23948sdkhjf

Behov for grønnere firmabilskat

Klumme: Blandt de lidt større bilmodeller kommer der flere og flere elbiler med lang rækkevidde og opladningshybridbiler, som både kan køre på el og på benzin.
Om få dage åbner en stor biludstilling i Paris, og bilindustrien har gennem de seneste uger frigivet små hints om masser af nye elbiler og opladningshybridbiler.

Ny teknologi betyder, at bilerne bliver lidt dyrere, fordi der både skal være en benzinmotor og en elmotor eller et stort batteri. Til gengæld kører opladningshybridbiler meget længere på en liter benzin, og de fleste medarbejdere vil kunne pendle til og fra arbejde alene på el, mens de længere ture kan ske med en blanding af el og benzin.

Desværre er firmabilskatten i Danmark skruet sådan sammen, at det aldrig kan betale sig for medarbejderen at vælge en bil, der kører længere på en liter benzin, hvis det betyder, at bilen koster mere. Man skal vælge en firmabil med masser af ekstraudstyr, men ikke betale for bedre brændstofeffektivitet. Firmabilskatten beregnes efter bilens pris, mens benzin og diesel normalt betales af virksomheden, så besparelsen ved bedre brændstoføkonomi ser medarbejderen aldrig.

Det er brandærgerligt for klimaet, men forhåbentlig kommer De Konservative igennem med deres finanslovsforslag om en grønnere firmabilskat.

Udskiftes en dieselbil, der kører 23 km/l og 40.000 kilometer om året med en opladningshybridbil, der kører 62 km/l benzin, reduceres CO2-udledningen med op til 3,5 tons om året - selv når man medregner CO2-udledningen fra elforbruget i opladningshybridbilen. Omstillingen fra benzin- og dieselbiler til hybrid- og elbiler vil desuden have en positiv effekt på den danske opfyldelse af EU-målsætningen om 10 procent vedvarende energi i transportsektoren i 2020.

Firmabiler kører typisk mange flere kilometer end andre biler. Tager man et kig på FDM’s ”Firmabil indikator”, ser man, at man typisk skal køre 30-40.000 kilometer om året, før det kan betale sig skattemæssigt at have en firmabil. Det er langt mere, end en gennemsnitlig bilejer kører på et år, og derfor er potentialet for at spare CO2 også meget større ved at gøre firmabiler grønnere.

Derfor har lande som Sverige, Tyskland, Frankrig og ikke mindst Holland særlige tilskyndelser til at vælge opladningshybridbiler eller elbiler som firmabil.

I Holland betalte man sidste år indkomstskat af 7 procent af en firmabils værdi, hvis den udledte mindre end 50 gram CO2 per kilometer og 4 procent, hvis bilen udleder 0 gram CO2 per kilometer – typisk en ren elbil. For normale fossile biler betales der i Holland skat af 21-25 procent af bilernes værdi. I Danmark betales der tilsvarende indkomstskat af 20-25 procent af bilernes værdi.

Den hollandske model resulterede i, at næsten en ud af 10 bil, der blev solgt i Holland i 2015, var en elbil eller opladningshybridbil. I Danmark var det kun en ud af 50 nyregistrerede biler, der var en elbil eller opladningshybrid, selv med afgiftsfritagelse for elbiler i 2015. I år er firmabilskatten i Holland hævet til 15 procent for opladningshybridbiler, og salget af el- og opladningshybridbiler er faldet til omkring 2,4 procent. Et niveau som I Danmark ville være ny rekord.

Danmark bør gøre noget særligt for, at firmabilerne bliver grønnere. Det er biler, som kører langt, og potentialet for CO2-besparelser er derfor stort. Og så er det billigt. Skatteministeriet har beregnet, at det konservative forslag om 15 procent firmabilskat for opladningshybridbiler og 10 procent for elbiler kun koster 15 mio. kr. i 2017. Det er bare med at komme i gang.
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.093