Skæbnemøde kan afgøre elbilernes fremtid

| Af Redaktionen | Tip redaktionen om en historie

Et flertal i befolkningen ønsker elbiler fritaget for afgift. Politisk forhandlingsmøde kan blive afgørende.

To ud af tre danskere vil have afgiften på elbiler fjernet, så de kan blive mere udbredte. 

Afgiften på elbiler fik 1. januar endnu et nøk opad, hvilket fordoblede den hidtidige afgift fra 20 til 40 procent. Men det er en dårlig idé ifølge en undersøgelse, som Userneeds har foretaget blandt godt 2000 danskere for Ingeniørforeningen, IDA.

I 2016 satte afgiften på 20 procent nærmest salget i stå. Med 40 procent frygter formand Thomas Damkjær Petersen fra Ingeniørforeningen for elbil-markedet.

- Inden afgiften blev der i 2015 solgt 4800 elbiler. Regeringen forventede, at der i 2016 ville blive solgt 1900. Men midt i december var der kun solgt godt 1000. Christiansborg har ikke skabt betingelserne for udbredelsen af elbiler, siger han.

Kort før jul forsøgte Radikale Venstre uden held at få skatteminister Karsten Lauritzen (V) til at fastfryse registreringsafgiften på de 20 procent. Partierne bag aftalen - regeringen, Dansk Folkeparti, De Radikale og Socialdemokraterne - skal dog mødes igen 19. januar.

- Mit mål er, at vi får gang i salget igen, som desværre er gået nærmest i stå. Det var ikke meningen, da vi lavede aftalen, siger skatteordfører for Radikale Venstre Martin Lidegaard.

- Som minimum håber jeg, at regeringen er med på at fastfryse afgiften på 20 procent. Det har vi pengene til, og vi skal altså have solgt 5000 biler ved udgangen af 2017, siger han. 

Læs også: Ewii piller 30 ladestanderne ned

Ifølge den oprindelige politiske aftale skal afgiften på elbiler stige hvert år, til den i løbet af fem år når samme niveau som benzinbilerne.

Branchechef Lærke Flader fra Dansk Elbil Alliance håber også på ro om afgiften.

- Der er skabt en stor usikkerhed med indførelsen af afgiften. Det var for tidligt, og det har været gift for salget, siger hun. 

Læs også: Ingen afklaring for elbilerne

FDM bakker ifølge afdelingschef Torben Lund Kudsk op.

- Politikerne skal skynde sig at spole tilbage til de 20 procent. Dernæst skal de bruge 2017 til at få lavet en reform af bilafgifterne, så vi tiltrækker miljøvenlige og sikre biler til Danmark frem for at skræmme dem væk, siger han.

/ritzau/

 



Hold dig opdateret med Energy Supply DK

Kommentarer

Martin Hansen
Elbiler kan sagtens konkurrerer med benzin- og dieselbiler i Danmark hvis bare de blev afgiftssat på ligefod med disse.

Alligevel betaler en elbil 610 kr. om året i grønejerafgift mens dieselbiler slipper med ned til 260 kr.

Et andet problematisk punkt ligger i registreringsafgiften:
Problematikken omhandler den del af registreringsafgiften der giver alle biler i Danmark en afgiftsreducering på basis af brændstofsøkonomien. Alle biler inkl. elbiler får i dag 4.000 kr i rabat for hver km/l, som de kører længere end 16 km/l. Dvs. en bil der kører 25 km/l får en afgiftsrabat på 36.000 kr. Dette er en fantastisk måde at regulere, således at de biler der importeres til Danmark er så brændstofsøkonomiske som muligt. Problemet er midlertidigt, at der bliver gjort forskelsbehandling på benzin- og dieselbiler på den ene side og elbiler på den anden side. Det er i dag sådan, at benzin- og dieselbiler bliver afgiftssat efter den europæiske NEDC skala (UNECE R101) i et helt perfekt testmiljø. Problemet i forhold til elbilerne ligger i, at disse bliver indsat i testen direkte uden videre omtanke.
Proceduren for elbiler er, at de bliver ladet fuldt op til 100 % og står natten over. Næste dag påbegyndes den præcis samme 11 kilometers test for elbilen, som der findes for benzin- og dieselbiler. Efter de 11 kilometer noteres energiforbruget på testen og det er disse 11 kilometer danske elbiler bliver afgiftsreguleret af. Testen fortsættes nu med runde 2, 3, 4, …, indtil batteriet er kørt helt fladt. Den totale afstand tilbagelagt bliver nu noteret som elbilens rækkevidde. Forskellen mellem bilens energiforbrug mellem de første 11 kilometer og den samlede tilbagelagte afstand på 240 km. er hele 58 % for en Renault Zoe (2016).

Så, hvad er forskellen på de to tal?
For det første skal vi huske på, at bilen kører præcis den samme cyklus hver gang, de helt samme 11 kilometer. Forskellen ligger i, at elbilen har en helt særlig egenskab den ikke kan bruge under den første runde, men som den kan bruge på runde 2, 3, 4, …, nemlig anvendelsen af bremseenergien. Eftersom batteriet er så godt som fyldt op på den første runde, så kan elbilen ikke bruge bremseenergien her. Det kan den til gengæld på runde 2, 3, 4 osv, hvilket giver bilen en langt bedre brændstoføkonomi. Hvis man fremadrettet bruger elbilens fulde cyklus som mål for brændstofsøkonomien, vil det være at sidestille elbiler med benzin- og dieselbiler, da man derved også tester dagligdagsbrugen af elbilen. Med brugen af fuld NEDC cyklus som beskatningsgrundlag for elbiler, ser registreringsafgiften helt anderledes ud.

