23948sdkhjf

Elbil-organisation kritiserer beregninger over tab

Statens tab ved salg af elbiler er langt fra så stort, som nye beregninger viser, siger elbil-organisation.
To studerende fra Københavns Universitet har lavet beregninger, der viser, at salget af elbiler vil koste statskassen to milliarder, hvis de miljøvenlige køretøjer fortsætter med at være fritaget for afgift de næste tre år.

Men det tal er alt for højt, mener brancheorganisationen Dansk Elbil Alliance.

- Et meget konservativt bud er, at det vil koste 1,2 milliarder, siger Lærke Flader, branchechef for Dansk Elbil Alliance.

Hun forklarer, at de to studerende simpelthen ikke har taget højde for, hvor mange henholdsvis store og små elbiler der bliver solgt.

Deres beregning bygger på, at køberne af en elbil ellers ville have købt en benzin- eller dieselbil i samme prisleje. De har baseret beregningen på et vægtet gennemsnit af de fem mest solgte elbiler i 2014.

Men de har ikke taget højde for, at kun få elbiler rent faktisk sælges til private, forklarer Lærke Flader:

- Det er kun cirka 30 procent, der bliver solgt til private, det vil sige 70 procent bliver solgt til primært kommuner. Kommunerne køber biler til hjemmeplejen, vej og park og så videre. Så der er tale om små biler, meget ofte mikrobiler, siger hun.

- Med den registreringsafgift, vi har, betaler mikrobiler minimumsregistreringsafgiften. Det er 20.000 per styk og altså mindre end en elbil betaler i moms alene.

- Det vil sige, at elbilen faktisk betaler mere til statskassen, end de biler betaler i registreringsafgift og moms, fortsætter hun.

Organisationens skøn for tabet af registreringsafgift per elbil er således 94.000 kroner, hvor de studerende regner med, at tabet for statskassen vil være 165.000 kroner per elbil.

Regeringen besluttede for nylig at forlænge afgiftsfritagelsen med et enkelt år.

Kilde: /Ritzau/

Kommenter artiklen (1)
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.099