Politikerne ændrer igen kurs om elbiler

| Af Redaktionen | Tip redaktionen om en historie

Ny aftale betyder, at registreringsafgiften forbliver 20 procent, indtil der er solgt 5000 nye elbiler. Dansk Industri kritiserer politisk zig zag-kurs.

Regeringen indgik tirsdag en justeret elbilaftale med Socialdemokratiet og De Radikale. Aftalen lemper den planlagte indfasning af højere afgifter for elbiler.

Ifølge skatteminister Karsten Lauritzen (V) sker det for at få gang i salget af elbiler igen.

- Vi har siden elbilsaftalen i 2015 fulgt markedet nøje. Og det er ikke nogen hemmelighed, at der ikke er blevet solgt så mange elbiler, som vi regnede med for halvandet år siden, siger han.

Her er den nye aftale om elbiler

Afgiften på elbiler forbliver 20 procent, indtil der er registreret 5000 nye elbiler herhjemme. Det skal dog ske inden 1. januar 2019, hvor afgiften hæves uanset salget.

Herefter genoptages den tidligere aftale om indfasning af afgifter. Det betyder, at afgiften stiger til 40 procent minus bundfradrag på 10.000 kroner i 2019.

I 2020 stiger afgiften til 65 procent. Derefter til 90 procent i 2021 og 100 procent i 2022.

/ritzau/

Den nye aftale betyder, at den planlagte udfasning af afgiftsfritagelsen på elbiler udskydes indtil udgangen af 2018, eller indtil der er solgt 5000 nye elbiler.

Det betyder i praksis formentlig, at mindre og mellemstore elbiler reelt vil være afgiftsfritaget de kommende to år som følge af aftalen.

Og det vækker begejstring hos direktør Lærke Flader i brancheforeningen Dansk Elbil Alliance.

- Aftalen giver ro om afgifterne de næste år, og det er der behov for, da transporten er vores største klimaudfordring, siger hun.

I Dansk Industri er direktør for Bilbranchen Thomas Møller Sørensen anderledes kritisk over for politikernes zig zag-kurs.

Læs også: Mange starter nyt firma for en krone

Frem for lappeløsninger efterlyser han en mere varig løsning og henviser til, at det er tolvte gang siden 1988, at politikerne laver særlige regler for elbiler. 

- Denne stop-and-go politik sender et signal om, at elbiler er noget specielt og eksotisk, der skal behandles særskilt. Og så længe, man gør det, afskrækker det forbrugere og investorer fra for alvor at tage elbilerne til sig, siger han.

De nye lempelser af registreringsafgiften får virkning fra 1. januar 2017. Altså med tilbagevirkende kraft.

Læs også: Vågn op, Danmark, elbilerne kommer

Det vil formentlig betyde, at nogle købere skal have flere tusind kroner tilbage, fordi de har betalt en høj registreringsafgift.

I den oprindelige aftale fra 2015 var det forventningen, at den gradvise stigning i afgifterne ville resultere i et salg på 1800 el- og brændselscellebiler i 2016.

Men der blev kun solgt omkring 1300 elbiler i 2016, og den tendens er fortsat i 2017.

/ritzau/



Hold dig opdateret med Energy Supply DK

Skriv kommentar
Forsiden lige nu

100 Vestas-møller til Texas

Her er Fairwinds nye havvindchef

Strid om udvidelse af Frijsenborg Biogasanlæg

Brand ved olievirksomhed i Kalundborg

Solcelleejere i offensiven mod minister

Bygningsreglementet strammer skruen

Svensk koncern køber to danske virksomheder

14 nye vindmøller til den Dominikanske Republik

Røde tal skal revancheres

MHI Vestas’ nye fabrik følger planen

Vestas vinder samlet hollandsk mølleudbud

Vindmølleproducenten dobler op på levering til hollandsk vindmøllepark

Succes for Salling Plast-fabrik selvom hovedmarkedet halter

Opfinder vil producere strøm i Lillebælt

- Vi har den højeste ydeevne, der nogensinde er set, siger han

Stort solcelleanlæg tager form

Fagblad: Apples datacentre kræver flere vindmøller end ventet

Fjernvarmeværk dropper solvarmelager

Salg af Nature Energy rykker nærmere

1

Fynboer satser 800 millioner kroner på biogas

3

Er dine børn sprængfyldte med energi?

Hvis ikke - så kan de blive det. Lad sommerferiens udflugt gå til en af Danmarks mange forlystelser, hvor energi og læring er i højsædet.

Mere varmt vand til Thisted Varmeforsyning

Dong Energy må ikke bare hæve priserne

Caverion bygger for Apple i Viborg

Clever udbygger ladenetværk til elbiler på Frederiksberg

Inden udgangen af 2017 vil Clever have sat strøm til i alt 120 nye 22 kW ladestandere i Hovedstadsområdet.

Ewiis bestyrelsesformand træder tilbage

- Jeg har bemærket, at der er rettet kritik mod min person, konstaterer Steen Dahlstrøm

Nørre Snede får nyt vandværk

Ugens rokader í bestyrelser og direktioner

Volvo vil kun lave el- og hybridbiler

Mærsk-redegørelse om 42 ton ulovlig udledning er mangelfuld

EUDP-projekt undersøger ny lovende type varmepumpe

Logstor udpeger midlertidig direktør

Mammoet varsler ny æra med to spritnye kraner

Nyt center skal vogte energispareindsatsen

Ugens rokader i bestyrelser og direktioner

Mærsk udledte ikke-godkendt kemikalie: 42 ton endte i havet

Dansker får ansvaret for Schneider Electric i Nordeuropa

Energiselskaberne energisparede for mere end de skulle

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Stratix 2500 let styret switch opfylder nye netværksbehov

CO2 neutralt website

Mangler I overblik over jeres udstyr?

Dagsprisen på Gaspoint Nordic

Momentum Gruppen A/S vil være repræsenteret med en stand på Husum Wind d. 12. – 15. september 2017!

"EnergiØkonomi er klart det bedste system, vi har brugt"

Kært barn har mange navne

Derfor er din CSR-politik vigtig på arbejdspladsen

Nyudviklet Epoxy - DanLam QR

Dagsprisen på Gaspoint Nordic

dag til dag levering 2017

Nicolai er udlært elektriker hos EL:CON – med flotte karakterer

Solbeskyttelse til dine fittings

Projektering af transformerstationer 10-20/0,4 kV

Dagsprisen på Gaspoint Nordic

Constructor præsenterer verdensnyhed på HI-messen

Opvarmning af tromler og IBCer

Dagsprisen på Gaspoint Nordic

Håndterer du ofte køreplader som vognmand Finn Levå på billedet her?

Ecodesign for ventilationsanlæg

Dagsprisen på Gaspoint Nordic

Hvad er fordelene ved flexleasing?

Anton er udlært elektriker hos EL:CON i Roskilde

Dansk Halbyggeri og Team Rynkeby indtager Paris

Dansk Procesventilation har færdiggjort udsugning af coating pulver-støv ho...

Send til en kollega

0.278