23948sdkhjf

Dødt solcellemarked får virksomhed til at skifte fokus

Solcellevirksomheden Sveigaard Herning kæmper for at overleve på et hårdt presset marked.
I takt med at det politiske fokus har rettet sig mod vindenergi, er det blevet sværere og sværere at leve af solceller.

Derfor handler det nye arbejdsår i solcellevirksomheden Sveigaard Herning også om overlevelse og om at satse på en for virksomheden ny teknologi, mens markedet for solceller langsomt brænder ud.

Licitationen - Byggeriets Dagblad har taget en snak med adm. direktør Niels Sveigaard.

Hvilke forventninger har du til udviklingen på markedet for solceller – fortsætter det med at være sløjt?

- Jeg har ikke positive forventninger. Derfor gør vi det, at vi satser hårdt på varmepumper og håber, at vi vil kunne leve af det. Der er lige kommet en pulje, hvor fem virksomheder kan få støtte til at opsætte og drive varmepumper hos forbrugerne. Mit håb er, at vi kan blive en af de fem virksomheder, siger Niels Sveigaard.

Ud over varmepumper, er der så andre markeder, I gerne vil erobre?

- Vi går også ind på markedet for remote control af eksempelvis varme i sommerhuse og swimmingpools og låsekontrol. Det kan vi også koble på solceller. Så når vi får en ordre på remote control, vil vi forsøge også at sælge et solcelleanlæg. Men der er ingen tvivl om, at vores vækst skal komme fra varmepumper. Det er her, vi skal foretage de store investeringer. Målet er, at vi kommer til at installere og drive varmepumper hos 100-200 kunder. Lykkes det, er det mit håb, at vi fra næste regnskabsår igen giver overskud. I indeværende regnskabsår får vi ikke sorte tal på bundlinjen, siger Sveigaard-direktøren.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094