Skæbnemøde kan afgøre elbilernes fremtid

| Af Redaktionen | Tip redaktionen om en historie

Et flertal i befolkningen ønsker elbiler fritaget for afgift. Politisk forhandlingsmøde kan blive afgørende.

To ud af tre danskere vil have afgiften på elbiler fjernet, så de kan blive mere udbredte. 

Afgiften på elbiler fik 1. januar endnu et nøk opad, hvilket fordoblede den hidtidige afgift fra 20 til 40 procent. Men det er en dårlig idé ifølge en undersøgelse, som Userneeds har foretaget blandt godt 2000 danskere for Ingeniørforeningen, IDA.

I 2016 satte afgiften på 20 procent nærmest salget i stå. Med 40 procent frygter formand Thomas Damkjær Petersen fra Ingeniørforeningen for elbil-markedet.

- Inden afgiften blev der i 2015 solgt 4800 elbiler. Regeringen forventede, at der i 2016 ville blive solgt 1900. Men midt i december var der kun solgt godt 1000. Christiansborg har ikke skabt betingelserne for udbredelsen af elbiler, siger han.

Kort før jul forsøgte Radikale Venstre uden held at få skatteminister Karsten Lauritzen (V) til at fastfryse registreringsafgiften på de 20 procent. Partierne bag aftalen - regeringen, Dansk Folkeparti, De Radikale og Socialdemokraterne - skal dog mødes igen 19. januar.

- Mit mål er, at vi får gang i salget igen, som desværre er gået nærmest i stå. Det var ikke meningen, da vi lavede aftalen, siger skatteordfører for Radikale Venstre Martin Lidegaard.

- Som minimum håber jeg, at regeringen er med på at fastfryse afgiften på 20 procent. Det har vi pengene til, og vi skal altså have solgt 5000 biler ved udgangen af 2017, siger han. 

Læs også: Kommission vil ikke lade Danmark blive et uland for elbiler

Ifølge den oprindelige politiske aftale skal afgiften på elbiler stige hvert år, til den i løbet af fem år når samme niveau som benzinbilerne.

Branchechef Lærke Flader fra Dansk Elbil Alliance håber også på ro om afgiften.

- Der er skabt en stor usikkerhed med indførelsen af afgiften. Det var for tidligt, og det har været gift for salget, siger hun. 

Læs også: Vågn op, Danmark, elbilerne kommer

FDM bakker ifølge afdelingschef Torben Lund Kudsk op.

- Politikerne skal skynde sig at spole tilbage til de 20 procent. Dernæst skal de bruge 2017 til at få lavet en reform af bilafgifterne, så vi tiltrækker miljøvenlige og sikre biler til Danmark frem for at skræmme dem væk, siger han.

/ritzau/

 



Hold dig opdateret med Energy Supply DK

Kommentarer

Martin Hansen
Elbiler kan sagtens konkurrerer med benzin- og dieselbiler i Danmark hvis bare de blev afgiftssat på ligefod med disse.

Alligevel betaler en elbil 610 kr. om året i grønejerafgift mens dieselbiler slipper med ned til 260 kr.

Et andet problematisk punkt ligger i registreringsafgiften:
Problematikken omhandler den del af registreringsafgiften der giver alle biler i Danmark en afgiftsreducering på basis af brændstofsøkonomien. Alle biler inkl. elbiler får i dag 4.000 kr i rabat for hver km/l, som de kører længere end 16 km/l. Dvs. en bil der kører 25 km/l får en afgiftsrabat på 36.000 kr. Dette er en fantastisk måde at regulere, således at de biler der importeres til Danmark er så brændstofsøkonomiske som muligt. Problemet er midlertidigt, at der bliver gjort forskelsbehandling på benzin- og dieselbiler på den ene side og elbiler på den anden side. Det er i dag sådan, at benzin- og dieselbiler bliver afgiftssat efter den europæiske NEDC skala (UNECE R101) i et helt perfekt testmiljø. Problemet i forhold til elbilerne ligger i, at disse bliver indsat i testen direkte uden videre omtanke.
Proceduren for elbiler er, at de bliver ladet fuldt op til 100 % og står natten over. Næste dag påbegyndes den præcis samme 11 kilometers test for elbilen, som der findes for benzin- og dieselbiler. Efter de 11 kilometer noteres energiforbruget på testen og det er disse 11 kilometer danske elbiler bliver afgiftsreguleret af. Testen fortsættes nu med runde 2, 3, 4, …, indtil batteriet er kørt helt fladt. Den totale afstand tilbagelagt bliver nu noteret som elbilens rækkevidde. Forskellen mellem bilens energiforbrug mellem de første 11 kilometer og den samlede tilbagelagte afstand på 240 km. er hele 58 % for en Renault Zoe (2016).

