23948sdkhjf

Frederikshavn får LNG produktionsanlæg

Frederikshavn Havn bliver hjemsted for et LNG produktionsanlæg, der skal omdanne naturgas til flydende brændstof. Anlægget leveres af danske Kosan Crisplant.
Frederikshavn Havn har indgået en aftale med verdens næststørste bunkerselskab, Bunker Holding, der sammen med Kosan Crisplant vil opføre et LNG produktionsanlæg.

Frederikshavn Havn er valgt på grund af den strategiske placering i Skandinavien og de 100.000 skibe, der hvert år gør passagen fra Skagerrak til Kattegat til en af verdens mest trafikerede. Antallet af skibsanløb til Frederikshavn Havn forventes at stige, og vil skabe øget omsætning.

- At skibene kan tanke LNG i Frederikshavn er medvirkende til at skabe fremtidens havn. Det sætter kommunen på verdenskortet, og kommer til at kunne mærkes i hele Frederikshavn Kommune, siger Birgit S. Hansen, borgmester, Frederikshavn Kommune.

Kosan Crisplant storleverandør
Produktionsanlægget leveres af den danske virksomhed Kosan Crisplant A/S, der er leverandør af udstyr til infrastruktur og anlæg i forbindelse med produktion og håndtering af gas. Virksomheden har de seneste år bevæget sig ind på markedet for LNG.

- Med 65 år i gasbranchen og efter at have lavet næsten 3000 gasinstallationer verden over glæder det os at involvere os i dette spændende projekt i Danmark. At producere LNG eller LBG fra naturgasnettet er et nyt vækstområde for os, og at få lov at lave et projekt med de stærkeste spillere på deres felt er en ønske-situation for et ingeniørfirma som vores. Vi glæder os til at lave et førsteklasses projekt, som giver genlyd i hele verden, og således vil danne rammerne om et unikt referenceprojekt overfor vores internationale kunder og sætte Nordjylland og Frederikshavn på LNG verdenskortet, siger Bo Larsen, Commercial Director hos Kosan Crisplant.

Unioil Supply A/S, Bunker Holdings datterselskab i Aalborg, som grundet sin forankring i bunkeringmarkedet har stærke relationer til både den danske og udenlandske maritime industri, vil varetage den kommercielle del af LNG projektet. Unioil Supply har allerede med succes leveret LNG i Danmark, ligesom Bunker Holding gruppen deltager i flere LNG projekter på verdensplan.

En stor grøn gevinst
Set fra et energimæssigt perspektiv er produktionsanlægget en overordentlig positiv nyhed for Frederikshavn Kommune. Kommunen har med projektet Energibyen strategisk fokus på udbredelsen af grøn energi, og opfatter derfor samarbejdet på Frederikshavn Havn som en stor gevinst:

- Lokalt produceret LNG gør omlægningen til vedvarende energi endnu lettere, fordi LNG ikke behøver blive transporteret fra udlandet. Produktion af LNG genererer også overskudsvarme, og projektet på havnen kan indeholde etablering af et varmegenvindingsanlæg, som kan producere, hvad der svarer til over tusind husstandes årlige fjernvarmeforbrug, så det vil på alle måder være et gennembrud, siger Bahram Dehghan, projektleder, Energibyen, Frederikshavn Kommune.

EU's svovldirektiv for skibsfart, der trådte i kraft for et år siden indskærper miljøkravene til skibe, der anvender fuelolie. Direktivet tvinger derfor skibsfarten til at tænke i grøn energi, og det vil få flere skibe til at lægge om til LNG, som ikke udleder svovl og partikler.

Arbejdet med etableringen går i gang i denne uge, og anlægget er efter planen klar til brug i slutningen af næste år, senest foråret 2018

Om LNG
LNG (liquefied natural gas) er naturgas, der er omdannet til flydende form for at lette transport, fordi det i flydende form fylder 1/600 th del af hvad det fylder i gas-form. Det er fri for lugt, farveløst og ikke giftigt. I flydende form kan LNG ikke brænde og ikke eksplodere.

Naturgas anses som det mest miljøvenlige fossile brændstof, fordi det har den laveste CO2 udledning pr energienhed. For en lige så stor varmemængde, bliver der produceret omkring 30 procent mindre kuldioxid end ved oliefyring og omkring 45 procent mindre end kul fyring.

Antallet af LNG-drevne skibe og udbredelsen af LNG-relaterede initiativer forventes at stige betragteligt de kommende år, på baggrund af EU's svovldirektiv. F.eks. kan LNG-drevne færger reducere udledningen af NOx, med 92 procent i forhold til udledningen fra skibsmotorer, der sejler på traditionel fuelolie og Gøteborg Havn giver 30 procent rabat på havnetariffen til skibe, der sejler på LNG.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.109