23948sdkhjf

Syd Energi får hug for at lyve over for sine kunder

Forbrugerombudsmanden kritiserer elselskabet Syd Energi for at have løjet. Selskabet anerkender at have fejlet.
Syd Energi har fået kritik af Forbrugerombudsmanden for at føre sine kunder bag lyset. Det skriver Forbrugerombudsmanden på sin hjemmeside. Syd Energi anerkender fuldt ud kritikken.

Ifølge Forbrugerombudsmanden har Syd Energi vildledt forbrugerne med sine reklamer for el. Syd Energi har lovet, at man var billigere end konkurrenterne, og at kunder kunne spare på abonnementer.

- Da Forbrugerombudsmanden undersøgte Syd Energis priser, viste det sig imidlertid, at Syd Energi ikke var billigere end konkurrenterne, hverken når det gjaldt fastprisprodukter eller produkter med variable priser, skriver Forbrugerombudsmanden.

Det må man ikke, og derfor udtaler forbrugerombudsmanden, Christina Toftegaard Nielsen, kritik af selskabet.

- Syd Energi har markedsført sig med et udsagn om, at selskabet var billigere end konkurrenterne, selv om det ikke var tilfældet.

- Det er vildledende over for forbrugerne, og jeg har indskærpet over for selskabet, at det fremover skal overholde markedsføringsloven, skriver Christina Toftegaard Nielsen.

Hos Syd Energi erkender man, at have begået en fejl og har efterfølgende rettet ind og fulgt Forbrugerombudsmandens anvisninger.

- Vi anerkender fuldstændigt og aldeles den kritik, Forbrugerombudsmanden er kommet med. Allerede fra første henvendelse lagde vi os fladt ned.

- Der er sket en fejl baseret på manglende juridisk kontrol af, hvad der er lagt på hjemmesiden. Det er der rettet op på nu, og vi er ved at oprette en afdeling, der sørger for, at det ikke sker i fremtiden, siger direktør for Energi og Klima Privat hos Syd Energi, Thomas Fugl.

I forhold til den manglende oplysning om bindingsperioder fortæller Thomas Fugl, at der er tale om en fejl under en opdatering af selskabets hjemmeside.

- Den er simpelthen smuttet, og der er selvfølgelig rettet op på det. Og skulle der være nogle kunder, der ikke har fået oplysningerne, så kan kunderne annullere aftalen, siger Thomas Fugl.

Syd Energi er et af Danmarks største selskaber med omkring 750.000 kunder.

/ritzau/
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.11