Hvorfor er den grønne omstilling af vejtransporten så vanskelig?

Hvorfor kan vi ikke bare erstatte den fossile energi i transporten med vedvarende energikilder? Vi har jo masser af vindmøllestrøm, og elbilerne kører allerede på vejene. Samtidig er biogas en mulig erstatning for diesel i den tunge transport.

Når den grønne omstilling af transporten ikke sker af sig selv og hurtigere, end den gør, skyldes det for det første, at de nye teknologier endnu ikke lever op til de krav, som brugerne stiller ift. pris og komfort. For det andet skyldes det, at de tekniske løsninger og infrastrukturen, som skal understøtte de nye teknologier, mangler den fleksibilitet og effektivitet, som det nuværende system leverer. Hvis den grønne omstilling skal lykkes, kræver det løsninger, som er mindst på niveau, med dem vi har i dag.

Det, der først og fremmest gør svært at få den vedvarende energi over i transporten, er, at biler flytter rundt på energien, mens den bruges. Her har benzin og diesel den fordel, at energitætheden i forhold til både volumen og vægt er meget stor. Det betyder for eksempel, at 0,75 kg benzin kan drive en bil mere end 20 km, mens det for en elbil er nødvendigt med et batteri på ca. 20 kg at tilbagelægge samme afstand.

Samtidig forudsætter energien til vejtransporten en ekstrem effektiv og fleksibel infrastruktur. For at forsyne de i alt 2,4 mio. benzin- og dieselbiler på de danske veje er der dagligt behov for 230.000 tankninger fordelt over hele landet. Det svarer til tre tankninger i sekundet, døgnet rundt, 365 dage om året.

En grøn omstilling af transporten kræver altså alternativer, som både er bedre for CO2-regnskabet end de teknologier, vi har i dag, og ligeså effektivt opfylder brugernes behov. Et af de hidtil bedste svar på den udfordring er de biobrændstoffer, som siden 2010 er iblandet al benzin og diesel, og dermed årligt har sparet klimaet for 800.000 ton CO2.

Teknologiudvikling og stadig skrappere miljø- og klimakrav betyder, at vi i fremtiden vil vi se en mere differentieret transportsektor, hvor energiformer som el, biogas, brint og biobrændstoffer vil bidrage til at opfylde forskellige behov i sund konkurrence med hinanden.

Som leverandører af energi til transporten afprøver vores medlemmer – benzinselskaberne – alle disse nye teknologier for at høste de erfaringer, som er nødvendige for at bringe udviklingen videre. Det er deres opgave at sikre, at bilisterne får let og sikker adgang til energi på fremtidens tankstationer, uanset hvilken form den kommer i. Udgangspunktet for denne opgave er nemlig, at de grønne visioner først bliver til grønne løsninger, når de virker gnidningsfrit og effektivt for brugerne.



Hold dig opdateret med Energy Supply DK

Kommentarer

Martin Hansen
Svanesangen fra den forssile bilindustri?

Den moderne elbil har 6 år på bagen da Nissan introducerede Leaf'en med 21 kWh batteri.
I dag efter 6 år er batterikapaciteten tredoblet med Chevrolets Bolt på 60 kWh (ankommer til Norge om 20 dage).
Så jeg sprøger, hvor langt har benzin- og dieselbilerne nået de sidste 6 år?
1. Vi har haft folkevogns Dieselgate der har kostet dem over 100 milliarder DKK.
2. EU kommer med ny test-cyklus på baggrund af snyd af stortset alle bilproducenter, på både CO2, NOx, SOx samt km/l resultater.

Elbilerne er kommet langt hurtigere end nogen kunne have forudset. Bare fordi de ikke slår igennem i Danmark pga. uretfærdige afgiftsregler, så er de på kraftig fremmarch i resten af verdenen. Alle bilproducenter har en elbil på tegnebrættet i 2020, og med konkurrence kommer prisnedsættelser.

Benzin- og dieselbiler har ikke fornyet sig i årtier og kommer ikke til at kunne konkurrere med denne nye teknologi.