Så, hvad er forskellen på de to tal?
For det første skal vi huske på, at bilen kører præcis den samme cyklus hver gang, de helt samme 11 kilometer. Forskellen ligger i, at elbilen har en helt særlig egenskab den ikke kan bruge under den første runde, men som den kan bruge på runde 2, 3, 4, …, nemlig anvendelsen af bremseenergien. Eftersom batteriet er så godt som fyldt op på den første runde, så kan elbilen ikke bruge bremseenergien her. Det kan den til gengæld på runde 2, 3, 4 osv, hvilket giver bilen en langt bedre brændstoføkonomi. Hvis man fremadrettet bruger elbilens fulde cyklus som mål for brændstofsøkonomien, vil det være at sidestille elbiler med benzin- og dieselbiler, da man derved også tester dagligdagsbrugen af elbilen. Med brugen af fuld NEDC cyklus som beskatningsgrundlag for elbiler, ser registreringsafgiften helt anderledes ud.

Hvis man kikker på en Renault Zoe, så bliver den afgiftssat i Danmark via 1. cyklus med 146 Wh/km, hvilket giver den en brændstofsøkonomi på 62,5 km/l og 186.000 kr. i fradrag. Hvis
den i stedet blev målt under NEDC fuld cyklus, som sidestiller den med benzin- og dieselbilerne, så har den en brændstofsøkonomi på 97 Wh/km eller 94 km/l, hvilket giver et fradrag på 312.000 kr. Elbilen Renault Zoe er derved blevet snydt for 126.000 kr. i fradrag, da den måles efter 1 cyklus på NEDC-skalaen og derved ikke kan benytte bremseenergien til at fylde batteriet.

Skriv kommentar
Forsiden lige nu

Efter frasalg: Dong Energy i fyringsrunde

Nu leverer Skærbækværket til fjernvarmenettet

Elinstallatører skal registrere batterier

1

Landsbyvarme kan bryde afhængighed af olie

Dong sælger olie- og gasaktiviteter for milliarder

Vind- og solenergi skaber millioner af nye job

Byråd sender Vattenfalls MW-projekt i Nørrekær Enge i høring

1

Klumme: Her er konsekvenserne af en kommercialisering af varmeforsyningen

A2Sea-direktør: Vi får snart ny ejer

Ugens rokader i bestyrelser og direktioner

Varmeværk dømt for tredje gang

Vestforsyning med overskud på 61 millioner

Holstebros multiforsyningsselskab har sænket priserne, sparet på energien og skabt masser af lokale job

Nyt biogasanlæg kan rykke til Glansager

Aarhusiansk vindkonsulentfirma solgt

Vestas: Tysk vindauktion skaber frygt for stort prispres

Hjallerup gør sig varmepumpeklar

Omlægning af varmesystemet på RUC inspirerer udlandet

2

Regeringen vil bremse afgiftstab på solceller

Kamstrup klar med nyt vandcenter

Kæmpe havmøllepark indvies i dag

Frederikshavn vil trække mere varme ud af motorfabrik

Biogassen slår rekord i Maabjerg

Og så giver friheden til at regulere en lavere varmepris.

Fjerritslev Fjernvarme taber sag i Højsteret

Ugens rokader i bestyrelser og direktioner

Avis: Jysk-fynsk energi-direktør mistænkes for inhabilitet

Selv de vildeste ideer er en mulighed

Bølgeenergi: Tredje gang var lykkens gang

Eniig og Nrgi indgår millionaftale med Prysmian

1

Tre skarpe: Derfor har vi europa-rekord i elafgifter

Viasol oplever positiv efterspørgsel af lagringsenhed

Dansk Solcelleforening har fire ønsker til fremtidens energipolitik

Pumperne på gyllestation står stille på femte år

Rigsrevisionen: Centrale dokumenter om Dong er væk

Lego bygger vindmølle af 146.000 klodser

Husstandsmøller: Japan og positivlisten skal drive væksten hos HSWind

Vestforsyning vælger Vestas-møller til Gedmose-projekt

Se alle Medlemmernes egne nyheder

4,3 MW anlæg sat i drift i Bardufoss

Det kører for DS Flexhal i Køge

Næsten service-fri nitrogengenerator til alle opgaver

Vis dine byggeløsninger på Building Green

Dansk Procesventilation har færdiggjort projekt med olietågeudsugning fra CNC-maskine

Endnu en Erikkila Spartan travers fra Fyns Kran Udstyr – leveret til kunde

Indvielse af anlæg designet af Process Engineering

Dagsprisen på Gaspoint Nordic

Special Produktion hos Granzow

Mean Well & Power Technic ApS, har her i weekenden afholdt en stor distributør konference

Prevas byder velkommen til 15 nye medarbejdere

Energioptimering af virksomheden – med mulighed for tilskud

Fedt i udsugningsfiltre øger energiforbruget

Har du den rigtige kabinetkøler?

Håndholdt XRF - Olympus Delta

Spar tid ved at plukke mere effektivt - vælg den rette plukkemetode

Trækfri luftfordeling med FBS loftpaneler

Dansk Procesventilation har færdiggjort central rengøringsløsning/støvsuger til EX-område

Dagsprisen på Gaspoint Nordic

AutoCAD, Revit, Inventor: Spar 30%

Lejer til papirindustrien

Fødevareegnede plastbeholdere bruges på tværs af alle brancher

Virksomhederne i Syd klarer sig bedre

AKUT mangel på LAGER, nyt lager på egen grund!

Simas holder lukket

Send til en kollega

0.207