske rammer og den videre udbygning af distributionsnettet, lyder det fra salgschef i Audi Danmark, Morten Troest.

Aftalen med aftalen Audi løber fra 2017 til 2019.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094