23948sdkhjf

HMN Naturgas vil fortrænge palmeolie med biogas

Biogassen fra Horsens Bioenergi er blevet certificeret og kan nu iblandes naturgassen på HMN Naturgas' otte tankstationer. Målet er at få biogassen fra yderligere 5 anlæg certificeret i 2016.
2015 blev året, hvor certificeret biogas opfyldte iblandingskravet i den gas, som sælges på HMN Naturgas' 8 gastankstationer. Den certificerede gas er leveret af Horsens Bioenergi og forhandlet af Dong Energy.

- Horsens Bioenergi har leveret den første certificerede gas herhjemme. Og vi har brugt gas herfra til at opfylde kravet til iblanding af biobrændstof på vores gastankstationer for 2015, uddyber kommunikationschef Malene Hadrup hos HMN Naturgas.

Men perspektivet for certificeret biogas er langt større end det.

HMN Naturgas forventer nemlig i løbet af 2016 at have gennemført certificering af yderligere 5 biogasanlæg, der allerede er tilsluttet gasnettet.

- Combigas ved Tarm er blevet certificeret for ganske nylig, og Madsen Bioenergi ved Skive bliver det næste anlæg her i slutningen af april. De sidste tre er ikke klar til at blive offentliggjort endnu, fortæller hun.

Men når de fem anlæg er certificerede betyder det, at al gas på HMN Naturgas’ gastankstationer vil være bæredygtighedscertificeret biogas.

EU har siden 2010 stillet krav om iblanding af 5,75 % biobrændstof i såvel gas til biler som i diesel og benzin. Et krav, som EU i øvrigt forventes at forøge til 10 % i 2020.

Erstatter palmeolie
At den første danske biogas har fået den internationale REDcert-certificering, betyder, at gassen nu kan opfylde iblandingskravet af biobrændstof i diesel og benzin og dermed fortrænge palmeolie.

- Vi har biogassen lige ved hånden og med certificeringen, som indebærer, at gassen er bæredygtig og sporbar i hele forsyningskæden, kan den erstatte palmeolie som biobrændstof i diesel og benzin, siger adm. direktør hos HMN Naturgas Henrik Iversen.

Palmeolie udgør en meget stor del af den biobrændstof, som i dag iblandes diesel og benzin for at opfylde EU’s iblandingskrav. Produktion af palmeolie er kontroversiel, bl.a. fordi den er et 1. generations biobrændstof og altså ikke baseret på affaldsprodukter. Men produktionen kritiseres især for at forårsage afbrænding af store regnskovsarealer for at producere olien.

- Vi kan på alle måder drage fordel af at få den certificerede biogas ind i transportsektoren. Den ene side er, at vi har et eksisterende dansk produkt, som med en simpel manøvre kan sende et importeret og kontroversielt produkt som palmeolien ud af vores transportsektor. Den anden side er, at der er bred politisk og faglig enighed om, at biogassen vil være godt anvendt i busser, renovations- og varevogne. Det er i realiteten to sider, som fremmer den samme sag, nemlig at få en grønnere transportsektor på en omkostningseffektiv måde, siger Henrik Iversen.

    Fakta
  • REDcert-certificering betyder, at produktet er certificeret bæredygtigt og sporbart i hele forsyningskæden. Det tyske REDcert-certificeringssystem er anerkendt af EU-kommissionen, og biobrændstoffer med REDcert-certificering opfylder dermed bl.a. EU’s krav til iblanding af biobrændstof i diesel og benzin. Samtidig giver REDcert-certificering udvidede muligheder for national og international handel med de certificerede biobrændstoffer.
  • Her produceres REDcert-certificeret biogas i dag: Horsens Bioenergi og Combigas. Flere anlæg er på vej til at kunne levere certificeret biogas.
  • I 2014 blev der i Danmark anvendt cirka 205.000 m3 biodiesel og cirka 90.000 m3 bioethanol til at opfylde iblandingskravet i transportbrændstof. Palmeolie udgjorde 36 % af råvarerne til produktion af biobrændstofferne.

    Kilde: EOF

Kommenter artiklen (1)
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078