Biobrændstoffer kan gøre transporten grøn

Mens debatten om at nedbringe den danske CO2-belastning har kørt på sit højeste, har transportsektoren de seneste seks år nedbragt udledningen med over fire millioner ton ved at blande biobrændstoffer i benzin og diesel. Det svarer til udledningen fra 350.000 biler. Og vi kan nå endnu længere ad den vej ved at blande stadig mere bæredygtigt biobrændstof i tanken og dermed gøre den eksisterende bilpark mere grøn.

Biobrændstoffer er ikke bare er den hurtigste, men også den billigste måde at begrænse CO2-udledningen på frem mod 2030. Det viser en ny rapport fra Nordisk Ministerråd, der beskriver, hvordan de nordiske landes klimaløsninger kan udbredes til andre lande og dermed bidrage til at reducere CO2-udledningerne. Ifølge Nordisk Ministerråd opnås den største samlede klimaeffekt ved, at bilerne bliver stadig mere effektive, og at der iblandes bæredygtige biobrændstoffer i benzin og diesel, så den eksisterende flåde bliver grønnere.

I årene frem mod 2030 vil nye teknologier som elbiler også få større udbredelse. Men selv hvis hver tiende solgte nye bil blev en elbil i 2020, vil langt størstedelen af bilerne på vejene i 2030 stadig være benzin- og dieselbiler.

Nordisk Ministerråd mener ikke, at den norske elbil-model, hvor elbiler gøres billigere, parkerer gratis, undgår vejafgift og kører i busbaner, bør udbredes til andre lande. Elbilerne vil vinde frem henimod 2030 uanset, om der gennemføres dyre politiske prioriteringer som i Norge. Det er nemlig teknologiudvikling og overordnede effektiviseringskrav til bilfabrikanterne, der primært driver elbiludviklingen, helt ligesom med udviklingen af mere effektive benzin- og dieselbiler de senere år. Derfor giver det bedre mening for økonomien, klimaet og samfundet at satse på biobrændstoffer og effektiviseringskrav frem mod 2030.

Liv i Maabjerg igen med nyt VE-direktiv?

Den grønne omstilling af transporten kommer ligesom omstillingen af det øvrige energisystem ikke af sig selv, så længe de grønne teknologier ikke er konkurrencedygtige. Men biobrændstofferne er trods alt den teknologi, der er tættest på at blive det. Derfor har EU-Kommissionen med sit udkast til et nyt VE-direktiv lagt op til, at der på EU-niveau skal iblandes 6,8 procent 2. generations biobrændstoffer produceret på restprodukter i 2030. Det sikrer en nødvendig efterspørgsel, men det er usikkert, om kravene er nok til at sikre tilstrækkelig kommerciel produktion. Måske er det nu, at der fra politisk side vises den nødvendige vilje og fleksibilitet i forhold til at få skabt en løsning for produktion af 2. generations biobrændstoffer i Danmark?

Det er ingen hemmelighed, at vi ærgrer os over, at Maabjerg-projektet, hvor avanceret bioethanol skulle produceres i samspil med biogas og fjernvarme, desværre ser ud til at være droppet, selvom projektet havde en fornuftig samfundsøkonomi og ville skabe op mod 1.000 permanente arbejdspladser. Teknologien til produktionen af de halmbaserede avancerede biobrændstoffer er ellers udviklet, enzymerne ligeså. Og råstoffet har vi på de danske marker.

Indtil videre ser det ud til, at vi må sætte vores lid til, at der uden for Danmark er bedre vilkår for at etablere produktion af avancerede biobrændstoffer, så bæredygtige biobrændstoffer i vores biler og lastbiler i fremtiden kan bidrage yderligere til den grønne omstilling af transporten.



Hold dig opdateret med Energy Supply DK

Kommentarer

Lasse Jesper Pedersen
Ja tak til biobrændstof, fx pba biogas, eller som DME. Det ærgerlige ved bioethanolen er bare, at produktionen vil lægge beslag på uforholdsmæssigt store mængder halm i forhold til energioutput og andre grønne biobrændstofteknologier. Forestiller vi os, at vi udnytter hele den danske halmressource til bioethanol, vil vi i et optimistisk skøn kunne producere hvad der svarer til 23 PJ transport brændstof. Sammenligner man det med det danske behov (~250 PJ), så dækker det knap 10 %, hvilket tydeliggør, at der altså er brug for helt andre løsninger.

Hertil kommer, at overskudsvarmen fra et anlæg på størrelse med Maarbjerg, passer dårligt ind i det danske fjernvarmenet, og både næringsstoffer og kulstof kun i begrænset omfang kan tilbageføres til jorden. I modsætning til fx DME, passer bioethanol også dårlig sammen med en stor dansk elproduktion fra vind og sol, da bioethanol ikke skaber yderligere synergi og mulighed for større integration af disse i andre sektorer.

Endeligt vil en stor dansk bioethanolproduktion også være afhængig af både størrelsen og den måde der drives landbrug på i Danmark. I en fremtid, hvor flere og flere landmænd fx vil omstille til økologi, eller hvor vi får mindre, eller anderledes drift på vores landbrugsarealer, vil der blive mindre og mindre halm til rådighed.

