23948sdkhjf

Afgiftsreform nødvendig på transportområdet

Det er blevet sagt i årevis: Akilleshælen i klimapolitikken er transporten. Alligevel går det meget trægt med at få skabt forbedringer på området – for nu at sige det mildt.

Vi kæmper stadig med at få nedbragt CO2-udledninger fra transportformer, hvor der bruges fossile brændsler. De lave priser på benzin og diesel har ikke gjort situationen bedre, bilhandlen slår rekorder i Danmark, flybranchen er i vækst, bl.a. foranlediget af brændstofpriser til sølle 3 kr. pr. liter, og hverken fly- eller skibstrafik er omtalt i Paris-aftalen.

Derfor er der behov for, at politikerne viser langt mere handlekraft på transportområdet. Både internationalt og nationalt. Miljøorganisationen VedvarendeEnergi har fremsat et afgiftsforslag, der blandt andet skal sikre, at der i Danmark skabes incitamenter til at nedsætte den klimaskadelige transport med fossile brændsler. Afgiftsforslaget gør også, at den danske statskasse vil få indtægter på op imod 30 milliarder om året – penge som kan bruges på fx at sænke afgifterne på klimavenlig energi eller reducere besparelserne på de offentlige udgifter.

Selvom vi kan glæde os over, at elbiler måske står over for et stort gennembrud, vil der alligevel gå flere år, før den danske bilpark bliver elektrificeret. Derfor foreslår VedvarendeEnergi, at benzinafgifter hæves til 20 procent over det tyske niveau – af hensyn til grænsehandlen, og at der kommer en afgiftsforhøjelse i det hele taget på olie, kul og gas, der også bør ligge på 20 procent over den tyske. Den foreslåede ændring vil hæve statens provenu med ca. 2,2 milliarder kr. for benzinafgiften og ca. 3 milliarder kr. for diesel, i alt omkring 5,2 milliarder kr. pr.

VedvarendeEnergi ønsker også at nedsætte den danske kørselsgodtgørelse, der øger den miljøbelastende transport. Kørselsgodtgørelsen er i dag højst for bilbrugere og favoriserer derfor særligt transport på benzin og diesel. Den bør derfor reduceres, så det bedre kan betale sig at tage opgaver tættere på virksomheden – for f.eks. håndværkere. Godtgørelsen foreslås reduceret for biler fra 3,73 kr./km til 2 kr./km og gøres ens for alle transportmidler (biler, cykler osv.).

Vi foreslår også, at afgifter på biler føres tilbage til niveauet i 2005. Det nuværende afgiftssystem har nemlig medvirket til, at der siden 2005 er kommet 25 procent flere personbiler på vejene. Det giver ikke kun øget drivhusgasudledninger, men også øget trængsel på i forvejen hårdt trafikbelastede veje. Vi foreslår derfor at hæve registreringsafgiften til 110.000 kr. pr. bil i gennemsnit, nogenlunde svarende til niveauet i 2005. Det vil give en gennemsnitlig stigning på 33.000 kr. pr. bil. Nulpunktet for afgiftsreduktionen for energieffektive biler hæves, så kun de mest energieffektive biler får afgiftsreduktion. I dag får langt de fleste biler afgiftsrefusion.

Flyselskaber har ingen eller kun få restriktioner på deres udledninger. Flyvning inden for EU er godt nok underlagt kvotesystemet, men da kvoterne er så billige som de er, giver det slet ikke den ønskede effekt. Selvom hele håndteringen af flytrafikkens miljøpåvirkning kræver globale aftaler, foreslår VedvarendeEnergi, at Danmark følger Norges eksempel. Nordmændene betaler 80 norske kroner pr passager pr flyrejse. Vi forslår 80 danske kroner pr flyrejse, når en person udrejser fra en dansk lufthavn. Det vil give ca. en milliard til den danske statskasse om året.

I Tyskland har lastbiler over 7,5 tons siden 2005 betalt en miljøafgift pr kørt kilometer. Ordningen kaldes ”maut” og er lavet ud fra det fornuftige princip om, at forureneren betaler. I Sverige er der en lignende kørselsafgift, men kun for mindre lastbiler. Hvis Danmark fulgte trop i forhold til vores nabolande, ville statskassen få tilført 2,7 milliarder om året. Men modsat Tyskland skal afgiften dække alle veje og ikke kun de større veje.  

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094