Hvorfor er den grønne omstilling af vejtransporten så vanskelig?

Hvorfor kan vi ikke bare erstatte den fossile energi i transporten med vedvarende energikilder? Vi har jo masser af vindmøllestrøm, og elbilerne kører allerede på vejene. Samtidig er biogas en mulig erstatning for diesel i den tunge transport.

Når den grønne omstilling af transporten ikke sker af sig selv og hurtigere, end den gør, skyldes det for det første, at de nye teknologier endnu ikke lever op til de krav, som brugerne stiller ift. pris og komfort. For det andet skyldes det, at de tekniske løsninger og infrastrukturen, som skal understøtte de nye teknologier, mangler den fleksibilitet og effektivitet, som det nuværende system leverer. Hvis den grønne omstilling skal lykkes, kræver det løsninger, som er mindst på niveau, med dem vi har i dag.

Det, der først og fremmest gør svært at få den vedvarende energi over i transporten, er, at biler flytter rundt på energien, mens den bruges. Her har benzin og diesel den fordel, at energitætheden i forhold til både volumen og vægt er meget stor. Det betyder for eksempel, at 0,75 kg benzin kan drive en bil mere end 20 km, mens det for en elbil er nødvendigt med et batteri på ca. 20 kg at tilbagelægge samme afstand.

Samtidig forudsætter energien til vejtransporten en ekstrem effektiv og fleksibel infrastruktur. For at forsyne de i alt 2,4 mio. benzin- og dieselbiler på de danske veje er der dagligt behov for 230.000 tankninger fordelt over hele landet. Det svarer til tre tankninger i sekundet, døgnet rundt, 365 dage om året.

En grøn omstilling af transporten kræver altså alternativer, som både er bedre for CO2-regnskabet end de teknologier, vi har i dag, og ligeså effektivt opfylder brugernes behov. Et af de hidtil bedste svar på den udfordring er de biobrændstoffer, som siden 2010 er iblandet al benzin og diesel, og dermed årligt har sparet klimaet for 800.000 ton CO2.

Teknologiudvikling og stadig skrappere miljø- og klimakrav betyder, at vi i fremtiden vil vi se en mere differentieret transportsektor, hvor energiformer som el, biogas, brint og biobrændstoffer vil bidrage til at opfylde forskellige behov i sund konkurrence med hinanden.

Som leverandører af energi til transporten afprøver vores medlemmer – benzinselskaberne – alle disse nye teknologier for at høste de erfaringer, som er nødvendige for at bringe udviklingen videre. Det er deres opgave at sikre, at bilisterne får let og sikker adgang til energi på fremtidens tankstationer, uanset hvilken form den kommer i. Udgangspunktet for denne opgave er nemlig, at de grønne visioner først bliver til grønne løsninger, når de virker gnidningsfrit og effektivt for brugerne.



Hold dig opdateret med Energy Supply DK

Kommentarer

Martin Hansen
Svanesangen fra den forssile bilindustri?

Den moderne elbil har 6 år på bagen da Nissan introducerede Leaf'en med 21 kWh batteri.
I dag efter 6 år er batterikapaciteten tredoblet med Chevrolets Bolt på 60 kWh (ankommer til Norge om 20 dage).
Så jeg sprøger, hvor langt har benzin- og dieselbilerne nået de sidste 6 år?
1. Vi har haft folkevogns Dieselgate der har kostet dem over 100 milliarder DKK.
2. EU kommer med ny test-cyklus på baggrund af snyd af stortset alle bilproducenter, på både CO2, NOx, SOx samt km/l resultater.

Elbilerne er kommet langt hurtigere end nogen kunne have forudset. Bare fordi de ikke slår igennem i Danmark pga. uretfærdige afgiftsregler, så er de på kraftig fremmarch i resten af verdenen. Alle bilproducenter har en elbil på tegnebrættet i 2020, og med konkurrence kommer prisnedsættelser.

Benzin- og dieselbiler har ikke fornyet sig i årtier og kommer ikke til at kunne konkurrere med denne nye teknologi.

Mvh
Martin

Mads Aarup
Biobrændstoffer kan ganske givet lette CO2 belastingen, men får ikke motorerne til at støje eller forurene nævneværdigt mindre i nærmiljøet. Samtidigt er energieffektiviteten lav, så det kniber med bæredygtigheden, hvorfor biobrændsler højst bliver en overgangsløsning indtil forbrændingsmotorerne udkonkurreres af billigere, mere effektive og pålidelige elmotorer drevet af stadig bedre batterier, brint og/eller køreledninger.
Sammenligningen med 0,75kg benzin og 20kg batterier falmer, når vi husker de 12kg atmosfærisk luft, som konverteres til giftig udstødningsgas...

