Hvorfor er den grønne omstilling af vejtransporten så vanskelig?

Hvorfor kan vi ikke bare erstatte den fossile energi i transporten med vedvarende energikilder? Vi har jo masser af vindmøllestrøm, og elbilerne kører allerede på vejene. Samtidig er biogas en mulig erstatning for diesel i den tunge transport.

Når den grønne omstilling af transporten ikke sker af sig selv og hurtigere, end den gør, skyldes det for det første, at de nye teknologier endnu ikke lever op til de krav, som brugerne stiller ift. pris og komfort. For det andet skyldes det, at de tekniske løsninger og infrastrukturen, som skal understøtte de nye teknologier, mangler den fleksibilitet og effektivitet, som det nuværende system leverer. Hvis den grønne omstilling skal lykkes, kræver det løsninger, som er mindst på niveau, med dem vi har i dag.

Det, der først og fremmest gør svært at få den vedvarende energi over i transporten, er, at biler flytter rundt på energien, mens den bruges. Her har benzin og diesel den fordel, at energitætheden i forhold til både volumen og vægt er meget stor. Det betyder for eksempel, at 0,75 kg benzin kan drive en bil mere end 20 km, mens det for en elbil er nødvendigt med et batteri på ca. 20 kg at tilbagelægge samme afstand.

Samtidig forudsætter energien til vejtransporten en ekstrem effektiv og fleksibel infrastruktur. For at forsyne de i alt 2,4 mio. benzin- og dieselbiler på de danske veje er der dagligt behov for 230.000 tankninger fordelt over hele landet. Det svarer til tre tankninger i sekundet, døgnet rundt, 365 dage om året.

En grøn omstilling af transporten kræver altså alternativer, som både er bedre for CO2-regnskabet end de teknologier, vi har i dag, og ligeså effektivt opfylder brugernes behov. Et af de hidtil bedste svar på den udfordring er de biobrændstoffer, som siden 2010 er iblandet al benzin og diesel, og dermed årligt har sparet klimaet for 800.000 ton CO2.

Teknologiudvikling og stadig skrappere miljø- og klimakrav betyder, at vi i fremtiden vil vi se en mere differentieret transportsektor, hvor energiformer som el, biogas, brint og biobrændstoffer vil bidrage til at opfylde forskellige behov i sund konkurrence med hinanden.

Som leverandører af energi til transporten afprøver vores medlemmer – benzinselskaberne – alle disse nye teknologier for at høste de erfaringer, som er nødvendige for at bringe udviklingen videre. Det er deres opgave at sikre, at bilisterne får let og sikker adgang til energi på fremtidens tankstationer, uanset hvilken form den kommer i. Udgangspunktet for denne opgave er nemlig, at de grønne visioner først bliver til grønne løsninger, når de virker gnidningsfrit og effektivt for brugerne.



Hold dig opdateret med Energy Supply DK

Kommentarer

Martin Hansen
Svanesangen fra den forssile bilindustri?

Den moderne elbil har 6 år på bagen da Nissan introducerede Leaf'en med 21 kWh batteri.
I dag efter 6 år er batterikapaciteten tredoblet med Chevrolets Bolt på 60 kWh (ankommer til Norge om 20 dage).
Så jeg sprøger, hvor langt har benzin- og dieselbilerne nået de sidste 6 år?
1. Vi har haft folkevogns Dieselgate der har kostet dem over 100 milliarder DKK.
2. EU kommer med ny test-cyklus på baggrund af snyd af stortset alle bilproducenter, på både CO2, NOx, SOx samt km/l resultater.

Elbilerne er kommet langt hurtigere end nogen kunne have forudset. Bare fordi de ikke slår igennem i Danmark pga. uretfærdige afgiftsregler, så er de på kraftig fremmarch i resten af verdenen. Alle bilproducenter har en elbil på tegnebrættet i 2020, og med konkurrence kommer prisnedsættelser.

Benzin- og dieselbiler har ikke fornyet sig i årtier og kommer ikke til at kunne konkurrere med denne nye teknologi.

Mvh
Martin

Mads Aarup
Biobrændstoffer kan ganske givet lette CO2 belastingen, men får ikke motorerne til at støje eller forurene nævneværdigt mindre i nærmiljøet. Samtidigt er energieffektiviteten lav, så det kniber med bæredygtigheden, hvorfor biobrændsler højst bliver en overgangsløsning indtil forbrændingsmotorerne udkonkurreres af billigere, mere effektive og pålidelige elmotorer drevet af stadig bedre batterier, brint og/eller køreledninger.
Sammenligningen med 0,75kg benzin og 20kg batterier falmer, når vi husker de 12kg atmosfærisk luft, som konverteres til giftig udstødningsgas...

