Skæbnemøde kan afgøre elbilernes fremtid

| Af Redaktionen | Tip redaktionen om en historie

Et flertal i befolkningen ønsker elbiler fritaget for afgift. Politisk forhandlingsmøde kan blive afgørende.

To ud af tre danskere vil have afgiften på elbiler fjernet, så de kan blive mere udbredte. 

Afgiften på elbiler fik 1. januar endnu et nøk opad, hvilket fordoblede den hidtidige afgift fra 20 til 40 procent. Men det er en dårlig idé ifølge en undersøgelse, som Userneeds har foretaget blandt godt 2000 danskere for Ingeniørforeningen, IDA.

I 2016 satte afgiften på 20 procent nærmest salget i stå. Med 40 procent frygter formand Thomas Damkjær Petersen fra Ingeniørforeningen for elbil-markedet.

- Inden afgiften blev der i 2015 solgt 4800 elbiler. Regeringen forventede, at der i 2016 ville blive solgt 1900. Men midt i december var der kun solgt godt 1000. Christiansborg har ikke skabt betingelserne for udbredelsen af elbiler, siger han.

Kort før jul forsøgte Radikale Venstre uden held at få skatteminister Karsten Lauritzen (V) til at fastfryse registreringsafgiften på de 20 procent. Partierne bag aftalen - regeringen, Dansk Folkeparti, De Radikale og Socialdemokraterne - skal dog mødes igen 19. januar.

- Mit mål er, at vi får gang i salget igen, som desværre er gået nærmest i stå. Det var ikke meningen, da vi lavede aftalen, siger skatteordfører for Radikale Venstre Martin Lidegaard.

- Som minimum håber jeg, at regeringen er med på at fastfryse afgiften på 20 procent. Det har vi pengene til, og vi skal altså have solgt 5000 biler ved udgangen af 2017, siger han. 

Læs også: Regeringen bruger 620 mio på at hæve CO2-udledningen for biler

Ifølge den oprindelige politiske aftale skal afgiften på elbiler stige hvert år, til den i løbet af fem år når samme niveau som benzinbilerne.

Branchechef Lærke Flader fra Dansk Elbil Alliance håber også på ro om afgiften.

- Der er skabt en stor usikkerhed med indførelsen af afgiften. Det var for tidligt, og det har været gift for salget, siger hun. 

Læs også: Ewii piller 30 ladestanderne ned

FDM bakker ifølge afdelingschef Torben Lund Kudsk op.

- Politikerne skal skynde sig at spole tilbage til de 20 procent. Dernæst skal de bruge 2017 til at få lavet en reform af bilafgifterne, så vi tiltrækker miljøvenlige og sikre biler til Danmark frem for at skræmme dem væk, siger han.

/ritzau/

 



Hold dig opdateret med Energy Supply DK

Kommentarer

Martin Hansen
Elbiler kan sagtens konkurrerer med benzin- og dieselbiler i Danmark hvis bare de blev afgiftssat på ligefod med disse.

Alligevel betaler en elbil 610 kr. om året i grønejerafgift mens dieselbiler slipper med ned til 260 kr.

Et andet problematisk punkt ligger i registreringsafgiften:
Problematikken omhandler den del af registreringsafgiften der giver alle biler i Danmark en afgiftsreducering på basis af brændstofsøkonomien. Alle biler inkl. elbiler får i dag 4.000 kr i rabat for hver km/l, som de kører længere end 16 km/l. Dvs. en bil der kører 25 km/l får en afgiftsrabat på 36.000 kr. Dette er en fantastisk måde at regulere, således at de biler der importeres til Danmark er så brændstofsøkonomiske som muligt. Problemet er midlertidigt, at der bliver gjort forskelsbehandling på benzin- og dieselbiler på den ene side og elbiler på den anden side. Det er i dag sådan, at benzin- og dieselbiler bliver afgiftssat efter den europæiske NEDC skala (UNECE R101) i et helt perfekt testmiljø. Problemet i forhold til elbilerne ligger i, at disse bliver indsat i testen direkte uden videre omtanke.
Proceduren for elbiler er, at de bliver ladet fuldt op til 100 % og står natten over. Næste dag påbegyndes den præcis samme 11 kilometers test for elbilen, som der findes for benzin- og dieselbiler. Efter de 11 kilometer noteres energiforbruget på testen og det er disse 11 kilometer danske elbiler bliver afgiftsreguleret af. Testen fortsættes nu med runde 2, 3, 4, …, indtil batteriet er kørt helt fladt. Den totale afstand tilbagelagt bliver nu noteret som elbilens rækkevidde. Forskellen mellem bilens energiforbrug mellem de første 11 kilometer og den samlede tilbagelagte afstand på 240 km. er hele 58 % for en Renault Zoe (2016).

