23948sdkhjf

Håb om forår for elbiler i Danmark

Oslo er en skøn by, når forårssolen titter frem, men også andet end spæde solstråler springer i øjnene i den norske hovedstad. Den jeg forleden var på vej til toget ud mod lufthavnen, passerede jeg lange række elbiler. De stod ikke ved en bilforhandler, men på offentlige parkeringspladser.

Norge er kendt for at have subsidieret elbiler ret kraftigt gennem de seneste år, og nordmændene rundede kort før jul 100.000 indregistrerede elbiler. Den nummerpladeserie, som starter med EL for elbil, er brugt op.

Det er ikke kun rene elbiler, som fylder gaderne i Norge; hybridbilerne er også på kraftig fremmarch, og i januar 2017 var over 40 procent af ny-bilsalget enten elbiler eller hybridbiler.

I Danmark kan vi desværre fortælle en anderledes trist historie. Den 1. januar 2017 steg afgiften på elbiler, og siden da er der kun indregistreret 45 elbiler. Da nogle af de ældste elbiler er fjernet fra vejene, ser vi reelt en tilbagegang i antal indregistrerede fra 9.266 ved årsskiftet til 9.118 lige nu.

Elbilerne er en vigtigt del af løsningen på transportsektorens udfordringer med at reducere CO2-udledninger og diverse former for luftforurening. Samtidig vil elbiler med intelligent opladning spille rigtigt godt sammen med et energisystem, som bygger på fluktuerende vedvarende energikilder som sol og vind.

Salgstallene viser tydeligt, at det haster med en langsigtet afgiftspolitik, der bl.a. afspejler den klimabelastning, bilerne afstedkommer. Hvis Folketinget ikke kan blive enig om en varig løsning, bør politikerne som minimum gøre tre ting:

Udskyde stigningerne i elbilafgifter til markedet er kommet godt i gang
Fjerne elafgiften for el til elbiler og elbusser
Sænke firmabilskatten for dem, der vælger opladningshybrid eller elbil som firmabil, så vi kan elektrificere biler, der som kører rigtig mange km pr. år. 

Når vi får flere elbiler på de danske veje, skabes der et grundlag for en industri – herunder mange små og mellemstore virksomheder – der kan understøtte det intelligente samspil mellem elsystemet og transportsektoren. 

I Danmark har vi allerede over 50 procent vedvarende energi i stikkontakterne, og i nogle elnetområder er dækningen på årsplan flere hundrede procent. Vi er altså det perfekte udviklingsland for elbilers samspil med vind og sol. Den position skal vi udnytte til at skabe nye arbejdspladser og værdi til Danmark.

Men det kræver –  indlysende ­– langt flere eldrevne køretøjer på vejene. Jeg håber derfor på forår for elbiler i Danmark. 

Artiklen er en del af temaet Klumme.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078