Skæbnemøde kan afgøre elbilernes fremtid

| Af Redaktionen | Tip redaktionen om en historie

Et flertal i befolkningen ønsker elbiler fritaget for afgift. Politisk forhandlingsmøde kan blive afgørende.

To ud af tre danskere vil have afgiften på elbiler fjernet, så de kan blive mere udbredte. 

Afgiften på elbiler fik 1. januar endnu et nøk opad, hvilket fordoblede den hidtidige afgift fra 20 til 40 procent. Men det er en dårlig idé ifølge en undersøgelse, som Userneeds har foretaget blandt godt 2000 danskere for Ingeniørforeningen, IDA.

I 2016 satte afgiften på 20 procent nærmest salget i stå. Med 40 procent frygter formand Thomas Damkjær Petersen fra Ingeniørforeningen for elbil-markedet.

- Inden afgiften blev der i 2015 solgt 4800 elbiler. Regeringen forventede, at der i 2016 ville blive solgt 1900. Men midt i december var der kun solgt godt 1000. Christiansborg har ikke skabt betingelserne for udbredelsen af elbiler, siger han.

Kort før jul forsøgte Radikale Venstre uden held at få skatteminister Karsten Lauritzen (V) til at fastfryse registreringsafgiften på de 20 procent. Partierne bag aftalen - regeringen, Dansk Folkeparti, De Radikale og Socialdemokraterne - skal dog mødes igen 19. januar.

- Mit mål er, at vi får gang i salget igen, som desværre er gået nærmest i stå. Det var ikke meningen, da vi lavede aftalen, siger skatteordfører for Radikale Venstre Martin Lidegaard.

- Som minimum håber jeg, at regeringen er med på at fastfryse afgiften på 20 procent. Det har vi pengene til, og vi skal altså have solgt 5000 biler ved udgangen af 2017, siger han. 

Læs også: Regeringen bruger 620 mio på at hæve CO2-udledningen for biler

Ifølge den oprindelige politiske aftale skal afgiften på elbiler stige hvert år, til den i løbet af fem år når samme niveau som benzinbilerne.

Branchechef Lærke Flader fra Dansk Elbil Alliance håber også på ro om afgiften.

- Der er skabt en stor usikkerhed med indførelsen af afgiften. Det var for tidligt, og det har været gift for salget, siger hun. 

Læs også: Ewii piller 30 ladestanderne ned

FDM bakker ifølge afdelingschef Torben Lund Kudsk op.

- Politikerne skal skynde sig at spole tilbage til de 20 procent. Dernæst skal de bruge 2017 til at få lavet en reform af bilafgifterne, så vi tiltrækker miljøvenlige og sikre biler til Danmark frem for at skræmme dem væk, siger han.

/ritzau/

 



Hold dig opdateret med Energy Supply DK

Kommentarer

Martin Hansen
Elbiler kan sagtens konkurrerer med benzin- og dieselbiler i Danmark hvis bare de blev afgiftssat på ligefod med disse.

Alligevel betaler en elbil 610 kr. om året i grønejerafgift mens dieselbiler slipper med ned til 260 kr.

Et andet problematisk punkt ligger i registreringsafgiften:
Problematikken omhandler den del af registreringsafgiften der giver alle biler i Danmark en afgiftsreducering på basis af brændstofsøkonomien. Alle biler inkl. elbiler får i dag 4.000 kr i rabat for hver km/l, som de kører længere end 16 km/l. Dvs. en bil der kører 25 km/l får en afgiftsrabat på 36.000 kr. Dette er en fantastisk måde at regulere, således at de biler der importeres til Danmark er så brændstofsøkonomiske som muligt. Problemet er midlertidigt, at der bliver gjort forskelsbehandling på benzin- og dieselbiler på den ene side og elbiler på den anden side. Det er i dag sådan, at benzin- og dieselbiler bliver afgiftssat efter den europæiske NEDC skala (UNECE R101) i et helt perfekt testmiljø. Problemet i forhold til elbilerne ligger i, at disse bliver indsat i testen direkte uden videre omtanke.
Proceduren for elbiler er, at de bliver ladet fuldt op til 100 % og står natten over. Næste dag påbegyndes den præcis samme 11 kilometers test for elbilen, som der findes for benzin- og dieselbiler. Efter de 11 kilometer noteres energiforbruget på testen og det er disse 11 kilometer danske elbiler bliver afgiftsreguleret af. Testen fortsættes nu med runde 2, 3, 4, …, indtil batteriet er kørt helt fladt. Den totale afstand tilbagelagt bliver nu noteret som elbilens rækkevidde. Forskellen mellem bilens energiforbrug mellem de første 11 kilometer og den samlede tilbagelagte afstand på 240 km. er hele 58 % for en Renault Zoe (2016).

Så, hvad er forskellen på de to tal?
For det første skal vi huske på, at bilen kører præcis den samme cyklus hver gang, de helt samme 11 kilometer. Forskellen ligger i, at elbilen har en helt særlig egenskab den ikke kan bruge under den første runde, men som den kan bruge på runde 2, 3, 4, …, nemlig anvendelsen af bremseenergien. Eftersom batteriet er så godt som fyldt op på den første runde, så kan elbilen ikke bruge bremseenergien her. Det kan den til gengæld på runde 2, 3, 4 osv, hvilket giver bilen en langt bedre brændstoføkonomi. Hvis man fremadrettet bruger elbilens fulde cyklus som mål for brændstofsøkonomien, vil det være at sidestille elbiler med benzin- og dieselbiler, da man derved også tester dagligdagsbrugen af elbilen. Med brugen af fuld NEDC cyklus som beskatningsgrundlag for elbiler, ser registreringsafgiften helt anderledes ud.

