23948sdkhjf

Sænk afgifter på elbiler til august

Så vi kan genfinde det momentum vi havde i 2016.
Elbilsalget satte ny rekord i 2015, ikke kun i Danmark men i hele EU og andelen af elbiler nåede for første gang over 1 procent af det totale bilsalg i EU. I Danmark kom vi ind på tredjepladsen over lande med højest elbilandel i EU og vi kunne fejre, at en ud af 50 nye biler kunne tilsluttes elnettet og køre på strøm.

Den gode nyhed er, at udviklingen fortsætter, i hvert fald i de andre EU-lande. I Tyskland nåede elbilandelen 0,7 procent i 2015 og Merkel har sat yderligere skub i salget med et tilskud på 30.000 kr. til rene elbiler og 22.000 kr. til opladningshybridbiler, dvs. biler med både benzin og elmotor. I lande som Frankrig, UK og Sverige var elbilsalget på den gode side af 1 procent. I Holland var det endda tæt på 10 procent. Herhjemme er salget af elbiler derimod gået helt i stå.

De første tre måneder i 2016 blev der solgt 130 elbiler inklusiv opladningshybridbiler i Danmark, så 0,3 procent af bilsalget var elbiler. Det er lidt mindre end i Letland og lidt mere end i Litauen.

Baggrunden for det lave salg er de afgifter på elbiler som blev gennemført fra begyndelsen af 2016 og som indfases med højere afgifter hver år til 2020. Allerede i 2015 var elbiler dyrere end benzin og dieselbiler, men med afgiften bliver forskellen 20-30.000 kr. større i 2016 for mellemklassebiler som VW Golf og forskellen forøges med yderligere 20-30.000 kr. hvert år til 2020. Til den tid vil en Golf, der kører på el, betale 150.000 kr. i registreringsafgift, mens en benzin-udgave vil betale 130.000 kr. i afgift. Det betyder, at de danske afgifter forstærker den prisforskel der er på elbiler og benzinbiler. På den måde forsinker danske registreringsafgifter omstillingen af transporten til vedvarende energi.

I lande uden registreringsafgifter giver man i mange tilfælde tilskud til elbiler. I Tyskland 30.000 kr., i USA 50.000 kr. og i Sverige 32.000 kr. Derfor skal en tysk bilkunde betale 48.000 ekstra for en elektrisk Golf i stedet for en benzin-version mens en dansk bilkunde i 2017 skal betale 60.000 kr. ekstra for den elektriske Golf og det bliver kun værre. I 2018 er den danske merpris 107.000 kr.

Det er derfor elbilmarkedet i Danmark er sat i bakgear. Den bedste løsning er et helt nyt afgiftssystem baseret på CO2, som i Norge. Det ville give danskerne mulighed for at købe sikre, miljøvenlige biler samtidig med at statskassen fik samme provenu som i dag. I Norge, hvor elbiler fortsat er afgiftsfritaget, giver registreringsafgiften næsten lige så mange penge i kassen som i Danmark.

Men der kan også gøres meget for at forbedre de nuværende elbilafgifter inden for de eksisterende elbilafgifter. Derfor ser elbilbranchen frem til, at afgifterne for elbiler skal evalueres i august. Der er brug for, at politikerne bruger evalueringen til tydeligt at signalere, at elbiler er fremtiden i Danmark og ved at lette afgifterne på elbiler, så vi kan genfinde det momentum, vi havde i 2015.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094