Skæbnemøde kan afgøre elbilernes fremtid

| Af Redaktionen | Tip redaktionen om en historie

Et flertal i befolkningen ønsker elbiler fritaget for afgift. Politisk forhandlingsmøde kan blive afgørende.

To ud af tre danskere vil have afgiften på elbiler fjernet, så de kan blive mere udbredte. 

Afgiften på elbiler fik 1. januar endnu et nøk opad, hvilket fordoblede den hidtidige afgift fra 20 til 40 procent. Men det er en dårlig idé ifølge en undersøgelse, som Userneeds har foretaget blandt godt 2000 danskere for Ingeniørforeningen, IDA.

I 2016 satte afgiften på 20 procent nærmest salget i stå. Med 40 procent frygter formand Thomas Damkjær Petersen fra Ingeniørforeningen for elbil-markedet.

- Inden afgiften blev der i 2015 solgt 4800 elbiler. Regeringen forventede, at der i 2016 ville blive solgt 1900. Men midt i december var der kun solgt godt 1000. Christiansborg har ikke skabt betingelserne for udbredelsen af elbiler, siger han.

Kort før jul forsøgte Radikale Venstre uden held at få skatteminister Karsten Lauritzen (V) til at fastfryse registreringsafgiften på de 20 procent. Partierne bag aftalen - regeringen, Dansk Folkeparti, De Radikale og Socialdemokraterne - skal dog mødes igen 19. januar.

- Mit mål er, at vi får gang i salget igen, som desværre er gået nærmest i stå. Det var ikke meningen, da vi lavede aftalen, siger skatteordfører for Radikale Venstre Martin Lidegaard.

- Som minimum håber jeg, at regeringen er med på at fastfryse afgiften på 20 procent. Det har vi pengene til, og vi skal altså have solgt 5000 biler ved udgangen af 2017, siger han. 

Læs også: Elbilerne står over for ny afgiftslussing

Ifølge den oprindelige politiske aftale skal afgiften på elbiler stige hvert år, til den i løbet af fem år når samme niveau som benzinbilerne.

Branchechef Lærke Flader fra Dansk Elbil Alliance håber også på ro om afgiften.

- Der er skabt en stor usikkerhed med indførelsen af afgiften. Det var for tidligt, og det har været gift for salget, siger hun. 

Læs også: Prisforvirring har lagt salget af elbiler dødt

FDM bakker ifølge afdelingschef Torben Lund Kudsk op.

- Politikerne skal skynde sig at spole tilbage til de 20 procent. Dernæst skal de bruge 2017 til at få lavet en reform af bilafgifterne, så vi tiltrækker miljøvenlige og sikre biler til Danmark frem for at skræmme dem væk, siger han.

/ritzau/

 



Hold dig opdateret med Energy Supply DK

Kommentarer

Martin Hansen
Elbiler kan sagtens konkurrerer med benzin- og dieselbiler i Danmark hvis bare de blev afgiftssat på ligefod med disse.

Alligevel betaler en elbil 610 kr. om året i grønejerafgift mens dieselbiler slipper med ned til 260 kr.

Et andet problematisk punkt ligger i registreringsafgiften:
Problematikken omhandler den del af registreringsafgiften der giver alle biler i Danmark en afgiftsreducering på basis af brændstofsøkonomien. Alle biler inkl. elbiler får i dag 4.000 kr i rabat for hver km/l, som de kører længere end 16 km/l. Dvs. en bil der kører 25 km/l får en afgiftsrabat på 36.000 kr. Dette er en fantastisk måde at regulere, således at de biler der importeres til Danmark er så brændstofsøkonomiske som muligt. Problemet er midlertidigt, at der bliver gjort forskelsbehandling på benzin- og dieselbiler på den ene side og elbiler på den anden side. Det er i dag sådan, at benzin- og dieselbiler bliver afgiftssat efter den europæiske NEDC skala (UNECE R101) i et helt perfekt testmiljø. Problemet i forhold til elbilerne ligger i, at disse bliver indsat i testen direkte uden videre omtanke.
Proceduren for elbiler er, at de bliver ladet fuldt op til 100 % og står natten over. Næste dag påbegyndes den præcis samme 11 kilometers test for elbilen, som der findes for benzin- og dieselbiler. Efter de 11 kilometer noteres energiforbruget på testen og det er disse 11 kilometer danske elbiler bliver afgiftsreguleret af. Testen fortsættes nu med runde 2, 3, 4, …, indtil batteriet er kørt helt fladt. Den totale afstand tilbagelagt bliver nu noteret som elbilens rækkevidde. Forskellen mellem bilens energiforbrug mellem de første 11 kilometer og den samlede tilbagelagte afstand på 240 km. er hele 58 % for en Renault Zoe (2016).

Så, hvad er forskellen på de to tal?
For det første skal vi huske på, at bilen kører præcis den samme cyklus hver gang, de helt samme 11 kilometer. Forskellen ligger i, at elbilen har en helt særlig egenskab den ikke kan bruge under den første runde, men som den kan bruge på runde 2, 3, 4, …, nemlig anvendelsen af bremseenergien. Eftersom batteriet er så godt som fyldt op på den første runde, så kan elbilen ikke bruge bremseenergien her. Det kan den til gengæld på runde 2, 3, 4 osv, hvilket giver bilen en langt bedre brændstoføkonomi. Hvis man fremadrettet bruger elbilens fulde cyklus som mål for brændstofsøkonomien, vil det være at sidestille elbiler med benzin- og dieselbiler, da man derved også tester dagligdagsbrugen af elbilen. Med brugen af fuld NEDC cyklus som beskatningsgrundlag for elbiler, ser registreringsafgiften helt anderledes ud.

