23948sdkhjf

Flaps på møllevinger reducerer turbulensproblemer

Nye tests fra Risø/DTU viser, at rystelser og vibrationer fra vingemøller nu kan reduceres op mod 50-60%. Ved at montere små bevægelige flapper på vingerne, kan man skære ned for udgifterne til reparationer af møllerne.
Møllevingernes rystelser og vibrationer øger slitagen på vindmøllen – lige fra vingespids til tårnbund. Det koster på reparationssiden og forkorter møllens levetid væsentligt.

Nye tests fra et vindmølleprojekt i Risø- og DTU-regi viser, at udstyres møllens vinger med bevægelige bagkantsflaps, kan man reducere rystelserne med 50-60%.
Flapperne skal være med til at skabe så lille modstand som muligt samt en mindre ændring i opdriften for at kompensere for belastninger, som turbulens og det faktum, at det blæser mere foroven end forneden.

- Vingerne er i konstant bevægelse og udsættes for mange slags kræfter, som udmatter lejer og f.eks. kan ødelægge gearkasser. Det forsøger vi at udligne med de her små bevægelige flapper, som modkompenserer møllens vibrationer, siger seniorforsker ved Risø/DTU Thomas Buhl og fortsætter:

- Når trykket ændrer sig ind over profilen, vil vingen vibrere frem og tilbage, og det skal flapperne forsøge at modvirke. Jo færre rystelser igennem hele vingen, desto mindre udmattelse udsættes den for, hvilket gerne skulle kunne måles på alle komponenter.

Med denne nye teknologi kan man ikke alene gøre vindmøllerne større men også mere effektive. Flapperne er dog indtil videre kun testet i vindtuneller, men i løbet af august og september forventer forskerne at kunne foretage tests på en ”rigtig” vindmølle. Resultaterne fra disse test forventes at foreligge i oktober/november.

De nye tests er foretaget i et samarbejde mellem Risø DTU, DTU MEK og Vestas og delvist sponsoreret af Højteknologifonden med 15 mio. kr.

Kilde: Dagbladet Børsen

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.141