Hanne k. Kappel
Udstyr alle biler med solceller, så de kan få forsynet batterierne med eneregi når de står stille eller køre.

Skriv kommentar
Forsiden lige nu

Solcelleejere i offensiven mod minister

Bygningsreglementet strammer skruen

14 nye vindmøller til den Dominikanske Republik

Røde tal skal revancheres

Vestas vinder samlet hollandsk mølleudbud

Vindmølleproducenten dobler op på levering til hollandsk vindmøllepark

Svensk koncern køber to danske virksomheder

Succes for Salling Plast-fabrik selvom hovedmarkedet halter

Opfinder vil producere strøm i Lillebælt

- Vi har den højeste ydeevne, der nogensinde er set, siger han

Stort solcelleanlæg tager form

Fagblad: Apples datacentre kræver flere vindmøller end ventet

Fjernvarmeværk dropper solvarmelager

Salg af Nature Energy rykker nærmere

1

Fynboer satser 800 millioner kroner på biogas

Mere varmt vand til Thisted Varmeforsyning

3

Er dine børn sprængfyldte med energi?

Hvis ikke - så kan de blive det. Lad sommerferiens udflugt gå til en af Danmarks mange forlystelser, hvor energi og læring er i højsædet.

Dong Energy må ikke bare hæve priserne

Caverion bygger for Apple i Viborg

Ewiis bestyrelsesformand træder tilbage

- Jeg har bemærket, at der er rettet kritik mod min person, konstaterer Steen Dahlstrøm

Clever udbygger ladenetværk til elbiler på Frederiksberg

Inden udgangen af 2017 vil Clever have sat strøm til i alt 120 nye 22 kW ladestandere i Hovedstadsområdet.

Solid lander kæmpestor mølleordre i Japan

2

To nye vindmølleparker skal drive Apples datacentre

Nørre Snede får nyt vandværk

Nyborg må sende fjernvarme til Vindinge

- Danmarks grønne energi trækker Apple hertil

Ugens rokader í bestyrelser og direktioner

Volvo vil kun lave el- og hybridbiler

Mærsk-redegørelse om 42 ton ulovlig udledning er mangelfuld

EUDP-projekt undersøger ny lovende type varmepumpe

Logstor udpeger midlertidig direktør

Mammoet varsler ny æra med to spritnye kraner

Ugens rokader i bestyrelser og direktioner

Nyt center skal vogte energispareindsatsen

Mærsk udledte ikke-godkendt kemikalie: 42 ton endte i havet

Dansker får ansvaret for Schneider Electric i Nordeuropa

Energiselskaberne energisparede for mere end de skulle

Danstoker fordobler overskuddet i 2016

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Dagsprisen på Gaspoint Nordic

Hvad er fordelene ved flexleasing?

Anton er udlært elektriker hos EL:CON i Roskilde

Dansk Halbyggeri og Team Rynkeby indtager Paris

Dansk Procesventilation har færdiggjort udsugning af coating pulver-støv hos Boehringer Ingelheim

Dagsprisen på Gaspoint Nordic

Gunnebo ovalringe med den perfekte pasform til DIN 15401 og 15402-krankroge

En effektiv kreditpolitik kan sætte din virksomhed i førersædet

Miljølager til tromler og IBCer

Mange hundrede strømmer til ny, intelligent platform

Deltag i det 4. GF Vandteknologi Topmøde

Dagsprisen på Gaspoint Nordic

Endnu en Erikkila vægsvingkran fra Fyns Kran Udstyr er leveret til en kunde

Ny halmkedel giver stor brændselsbesparelse!

Dagsprisen på Gaspoint Nordic

Der findes danske systuer endnu

ML-SER muligheder

Handler du med lande med et højt risikoniveau?

Opbevaring af farlige medier i arbejdslokaler

Dagsprisen på Gaspoint Nordic

10 gode råd til succesfuld samhandel med Kina

Husker du det lovpligtige eftersyn af dine IBC / ADR tanke?

Armatec koncernen køber to danske virksomheder!

RS Components lagerfører nu kompakte Figaro-gassensorer, der giver en bedre...

Dagsprisen på Gaspoint Nordic

Send til en kollega

0.215