Hvis man kikker på en Renault Zoe, så bliver den afgiftssat i Danmark via 1. cyklus med 146 Wh/km, hvilket giver den en brændstofsøkonomi på 62,5 km/l og 186.000 kr. i fradrag. Hvis
den i stedet blev målt under NEDC fuld cyklus, som sidestiller den med benzin- og dieselbilerne, så har den en brændstofsøkonomi på 97 Wh/km eller 94 km/l, hvilket giver et fradrag på 312.000 kr. Elbilen Renault Zoe er derved blevet snydt for 126.000 kr. i fradrag, da den måles efter 1 cyklus på NEDC-skalaen og derved ikke kan benytte bremseenergien til at fylde batteriet.

Skriv kommentar
Forsiden lige nu

Siemens bygger verdens største flydende vindmøllepark

Grundfos og ADRA udvikler soldrevet vandkiosk

1

Asnæsværket bygges om for 1,2 milliard

Investorer køber sig ind i Dall Energy

Omsætningen ventes syvdoblet.

Slår to til fem stillinger op - om ugen

Kamstrup mangler lige nu højtuddannede medarbejdere.

Danstoker fordobler overskuddet i 2016

Kun 19 afbrudsminutter i 2016

Ny dansk opfindelse renser vand med sollys

Stort biogasanlæg kan være på vej i Dons

Dong Energy indvier 582 MW vind

En tankstation og 44 biogasbusser i Sønderborg

Prisen på fjernvarme falder til nyt rekordlavt niveau

For tredie år i træk falder prisen på fjernvarme. Det skyldes effektiv indsat af fjernvarmeselskaberne, lyder det fra Dansk Fjernvarme.

1

Avis: Kritiseret direktør får massiv opbakning

Husstandsmøller: Husstandsmøller kæmper for comeback på positivlisten

En af fire producenter har kæmpet sig ind på listen igen - de andre arbejder på sagen.

Medarbejdere begærer solcellevirksomhed konkurs

1

Energiministeren har ikke kendis-faktor nok

Video & Billedserier: Industrivarme gør klar til montering af 8MW kedel

PSO-fremskrivningen: Lavere støtte til el-produktion end ventet

Vestas tester sol og batterier

Det skal sikre vindenergi som den ledende løsning inden for vedvarende energi.

Græsk ø slog Bornholm som energi-ø

Ugens rokader i bestyrelser og direktioner

Industrifamilie solgte livsværket - nu vælter pengene ind

Vestas præsenterer ny 4-MW klasse landvindmølle

Vindgiganten smækker et nyt navn på 3 MW-platformen og præsenterer tre nye varianter af landvindmølletypen

Hollandsk oliejagt i Danmark udskydes igen

Besparelser kan koste dansk førerposition på cleantech

Ukorrekt historie om fracking i nye tilladelser

1

Regeringen frikender testcenter stik mod forskeres konklusion

Dong leverer strøm til 4.000 britiske forbrugssteder

- Bestyrelsesformanden bør gå af

1

Tidligere bestyrelsesmedlem i Ewii angriber formanden

Første tilladelse til kystnær sønderjysk havmøllepark

Ugens rokader i bestyrelser og direktioner

Efterlyser projekter til klimapris

Et majestætisk tryk på en knap

Planlagt tab på lille milliard

Fjernkøling: Fjernvarmen er lun på køling

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Bedre indeklima til 3.000 beboere

Rifler, ræs og relationer – en dag med Lemvigh-Müller

NYHED! Ny super-gaskedel sparer op til 15-20% på forbruget

Et godt indeklima med tekstilbaseret lavimpulsventilation

Se vores guide: valg af el talje

Har du ikke set JUAL SOLAR brochuren 2017 endnu?

Dagsprisen på Gaspoint Nordic

Ny Struktur og konstruktionslim fra WEICON - Easy-Mix RK-7300

Gode tilbud sommertilbud fra Inventarland

Prevas har ansat Senior Software Designer, Torben Nielsen

Vi fejrer 50 år som specialister i stål

Naturligt flammehæmmende

Undgå miljø påbud

NKM 17 - 17. Nordisk Korrosionsmøde, sæt kryds i kalenderen

5 tips til at reducere dine plukkeomkostninger

5 tips til at reducere dine plukkeomkostninger

Dansk Mobil Beton A/S får egen pumpeafdeling

Dansk Halbyggeri opfører seks industrihaller på Odense Havn

Dagsprisen på Gaspoint Nordic

Dansk Procesventilation har færdiggjort endnu en olietågeløsning hos Lem Beslagfabrik

Hurtigere sikkerhedstjek i lufthavne med ny teknologi

Nyhed! 5x7 meter PRESENNINGER professionel kvalitet

GPS sporing af alle dine værdier

National Recognition Award Engineering Excellence Award

Produal er nu ONLINE

Send til en kollega

0.218