Mvh
Martin

Mads Aarup
Biobrændstoffer kan ganske givet lette CO2 belastingen, men får ikke motorerne til at støje eller forurene nævneværdigt mindre i nærmiljøet. Samtidigt er energieffektiviteten lav, så det kniber med bæredygtigheden, hvorfor biobrændsler højst bliver en overgangsløsning indtil forbrændingsmotorerne udkonkurreres af billigere, mere effektive og pålidelige elmotorer drevet af stadig bedre batterier, brint og/eller køreledninger.
Sammenligningen med 0,75kg benzin og 20kg batterier falmer, når vi husker de 12kg atmosfærisk luft, som konverteres til giftig udstødningsgas...

Hanne k. Kappel
Udstyr alle biler med solceller, så de kan få forsynet batterierne med eneregi når de står stille eller køre.

Skriv kommentar
Forsiden lige nu

Efter frasalg: Dong Energy i fyringsrunde

Vind- og solenergi skaber millioner af nye job

Dong sælger olie- og gasaktiviteter for milliarder

Nu leverer Skærbækværket til fjernvarmenettet

Elinstallatører skal registrere batterier

1

Klumme: Her er konsekvenserne af en kommercialisering af varmeforsyningen

1

Landsbyvarme kan bryde afhængighed af olie

Byråd sender Vattenfalls MW-projekt i Nørrekær Enge i høring

A2Sea-direktør: Vi får snart ny ejer

Ugens rokader i bestyrelser og direktioner

Varmeværk dømt for tredje gang

Nyt biogasanlæg kan rykke til Glansager

Vestforsyning med overskud på 61 millioner

Holstebros multiforsyningsselskab har sænket priserne, sparet på energien og skabt masser af lokale job

Aarhusiansk vindkonsulentfirma solgt

Vestas: Tysk vindauktion skaber frygt for stort prispres

Hjallerup gør sig varmepumpeklar

Omlægning af varmesystemet på RUC inspirerer udlandet

Kamstrup klar med nyt vandcenter

4

Regeringen vil bremse afgiftstab på solceller

Kæmpe havmøllepark indvies i dag

Frederikshavn vil trække mere varme ud af motorfabrik

Biogassen slår rekord i Maabjerg

Og så giver friheden til at regulere en lavere varmepris.

Fjerritslev Fjernvarme taber sag i Højsteret

Ugens rokader i bestyrelser og direktioner

Avis: Jysk-fynsk energi-direktør mistænkes for inhabilitet

Selv de vildeste ideer er en mulighed

Bølgeenergi: Tredje gang var lykkens gang

Eniig og Nrgi indgår millionaftale med Prysmian

1

Tre skarpe: Derfor har vi europa-rekord i elafgifter

Viasol oplever positiv efterspørgsel af lagringsenhed

Dansk Solcelleforening har fire ønsker til fremtidens energipolitik

Pumperne på gyllestation står stille på femte år

Rigsrevisionen: Centrale dokumenter om Dong er væk

Lego bygger vindmølle af 146.000 klodser

Vestforsyning vælger Vestas-møller til Gedmose-projekt

Husstandsmøller: Japan og positivlisten skal drive væksten hos HSWind

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Weiss ved rejsegildet i Grenaa

Et gevind er ikke bare et gevind

4,3 MW anlæg sat i drift i Bardufoss

Det kører for DS Flexhal i Køge

Næsten service-fri nitrogengenerator til alle opgaver

Vis dine byggeløsninger på Building Green

Dansk Procesventilation har færdiggjort projekt med olietågeudsugning fra CNC-maskine

Endnu en Erikkila Spartan travers fra Fyns Kran Udstyr – leveret til kunde

Indvielse af anlæg designet af Process Engineering

Dagsprisen på Gaspoint Nordic

Special Produktion hos Granzow

Mean Well & Power Technic ApS, har her i weekenden afholdt en stor distributør konference

Prevas byder velkommen til 15 nye medarbejdere

Energioptimering af virksomheden – med mulighed for tilskud

Fedt i udsugningsfiltre øger energiforbruget

Har du den rigtige kabinetkøler?

Håndholdt XRF - Olympus Delta

Spar tid ved at plukke mere effektivt - vælg den rette plukkemetode

Trækfri luftfordeling med FBS loftpaneler

Dansk Procesventilation har færdiggjort central rengøringsløsning/støvsuger til EX-område

Dagsprisen på Gaspoint Nordic

AutoCAD, Revit, Inventor: Spar 30%

Lejer til papirindustrien

Fødevareegnede plastbeholdere bruges på tværs af alle brancher

Virksomhederne i Syd klarer sig bedre

Send til en kollega

0.255