Hvis man kikker på en Renault Zoe, så bliver den afgiftssat i Danmark via 1. cyklus med 146 Wh/km, hvilket giver den en brændstofsøkonomi på 62,5 km/l og 186.000 kr. i fradrag. Hvis
den i stedet blev målt under NEDC fuld cyklus, som sidestiller den med benzin- og dieselbilerne, så har den en brændstofsøkonomi på 97 Wh/km eller 94 km/l, hvilket giver et fradrag på 312.000 kr. Elbilen Renault Zoe er derved blevet snydt for 126.000 kr. i fradrag, da den måles efter 1 cyklus på NEDC-skalaen og derved ikke kan benytte bremseenergien til at fylde batteriet.

Skriv kommentar
Forsiden lige nu

Ewii kærer kendelse i navnestrid

- Det er en daglig krænkelse af vores navn, siger adm. direktør hos Ewii.

Energy Supply retter

Overskudsvarme til 30.000 huse kan gå tabt i Facebook-datacenter

Kartoffelmelscentralen kan endelige komme af med overskudsvarmen

Administrerende direktør for nyt forsyningselskab fundet

1

Ballade om revolutionerende vindturbine i Energipark Korsør

Grøn Solenergi udvider solcelleanlæg med 90 hektar

Ugens rokader i bestyrelser og direktioner

Facebook bekræfter milliardbyggeri i Odense

Polemik om direktør-datters ansættelse i SE

Bølgeenergi: Bølgeenergianlæg på stand-by

Grundvandet skal køle supersygehus i Gødstrup

Nu kommer den fulde fusion i Esbjerg og Varde

Minister genudpeger formand for Energitilsynet

Danske firmaer får grønt lys til selvstyrende drone

Inden længe tilbydes flyvning med autonome droner til landets energiselskaber.

Dong: SE vil sælge aktier for lille milliard

Nye materialer på vej til vindmøller og strømforsyninger

2

Klumme: Æstetik er godt – grøn omstilling bedre

Forsker røntgenfotograferer sig til næste generation af solceller

Fald i dansk vindmøllekapacitet i sigte

Lav afregning og ukendte, fremtidige rammebetingelser kan føre til fald i den danske vindmøllekapacitet.

Dong overtager britisk havmøllepark

Hofor vil dyrke biomasse på Lolland

Nyt samarbejde skal skabe arbejdspladser og energilagring på Lolland - og CO2-neutral energiproduktion i København.

Logstor skifter top-direktøren ud

Franske Yves Paletta afløses af tidligere administrerende direktør i Exhausto.

Fjernvarme Fyn renoverer kedler for kvart milliard

Solceller kommer næppe ud af skyggen i 2017

Dong placerer rekordordre hos MHI Vestas

Spica Technology ombygger to vindmølleparker

Rester fra osteproduktion bliver til biogas

2020: Vestforbrænding får første danskudviklede befugtningsanlæg

Hylende skorsten generer naboer

2

Forsyning Helsingør bygger kraftvarmeværk for 709 millioner

Energinet.dk moderniserer tekniske krav til termiske anlæg

Millioner til nye energilagrende strømforsyninger

Langeland knækker den grønne kode

Biomassestøtteordninger er ulovlige

Regeringen vil udvide vindmøllecentre med megamøller

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Topcon GT-1002 Robot Totalstation med Controller FC-5000

Safexpert kursus

Vi gør PR drømme til virkelighed :)

Ny økonomidirektør hos Moldow

Dansk Procesventilation har færdiggjort udsugning og filtrering af svejserøg & slibestøv hos CL Smed

Beskyttelse af sikkerhedsgrunde

Dagsprisen på Gaspoint Nordic

Ønsker du at sælge mere til Mellemøsten, så læs videre her

Store opbevaringstanke der kan rumme det meste

Vi danskere holder kadencen, når det handler om arbejdsulykker

CAD Kompagniet flytter!

Rustfrit press rørsystem i kvalitet 316L

VIDEO: Få ren besked om vandvarmere 4:5 - Hvordan opnår man bedst afkøling og effektudligning?

Dansk Procesventilation har færdiggjort udsugning af coating pulver-støv hos Boehringer Ingelheim

Landmanden får billigere brændsel og øget dyrevelfærd!

Fremtiden for industrien

Dagsprisen på Gaspoint Nordic

nkt cables er igen i år sponsor ved DM i Skills

Vil du helt tæt på beslutningstagerne indenfor Food Tech området i Sydtyskland?

Skal du med til netværksmøde i Danish Fish Tech Group d. 1. februar hos MAN Diesel & Turbo?

Bestil tryksager on line.og spar mange penge

Har du problemer med statisk elektricitet?

Årets første Dansk VVS

Ny indkøbs- og logistikchef til Salling Plast

Kvalitet og stabilitet med lukkede Promens beholdere

Send til en kollega

0.215