23948sdkhjf

Bioenergi: Vælg de rigtige markeder og forløs stort potentiale

Eksport er dog svært i en branche, der i høj grad er styret af afregningspriser og politiske rammeaftaler.
Flere lande verden over har fokus på alternative energikilder, der kan erstatte olie og kul, som koster på både pengepungen og CO2-regnskabet. Skal klimaaftalen fra COP15 i Paris overholdes, skal hele verden i gang med at omlægge til mere miljøvenlig energiproduktion.

Derfor står danske leverandører af komponenter og hele anlæg til bioenergi over for et stort potentiale, hvor det meste af verden er interessant. Det er dog en stor mundfuld at tage fat på alle markeder på én gang, så det handler om at kigge på de markeder, hvor alternative energiløsninger står højt på den politiske dagsorden. Tilskudsordninger og fordelagtige afregningspriser er nemlig afgørende for, om kunderne investerer i bioenergiløsninger - en reduktion af CO2-udledningen gør det ikke alene. Den økonomiske side skal også være fordelagtig.

Førende i verden
Netop fordi de politiske rammer og tilskudsordninger er afgørende for markedspotentialet kan det være svært at holde overblikket på bioenergimarkedet. Hvilke markeder er modne? Hvordan kommer man i gang? Hvordan skal kunderne gribes an?

Den danske teknologi inden for bioenergi er så god, at branchen kan sammenligne sig med vind. De fleste ved, at danske vindvirksomheder er blandt de bedste i verden, at vindvirksomhederne er innovative, og at de leverer de teknisk bedste løsninger.

Danmark kan det samme inden for bioenergi, men fordi området stadig er småt i international kontekst, er det de færreste, der ved, at vores teknologi her også hører til blandt verdenseliten. Men står danske virksomheder sammen, står teknologien og de gode salgsargumenter stærkere, og det er en stor fordel, når der skal tages hul på nye markeder.

Viser danske løsninger hjemme og ude
Nogle virksomheder kan selv, mens andre kan drage af at følge andre og større spillere ud på nye markeder. Det kan være ved at stå på en dansk fællesstand på en messe eller tage med på delegationer, hvor virksomhederne mødes med indkøbere ude på markederne.

Når en større gruppe virksomheder samler sig i netværk som for eksempel Danish Bioenergy Group, bliver det også muligt at trække udenlandske delegationer til Danmark, hvor vi for alvor har mulighed for at vise, hvordan vores løsninger performer i praksis. Vi har store velfungerende anlæg i Danmark, som kan håndtere alt fra husholdningsaffald til halm og gødning, som vi med fordel kan vise gæster fra hele verden.

Del af netværk
På den måde bliver virksomheden del af et netværk, som styrker den generelle branding af danske bioenergiløsninger. Det giver mulighed for at sælge flere danske løsninger i udlandet, og medarbejderne i de danske virksomheder får uvurderlig viden om markederne. Det er videnskabeligt bevist i Eksportens DNA®, at virksomheder, der har succes med eksport, bruger netværk aktivt. Vi har for eksempel set flere gange, at de kontakter, der skabes gennem Eksportforeningen, fører til konkret salg for den enkelte virksomhed.

I Danish Bioenergy Group, der samler eksportvirksomheder inden for bioenergi, kan vi se, at der er stor interesse for at dele viden og trække på på hinandens erfaringer. . Er du villig til at dele din egen viden om kunder, markeder og potentialet i branchen, er der meget viden at hente i netværket, og det er netop den fælles tilgang, som er nødvendig for at sparke døren ind til eksportmarkederne



Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.063