23948sdkhjf

Fejl på halvdelen af fjernvarme-installationerne

Siden 2006 har Fjernvarmens Serviceordning systematisk rettet fejl på fjernvarmeinstallationerne hjemme hos boligejerne. 

Ti års erfaring med fejlfinding gør at selskabet kan melde klart ud:

- Der bliver konstatereret fejl på over 50 procent af fjernvarmeinstallationerne, siger Kai Borggreen, sekretariatsleder for Fjernvarmens Serviceordning.

3556 montører finder fejl

I dag har Fjernvarmens Serviceordning 3.556 certificerede montører, som gennem ordningen er uddannet i at udføre fjernvarmeservice i private hjem.

De retter ofte fejl og medvirker på den måde til, at fjernvarmen bliver udnyttet bedre. Selvom de i løbet af de seneste ti år har fundet og udbedret rigtig mange fejl, så ser det ikke ud til at de bliver arbejdsløse lige med det samme.

- For de certificerede servicemontører, der er med i ordningen, er der stadig rigeligt at tage fat på fremover, understreger Kai Borggreen.

Det er ofte forindstilling af radiatorventiler, den er gal med, og der ses også jævnligt fejl på installationernes ekspansionssystemer, indstilling af varmtvandstemperatur og automatik til vejrkompensering.

Om Fjernvarmens Serviceordning
Fjernvarmens Serviceordning er udviklet af Tekniq, Arbejdsgiverne, Dansk Fjernvarme og Teknologisk Institut ud fra et ønske om at forbedre fjernvarmeinstallationernes drift. 

Forbedringen sker ved at sikre, at servicearbejde på fjernvarmeinstallationer udføres efter ensartede retningslinjer og i høj kvalitet. 

Ordningen blev etableret i 2006 og har 84 fjernvarmeværker og 346 servicefirmaer som medlemmer.

 

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

2.402