Hvis man kikker på en Renault Zoe, så bliver den afgiftssat i Danmark via 1. cyklus med 146 Wh/km, hvilket giver den en brændstofsøkonomi på 62,5 km/l og 186.000 kr. i fradrag. Hvis
den i stedet blev målt under NEDC fuld cyklus, som sidestiller den med benzin- og dieselbilerne, så har den en brændstofsøkonomi på 97 Wh/km eller 94 km/l, hvilket giver et fradrag på 312.000 kr. Elbilen Renault Zoe er derved blevet snydt for 126.000 kr. i fradrag, da den måles efter 1 cyklus på NEDC-skalaen og derved ikke kan benytte bremseenergien til at fylde batteriet.

Skriv kommentar
Forsiden lige nu

Video & Billedserier: 220 tons ovn transporteres gennem Fredericias gader

Bilka og Føtex sender overskudsvarmen på nettet

Kriegers Flak: Danmarks største havmøllepark får grønt lys fra Vestager

EU godkender havvindmøller på 600 megawatt, der skal vise verden, hvad Danmark kan inden for vindenergi.

Munck sælger datterselskab efter kun et års ejerskab

Dansk fjernvarme og affaldsekspertise til Belgien

Mindre blæst i 2016 gav stigning i energiforbruget

EMD International får ny ejer og 80 mio. i ryggen

CEO stopper i Kamstrup

Af helbredsmæssige årsager fratræder Per Asmussen stillingen som CEO.

HMN Naturgas afbrænder 4000 kubikmeter gas

Og gør plads til Apple's kommende datacenter.

ScandiMir opgraderer CSP-paraboler og sender dem i test

Solrød Fjernvarme og Ringkøbing Fjernvarme får i disse timer opgraderet deres sol-paraboler.

Forsker: Nyt byggedirektiv sætter stopper for vind og sol

A2Sea-salg er lige oppe over

Danfoss etablerer produktion og nyt selskab i USA

1

Verdens største kongres om havvind kommer til København

Siemens: Hele vindindustrien vil få glæde af skatterabat

Minister forsøgte selv at udnytte hul i lov om fjernvarme

2

Gårdbiogasanlæg for 500 millioner i støbeskeen

Energi Danmark sælger rekordmange kWh

Også omsætning og bundlinje er på rekordkurs.

Færre fyringer end ventet hos Siemens i Aalborg

Politikere kendte til fjernvarmemanøvre

Ugens rokader i bestyrelser og direktioner

Wind 1 får ny direktør

Intet vindmølletestcenter i Grenaa

Cowi hjælper 20 MW biomasseværk i Namibia på vej

1

Ingen tilbagevirkende hjælp til jyske fjernvarmekunder

Nu kommer metanol på programmet

Dong og Bigadan opfører biogasanlæg for trecifret millionbeløb

Staten lokker olieselskaber med skatterabat i Nordsø-aftale

Jordvarme får lettere gang på jord

- De næste skridt bliver svære

1

Arcon-Sunmark slår omsætningsrekord - igen

Nu skal der eksporteres energi for 140 mia.

Siemens laver fratrædelsesaftale for Engesvang-medarbejdere

Klumme: Klummer: Ny strategi kan fordoble eksporten

Topchef stopper hos Danfoss

Hofor skifter mere damp ud med varmt vand

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Et godt indeklima for både kunder og medarbejdere

In-line 2D målesystem

Få kontor midt i det pulserende Kongens Lyngby

Låsbar elektronisk RFID-sikkerhedsbryder med stor fleksibilitet

Bliver dine kunder skræmt væk af alt for mange valgmuligheder?

Ny medarbejder og rør i lange baner

Dansk Standard og Pilz indgår samarbejde

FORÅRSTILBUD på vinduesløfter

Rekordår hos Dansk Halbyggeri A/S 

Ny funktionalitet fra Billy Regnskabsprogram

Sanistål åben 24/7: Derfor nåede Låsekompagniet deadline uden for kontortiden

Røg i køkkenet udskiftes med et godt indeklima

Har du sat kryds i din kalender til temadagen sikkerhed i praksis?

Nomo - En del til den rigtige løsning! - Alt i lejer

Har du fået set Fibox' nye profilfilm?

CENTA - komplette koblingsløsninger

Kom til årets Branddag – og hør seneste nyt om certificering af teknisk byggesagsbehandling

I år fejres 150 års jubilæet for de diplomatiske forbindelser mellem Danmark og Japan.

Dagsprisen på Gaspoint Nordic

TILBUD: Paller med pallerammer til spotpris!

IQ®Vision - få overblik og kontroller energispild nu!

IQ®Vision - få overblik og kontroller energispild nu!

Så går det løs - Building Green åbner i morgen!

DENIOS Miljøskab - PolyStore

Roxtec går under jorden

Send til en kollega

0.204