23948sdkhjf

Stærkt el-salg gør minusset mindre hos SE

Halvårsresultatet hos SE viser en markant bedre bundlinje end sidste år. Nu går man efter sorte tal.
Første halvårs driftsresultat før afskrivninger (EBITDA) har udviklet sig bedre end forventet hos energikoncernen SE, der med et driftsresultat på 363 mio. kr. er 39 mio. kr. foran sidste år.

Omsætningen blev på 1,9 mia. kr. og resultatet før skat landede på -40,4 mio. kr., hvilket er 61,4 mio. kr. bedre end i 2014, hvor resultatet før skat landede på 101,8 mio. kr.

Nu ser SE frem til en periode med sorte tal på bundlinjen.

Hård konkurrence & ændrede markedsvilkår
Trods fremgang på driftsresultatet når koncernen ikke sine ambitiøse mål i forhold til omsætningen, som samlet ligger på 1,9 mia. kr. På den positive side tæller et stærkt kommercielt el-salg, som bringer SE Energi & Klima en anelse foran budget. Ned trækker til gengæld et fortsat nedadgående kWh-forbrug i SE’s eget el-net, ligesom el-prisen tilsvarende er historisk lav. Derudover gør særligt det hårdt pressede marked for tv og bredbånd, at Stofa ikke når omsætningsmålene for halvåret. Samlet set forventer økonomidirektør Gert Vinther Jørgensen, at bundlinjen i 2015 styrkes så markant, at der kan skrives sorte tal i bøgerne ved årets udgang.

- På trods af, at særligt omsætningen i Stofa har været udfordret i første halvår, glæder vi os over, at salgstakterne har vist sig positive hen over hele sommeren, hvor vi i juni og juli blandt andet har fået 3.200 nye private fiberkunder. Med en række nye produkter ser vi nu frem til, at denne positive trend fortsætter – ikke mindst fra 2016, hvor blandt andet Stofa MitTv er på vej. Vi imødeser derudover en forbedret lønsomhed i vores el-netselskab, så samlet set forventer vi, at den negative bundlinje fra 2014 vendes til et plus, siger han.

Strategiske & kommercielle landvindinger
Som nogle af SE’s helt store styrker fremhæver Gert Vinther Jørgensen selskabets stærke soliditet og lave finansielle gearing. Det giver ifølge økonomidirektøren et solidt fundament at handle ud fra og gør det muligt at foretage markante strategiske træk. F.eks. indgik Stofa i foråret strategiske partnerskaber med Verdo Tele og Sydfyns Elforsyning, hvilket bl.a. betyder, at i alt 22.000 nuværende Waoo!-kunder kan se frem til at modtage Stofas produkter i løbet af 2016. Men også indenfor energi og klima er der mange muligheder.

- Fremtiden for den danske energisektor drives af nye konkurrenceforhold, en kommende ny regulering og ikke mindst en stadig stigende digitalisering. Fremover vil det derfor uden tvivl komme til at kræve stor skala og dybe kompetencer, hvis man ønsker at drive et rentabelt el-selskab i Danmark. Derfor glæder det mig også, at SE hviler på et stadig mere solidt grundlag, som gør det muligt for os at gribe de strategiske muligheder, som i disse år viser sig i både markedet for tv og bredbånd samt i energibranchen, slutter Gert Vinther Jørgensen.
Læs mere om: SE
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078