Hanne k. Kappel
Udstyr alle biler med solceller, så de kan få forsynet batterierne med eneregi når de står stille eller køre.

Skriv kommentar
Forsiden lige nu

Virksomhederne tager forholdsvist godt imod lovpligtigt energisyn

Største besparelsespotentialer ligger inden for el og naturgas.

Ny direktør på Amager Bakke

Ulla Röttger havde sidste dag i onsdags.

Fjernvarme Fyn overtager Ferritslev Fjernvarme

2

Vindmølledirektører: Falske nyheder præger debatten

Aalborg CSP gør klar til sidste indkøring

Nu skal forårssolens stråler virkelig udnyttes i Brønderslev.

Ugens rokader i bestyrelser og direktioner

Drømmen om lollandsk fjernvarme-samarbejde brast

Bornholm nomineret til grøn EU-pris

Biogasanlæg i Blans flytter nok til Glansager

Dansk lobbyfirma i kamp for russisk gaslinje

Minister lover nye støttekroner til vindmøller i tide

Støtten til grøn strøm fra landmøller stopper i februar 2018. Men ny ordning er på vej, forsikrer Lilleholt.

Fire ud af fem vindmøller på land kan fjernes

Jobfest i fjernvarmesektoren

Og man forventer det fortsætter.

Usikkerhed om energipolitik smitter af på bundlinjen

Nyt dansk oliefelt i produktion

To-cifrede millionordrer til Tjæreborg Industri

Klumme: Vågn op, Danmark, elbilerne kommer

Politikerne ændrer igen kurs om elbiler

Ny aftale betyder, at registreringsafgiften forbliver 20 procent, indtil der er solgt 5000 nye elbiler. Dansk Industri kritiserer politisk zig zag-kurs.

1

Kæmpe batteri skal lagre strøm syd for grænsen

Megamøller sætter turbo på energilagring

Dong sikrer sig retten til havmølleprojekter med nulbud

Dong Energy skal opføre tre havmølleparker med en kapacitet på 590 megawatt - to af dem helt uden støtte.

Bladt Industries i strid om vindmøllefundamenter

Virksomheden er røget i voldgift over en ordre på samlet 1,2 mia. kr.

Minister vil gribe hurtigt ind over for varmeselskaber

1

- Vi kabellægger for fuld kraft

Energiselskab: Derfor blev tusinder ramt af strømsvigt

Investorer holder fingrene fra energiområdet

Ny online efteruddannelse i vindenergi

Solar opfører solcelleanlæg i SOS-børnebyerne

Energiselskaber klar med bud på naturgasnettet

Udvikler af vindmølletårn i højstyrkebeton begæret konkurs

3

Klumme: Klummer: Hvorfor er den grønne omstilling af vejtransporten så vanskelig?

Ugens rokader i bestyrelser og direktioner

Brand i vindtunnelbyggeri på Risø Campus

Dansk udviklet elsamarbejde skal spare danskerne for millioner

Muligheden for timeafregnet strøm udsat igen

Kontrollen med fejlramt energispareordning femdobles

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Prysmian UK tilføjer MV søkabel produktionskapacitet

Stor indtjeningsfremgang hos Process Engineering A/S.

MODBUS styret doseringspumpe fra Verder Pumper - NYHED

Mød flere end 205 udstillere – helt gratis

Ekstrem temperatur føler / -50 til +1000°C

Plug and play sikring af pakkelinjer

Metaltage giver arkitekter hovedbrud

CERTEX Danmark leverer stålwire til verdens største Foucault-pendul

El-montør B

Nye produkter fra YellowLine!

Prøv QABLE BOX fra nkt cables

Dagsprisen på Gaspoint Nordic

Hvem slukker lyset hos jer?

NYHED nu med CO2 og temperaturtransmitter til rum, med indbygget regulator

Mød Trox Danmark på VVS Messe i Odense

Præcisions måleudstyr fra Keyence

Store produktions besparelser hos British American Tobacco (BAT)

Husker du det lovpligtige eftersyn af dine IBC / ADR tanke?

Voksende efterspørgsel på ventilationssystemer

Topcon RD-M1 Scanner

Fjernvarmeunits: Betyder god isolering altid svær montering?

Vækst-virksomhed flytter til stor grund

GTS-institutter udvikler ny droneteknologi

Dansk Procesventilation har færdiggjort udsugning af coating pulver-støv ho...

Gå ikke glip af Engineering Forum den 17. & 18. maj 2017

Send til en kollega

0.178