23948sdkhjf

Den danske fjernvarmemodel som haute couture

Danske leverandører inden for fjernvarmeindustrien har et unikt udgangspunkt for et internationalt eksportgennembrud, men vi må ikke tro, at den danske model nemt kan kopieres af andre lande.
De seneste mindst ti år har forskellige aktører inden for fjernvarmesektoren på skift udråbt den danske model til den hellige gral, der skal redde alle andre lande med den velfungerende danske fjernvarmemodel.

64 % af alle danske husstande er opvarmet med fjernvarme, det svarer til ca. 3,2 mio. danskeres hjem. Danmark har ca. 430 fjernvarmeværker, og der ligger 60.000 km fjernvarmerør under vores fødder – nok til at nå hele vejen rundt om jorden. Siden 1903 har Danmark været i gang med en metodisk indførelse, udvikling og udbygning af fjernvarmenettet, der stadig pågår. Det er en ret unik erfaring og position på et område, som spås stort potentiale, ikke bare i Europa, men bl.a. også i Kina, hvor urbaniseringen årligt trækker millioner af mennesker ind til byerne og skaber muligheder og behov for fælles fjernvarmeløsninger.

Der er faktisk alle ingredienser til stede for det næste store danske eksporteventyr. Når fjernvarme endnu ikke helt er slået igennem i resten af verden, så er der rigtig mange årsager til det. Her vil jeg blot forholde mig til de udfordringer, som danske virksomheder aktuelt står overfor.

Mange har foreslået, at små og mellemstore danske virksomheder med speciale i og en særlig know-how på fjernvarmeområdet skal gå sammen for at kunne levere systemløsninger, som vil være nemmere at sælge i udlandet. Det er der god ræson i, men det er vigtigt at skelne mellem at ville sælge systemløsninger og at ville sælge den danske model i en forventning om, at den kan copy-pastes i udlandet. Med andre ord nytter det ikke at ville sælge stangtøj, når der er behov for haute couture. Danske virksomheder kan noget helt særligt, når det kommer til fjernvarme, men erfaringen er, at vi ikke må narre os selv til at tro, at den danske model bare kan kopieres i andre lande.

Enten vil der typisk være tale om industrialiserede lande, der på mange måder kan sammenlignes med Danmark, men hvor afgiftssystemet, det politiske landskab og kulturen er anderledes, og hvor man helt naturligt har sine helt egne holdninger til hvordan og i hvilket omfang, fjernvarme kan indføres. Alternativt er der tale om mindre udviklede lande, hvor infrastruktur, etiske spilleregler, arbejdsmarkedskultur og mange andre faktorer spiller potentielt ind på de muligheder, vi som danskere har for at bringe vores produkter og kundskaber til markedet.

Løsningen må derfor være samarbejde mellem danske virksomheder og eksportstøttefunktionerne, sådan at vi nærmer os udenlandske markeder – ikke med separate produkter, der ikke giver mening hver for sig – men bearbejder de mest oplagte eksportmarkeder seriøst og i samarbejde uden en forventning om, at vores danske model og systemer kan kopieres uden tilpasning. Det vil være en naiv og umoden tilgang.
Det allervigtigste samarbejde i den sammenhæng er med lokale partnere. For danske virksomheder, der vil sælge fjernvarmeløsninger i udlandet, er det en stor fordel at have valgt en lokal partner med omhu og omtanke.

Danske virksomheder har en helt unik chance for at spille en afgørende rolle i leverancerne af de produkter og vidensydelser, der skal til for at realisere fremtidens fjernvarmenet. Netop fjernvarme er måske dén største danske spidskompetence, når det drejer sig om energiteknologi. Danmark har et af verdens mest veludbyggede fjernvarmenet, og derfor har danske virksomheder med snitflader til fjernvarmeindustrien en helt unik viden og nogle kompetencer og produkter, der er fintunet gennem mange år og bygger på en helt særlig erfaring. Vi har et unikt udgangspunkt, og det vil være oplagt at tage rådgiverrollen. Når vi vil angribe andre markeder med fjernvarmeløsninger, så bør det derfor være ud fra ”hjælp til selvhjælp”-princippet.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078