Så, hvad er forskellen på de to tal?
For det første skal vi huske på, at bilen kører præcis den samme cyklus hver gang, de helt samme 11 kilometer. Forskellen ligger i, at elbilen har en helt særlig egenskab den ikke kan bruge under den første runde, men som den kan bruge på runde 2, 3, 4, …, nemlig anvendelsen af bremseenergien. Eftersom batteriet er så godt som fyldt op på den første runde, så kan elbilen ikke bruge bremseenergien her. Det kan den til gengæld på runde 2, 3, 4 osv, hvilket giver bilen en langt bedre brændstoføkonomi. Hvis man fremadrettet bruger elbilens fulde cyklus som mål for brændstofsøkonomien, vil det være at sidestille elbiler med benzin- og dieselbiler, da man derved også tester dagligdagsbrugen af elbilen. Med brugen af fuld NEDC cyklus som beskatningsgrundlag for elbiler, ser registreringsafgiften helt anderledes ud.

Hvis man kikker på en Renault Zoe, så bliver den afgiftssat i Danmark via 1. cyklus med 146 Wh/km, hvilket giver den en brændstofsøkonomi på 62,5 km/l og 186.000 kr. i fradrag. Hvis
den i stedet blev målt under NEDC fuld cyklus, som sidestiller den med benzin- og dieselbilerne, så har den en brændstofsøkonomi på 97 Wh/km eller 94 km/l, hvilket giver et fradrag på 312.000 kr. Elbilen Renault Zoe er derved blevet snydt for 126.000 kr. i fradrag, da den måles efter 1 cyklus på NEDC-skalaen og derved ikke kan benytte bremseenergien til at fylde batteriet.

Skriv kommentar
Forsiden lige nu

Kamstrups robotter kan blive en fordel i USA

Solid pipeline betyder hyringer i massevis i Aalborg-virksomhed

El, varme og transport smeltes sammen til ét energisystem

Danmark bedst på grøn energi

Gammel kending i direktørstolen hos MES

Ny tarifering for solcelleejere og industrielle værker sat på stand by

Opkøb baner vej for større fjernvarme-opgaver

Siemens lukker jysk fabrik: 430 mister jobbet

1

Polakker overtager konkursramt Aalborg-virksomhed

Se de nominerede til Energiforums Energi & Miljøpris 2017

Med det største antal indstillinger nogensinde, var det ikke nemt for dommerkomitéen bag Energi- og miljøprisen at vælge tre nominerede.

3

Munck i regulær lortesag

2

Solceller skal spare energi på Øresundsbroen

Scanenergi overtager Helia Elsalgs kundeportefølje

Billedserier & Videoer: Droner finder 44 mulige lækager

Energinetdk sender forskrift for batterianlæg i høring

Der mangler regler for, hvordan både små og store batterianlæg sluttes til elnettet.

Derfor koblede værkerne i København af

Dominoeffekt fik to blokke på henholdsvis H.C. Ørstedsværket og Svanemølleværket til at koble ud.

All NRG får ny administrerende direktør

Industriens 230.000 ansatte sikres historisk uddannelsesløft

Lander millionaftale med Vestas

Munk Energy sætter strøm til Faxe Vandværk

137 millioner tilbage til varmekunderne

Energitilsynet skal blot godkende tilbagebetalingsmodellen.

Ugens rokader i bestyrelser og direktioner

Kunsten at få øje på en transformerstation

Det ser sort ud for fyrede Siemens-medarbejdere

1

OK vil udrulle 115 varmepumper om året

3

Molbohistorie om spildvarme: Varmepumper kører på gas

Nu går Dong i gang med 660 MW vindpark

Mobilspil skal sikre lavt elforbrug - og de unge forbrugere

Varmen tilbage i København efter nedbrud

Flonidan lander ordrer på tusindvis af gasmålere

Elbilers fremtid er fortsat uvis efter delmøde

Klumme: Gør din indflydelse gældende!

Fusion: Fjernvarmeselskaberne konsoliderer

Kæmpe vindmøllevinger til havs

Vingerne på 21 Vestas-møller skal repareres

18

Skal flis erstatte kul på Esbjergværket?

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Sikkerhedsdyser fra Silvent

Bo & Aktivitet, Aabenrå

Bondy A/S hjælper til med at maximer din vakuum transport.

"Sensorstyret" AFFALDSSPANDE i rustfri stål - Låget åbner og lukker automatisk - Fra 5 – 80 Liter

Fristende kampagne priser på REER sikkerhedslysgitter.

Fagmanden er en del af filterløsningen

House Of Energy har tilmeldt sig som udstiller på Energi-Messen 2017

Effektiv tømning af kølevandskar

Grønne varmepumper med den højeste iQ til det skandinaviske marked

Teknologi giver svømmehaller uden klordampe

Konference om "Organisering, effektivitet og regulering i forsynings-sektoren"

Natarbejde

Et godt alternativ til stålkanaler

Dagsprisen på Gaspoint Nordic

Opbevaring af farlige medier i arbejdslokaler

Vil du vide hvad Simulering kan gøre for din produktion?

Vil du have et mere driftssikkert varmeanlæg?

Flere medarbejdere ved Process Engineering A/S

Nordisk Folkecenter udstiller på Energi-Messen 2017

Din service starter hos Stennevad - dit nye 3M Capital Safety Service Center!

Se alle udstillerne på Building Green Aarhus

Ønsker du at sælge mere til Mellemøsten, så læs videre her

Specialrør til Københavns Havn

Industrivarme opruster salgsteamet

Dagsprisen på Gaspoint Nordic

Send til en kollega

0.154