23948sdkhjf

Bybusser skal køre på biogas i Silkeborg

Allerede fra sommeren 2016 rammer de nye busser gaderne i Silkeborg.
Silkeborg er blandt de første kommuner i Danmark, hvor bybusserne kommer til at køre på biogas. Det har Silkeborg Kommunes Vej- og Trafikudvalget besluttet.

- De nye busser kommer på gaden allerede i sommeren 2016, og det bidrager til, at CO2-udslippet og udledningen af skadelige partikler mindskes, fortæller en glad udvalgsformand Frank Borch-Olsen og fortsætter:

- Hele Vej- og Trafikudvalget står bag valget af gasløsningen. Overgangen til biogas er et vigtigt skridt i retning af regeringens mål om, at benzin og diesel erstattes af vedvarende energi.

Det er formelt Midttrafiks bestyrelse, som skal tildele kontrakten.

- I dette specielle tilfælde, hvor vognmændene skulle byde på både diesel og gasbusser, har vi aftalt med Midttrafik, at Silkeborg Kommune kunne vente med at vælge, til tilbuddene var kendte – og det er vi meget godt tilfredse med, siger Frank Borch-Olsen, men han kan ikke oplyse om detaljer i tilbuddene.

Ny model
Ved valget af gasløsningen medvirker Silkeborg Kommune til, at man i Region Midtjylland får udbygget mulighederne for at tanke gas. Silkeborg Kommune har via Partnerskab for biogas til bustransport søgt Energistyrelsens pulje til fremme af anvendelsen af naturgas/biogas til tung transport.

- Silkeborg Kommune går foran med en ny model for anlæg af gastankstationer. Vognmanden, som får tildelt bybuskørslen, indgår aftale med gasleverandør om etablering af et gastankanlæg og fremtidig levering af gassen, siger han.

Både i Fredericia, Holstebro og Skive kommuner har kommunen udbudt opgaven og indgået aftale med gasleverandør.

- Vi synes, at en aftale mellem gasleverandør og vognmand er bedre end, at kommunen skal være mellemmand, fortæller Frank Borch-Olsen og tilføjer:

- På denne måde bliver kørsel på gas sidestillet med kørsel på diesel, hvor denne model er helt almindelig.

Vælger gasløsningen
- Den nuværende kontrakt for bybuskørslen med Arriva udløb i 2014, men vi brugte muligheden for en forlængelse til juni 2016. Nu skulle kørslen udbydes igen, og derfor besluttede Vej- og Trafikudvalget allerede for et år siden, at mulighederne for at bybusserne fremover kunne køre på biogas skulle undersøges, oplyser Frank Borch-Olsen.

Midttrafik har gennemført udbuddet, hvor vognmændene skulle give tilbud både på diesel- og gasdrevne busser. Midttrafik har gennemgået tilbuddene og præsenteret Silkeborg Kommune for det økonomisk mest fordelagtige tilbud på diesel og biogas. Man har altså valgt gasløsningen, men man ved endnu ikke, hvilken vognmand, der kommer til at køre bybusserne og de nærmere detaljer om placering af gastankanlæg m.v. Dette får kommunen først oplyst, når Midttrafik kan indgå kontrakten efter, at stand-still perioden er udløbet den 22. december 2015.

- Vi venter spændte på at få at vide, hvem der får tildelt kontrakten for bybusserne, slutter Frank Broch-Olsen.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094