Med en stor satsning på bioethanolproduktion nu, risikerer vi at låse vores energiproduktion og bioressourcer fast i mange år fremover.

Søren Holst Kjærsgård
Inbicon, Maabjerg og Energibalance.
Inbicon i Kalundborg ofrede fra 2009 og 5-6 år frem en lille milliard på at eksperimentere med halm til ethanol fremstilling.
Vi mangler stadig at få at vide, hvor meget energi, der blev tilført i form damp, kul, el og halm, og hvor meget der kom ud igen i form af ethanol og andre brændsler.
Mine egne beregninger på et mangelfuldt men dog ikke helt fraværende datamateriale viser, at Inbicon foranledigede et betydeligt større kuldioxidudslip end der på nogen måde kunne spares ved ar erstatte benzin med bioethanol.
Så må vi bede Maabjerg om at fremlægge i det mindste budgettal for deb forventede kuldioxidreduktion.
Var halmen blevet brændt af direkte havde den derimod kunnet yde et bidrag til reduktion af kuldioxidudledningen

Skriv kommentar
Forsiden lige nu

Ewii kærer kendelse i navnestrid

- Det er en daglig krænkelse af vores navn, siger adm. direktør hos Ewii.

Energy Supply retter

Kartoffelmelscentralen kan endelige komme af med overskudsvarmen

Administrerende direktør for nyt forsyningselskab fundet

Overskudsvarme til 30.000 huse kan gå tabt i Facebook-datacenter

1

Ballade om revolutionerende vindturbine i Energipark Korsør

Grøn Solenergi udvider solcelleanlæg med 90 hektar

Ugens rokader i bestyrelser og direktioner

Facebook bekræfter milliardbyggeri i Odense

Bølgeenergi: Bølgeenergianlæg på stand-by

Polemik om direktør-datters ansættelse i SE

Grundvandet skal køle supersygehus i Gødstrup

Minister genudpeger formand for Energitilsynet

Nu kommer den fulde fusion i Esbjerg og Varde

Danske firmaer får grønt lys til selvstyrende drone

Inden længe tilbydes flyvning med autonome droner til landets energiselskaber.

Nye materialer på vej til vindmøller og strømforsyninger

2

Klumme: Æstetik er godt – grøn omstilling bedre

Dong: SE vil sælge aktier for lille milliard

Forsker røntgenfotograferer sig til næste generation af solceller

Fald i dansk vindmøllekapacitet i sigte

Lav afregning og ukendte, fremtidige rammebetingelser kan føre til fald i den danske vindmøllekapacitet.

Dong overtager britisk havmøllepark

Hofor vil dyrke biomasse på Lolland

Nyt samarbejde skal skabe arbejdspladser og energilagring på Lolland - og CO2-neutral energiproduktion i København.

Logstor skifter top-direktøren ud

Franske Yves Paletta afløses af tidligere administrerende direktør i Exhausto.

Fjernvarme Fyn renoverer kedler for kvart milliard

Solceller kommer næppe ud af skyggen i 2017

Dong placerer rekordordre hos MHI Vestas

Spica Technology ombygger to vindmølleparker

Rester fra osteproduktion bliver til biogas

2020: Vestforbrænding får første danskudviklede befugtningsanlæg

Hylende skorsten generer naboer

2

Forsyning Helsingør bygger kraftvarmeværk for 709 millioner

Energinet.dk moderniserer tekniske krav til termiske anlæg

Millioner til nye energilagrende strømforsyninger

Langeland knækker den grønne kode

Biomassestøtteordninger er ulovlige

Regeringen vil udvide vindmøllecentre med megamøller

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Topcon GT-1002 Robot Totalstation med Controller FC-5000

Safexpert kursus

Vi gør PR drømme til virkelighed :)

Ny økonomidirektør hos Moldow

Dansk Procesventilation har færdiggjort udsugning og filtrering af svejserøg & slibestøv hos CL Smed

Beskyttelse af sikkerhedsgrunde

Dagsprisen på Gaspoint Nordic

Ønsker du at sælge mere til Mellemøsten, så læs videre her

Store opbevaringstanke der kan rumme det meste

Vi danskere holder kadencen, når det handler om arbejdsulykker

CAD Kompagniet flytter!

Rustfrit press rørsystem i kvalitet 316L

VIDEO: Få ren besked om vandvarmere 4:5 - Hvordan opnår man bedst afkøling og effektudligning?

Dansk Procesventilation har færdiggjort udsugning af coating pulver-støv hos Boehringer Ingelheim

Landmanden får billigere brændsel og øget dyrevelfærd!

Fremtiden for industrien

Dagsprisen på Gaspoint Nordic

nkt cables er igen i år sponsor ved DM i Skills

Vil du helt tæt på beslutningstagerne indenfor Food Tech området i Sydtyskland?

Skal du med til netværksmøde i Danish Fish Tech Group d. 1. februar hos MAN Diesel & Turbo?

Bestil tryksager on line.og spar mange penge

Har du problemer med statisk elektricitet?

Årets første Dansk VVS

Ny indkøbs- og logistikchef til Salling Plast

Kvalitet og stabilitet med lukkede Promens beholdere

Send til en kollega

0.175