23948sdkhjf

Siemens: Elektriske busser bedst for København

Overborgmester Frank Jensen bakker op.
En netop udgivet rapport fra Siemens konkluderer, at elektriske busser samlet set er den bedste løsning for København, hvor næsten 100 millioner passagerer kører med bus hvert år.

Det er mest miljørigtigt, det er mest støjsvagt, og det giver den bedste komfort for passagerne. Og så er det, når der ses bort fra de danske el-afgifter, også en økonomisk attraktiv løsning, konkluderer Siemens i rapporten.
Om rapporten

Siemens rapport om grøn omstilling med elektriske busser blev præsenteret ved Dansk Energis og Dansk Elbilalliances Konference om El-busser.

Rapporten er tænkt som et debatindlæg i diskussionen om vejen mod et bæredygtigt Danmark.

Københavns kommune har leveret data vedr. de i alt 33 busruter, der kører gennem eller rundt i København til undersøgelsen.

- Selvom man de senere år har forbedret teknologien for dieseldrevne busser, vil de altid forurene, larme og udlede CO2. Jeg synes Danmark og København har fået en meget stærk grøn profil, og den bør også sætte sig igennem her, siger Steen Nørby Nielsen, der er direktør for Siemens trafikløsninger i Danmark og fortsætter:

- Den eneste måde man kan indføre grøn offentlig transport, er ved at bruge elektricitet fra vedvarende energikilder – det er den bedste løsning. Hvis man tillader sig at tage et frisk syn på den kollektive trafik i København, vil man givet komme til den samme konklusion. Men der er ingen tvivl om, at det danske afgiftssystem på energi står i vejen. Det favoriserer ikke elektriske busser, siger Steen Nørby Nielsen.

Overborgmester Frank Jensen bakker op
På overborgmesterkontoret i København har Frank Jensen læst Siemens' analyse med stor interesse. Han vil nu stille sig i spidsen for en grøn omstilling af busserne i hovedstaden.

- Rapporten fra Siemens flugter mit eget ønske om et København, hvor busserne hverken forurener eller støjer. Her ser elbusser ud som langt den bedste løsning. De hverken larmer, sviner eller udleder CO2, siger Frank Jensen.

Også overborgmesteren ser de nuværende afgifter som en hindring for grøn omlægning. Han vil som det allerførste henvende sig til regeringen for at få ligestillet afgifter på elbusser i den kollektive trafik med den afgift, som f.eks. DSB og letbaner betaler.

- Vi har en vision om at blive verdens første CO2-neutrale storby i 2025. En del af løsningen er at omlægge busserne. Og her kan man sort på hvidt læse, at afgifterne favoriserer forurenende diesel-busser fremfor el-busser, der hverken sviner eller larmer. Det vil jeg tage op med regeringen, for det er jo helt sort – især når el-busser har en afgift, der er 200 gange højere end DSB og letbaner, siger Frank Jensen.

Konklusioner

  1. Elektrificering af busdriften i den kollektive trafik er samlet set den bedste løsning blandt syv forskellige alternativer, inklusiv de eksisterende dieselbusser.
  2. Miljømæssigt vil omstillingen fra diesel-busser til elektriske busser i København spare ca. 37.000 ton CO2 om året , eliminere støj og udledning af Nox og partikler
  3. Økonomisk er elektrificering af busserne den billigste af de alternative løsninger, hvis man ser bort fra det komplicerede afgiftssystem på elektricitet i Danmark.
  4. Det danske afgiftssystem favoriserer i dag diesel. Omvendt er de danske afgifter på elektricitet de højeste i EU. Elbusser betaler i dag en el-afgift, der er over 200 gange større end DSB, letbaner og andre energitunge erhverv.
  5. Teknologien til elektriske busser og ladestationer er moden og klar til udrulning i stor skala – Hamburg, Stockholm og Göteborg har allerede elektriske busser i kommerciel drift.
  6. 28 ud af 33 busruter i København lader sig umiddelbart elektrificere uden at foretage ændringer af hverken drift eller rute.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.109