23948sdkhjf

Klumme: Grøn og konkurrencedygtig globalt – hvordan?

Danske leverandører inden for B2B skal leve op til en dansk restriktiv lovgivning i forhold til klima og miljø. Vi ser i vores medlemskreds, at det kan være en udfordring, hvordan man som eksportvirksomhed kan levere en konkurrencedygtig pris, når man er underlagt andre krav end udenlandske konkurrenter.
For fem år siden var ”grøn” et buzzword, når danske virksomheder skulle sælge til udenlandske markeder. Dengang fungerede ordet som et salgsargument, der skulle give fordele for kunden og den branding, der følger en grøn profil.

I vores medlemskreds oplever vi i dag, at det ikke er nok at have en miljørigtig produktion, hvis ikke produktivitet og konkurrenceevne ligeledes er i top.

Energieffektive løsninger øger virksomhedes vækst
I Eksportforeningen ser vi, at man som virksomhed godt kan være både grøn og konkurrencedygtig.

For virksomheden kan det for eksempel dreje sig om en sund driftsøkonomi. Mange danske, internationale leverandører er specialister i energieffektivitet, hvilket skaber omkostningseffektiv drift for kunden. Vi ser blandt vores medlemmer på tværs af brancher, at kunden gerne betaler mere for løsninger, som er billigere i drift på lang sigt.

På længere sigt er der også rigtig meget at hente økonomisk for eksportvirksomheder, der omstiller deres forretningsmodel til at involvere grøn produktion. De grønne virksomheder, der eksporterer, er allerede klar til at håndtere fremtidens udenlandske reguleringer og har på sigt et forspring i forhold til udenlandske konkurrenter, der ikke tænker i grøn omstilling.

En af tidens store dagsordener er ”cirkulær økonomi” – en ny miljømæssig og kommerciel bæredygtig måde at tænke blandt andet sin produktion på. Man tænker med andre ord i at genbruge og genanvende produkterne i nye produktioner. Det optimerer virksomhedens anvendelse af løsninger med større ressourceeffektivitet og kan på den måde være med til at øge virksomhedens indtjening og vækst.

Lykkes virksomheden med grøn omstilling, kan det på sigt sikre virksomhedens internationale konkurrenceevne. Dette er muligt, fordi virksomheder, der recirkulerer sine materialer, bliver mindre afhængige af import af råstoffer og halvfabrikata, hvilket er økonomisk fornuftigt i Europa, hvor ressourcepriserne stiger hurtigere end lønningerne.

Valdemar BIRN: Grøn produktion giver konkurrencefordel
En af de danske eksportvirksomheder, der er gået til at være en genbrugsforretning i dag, er Valdemar BIRN. Et jernstøberi, som genanvender deres skålskrot ved at omsmelte materialet til støbejern. Det fyldes dernæst i støbeforme fremstillet af formsand. Virksomheden recirkulerer 98 procent af dette støbesand til at lave nyt formsand. Overskudssandet bliver genanvendt ved forskellige bygge- og anlægsprojekter. Sandet anvendes typisk til opbygning af ”sandpuder” i forbindelse med landbrugs- og industribyggeri. Ved at øge forsyningssikkerheden, da der anvendes stålskrot, reducerer virksomheden deres import. Sidestillet med en LEAN-optimering af produktionen og til investering i nyere og mere miljørigtigt procesudstyr har BIRN formået at styrke sin konkurrencedygtighed samtidig med, at virksomheden nu arbejder både ressourceeffektivitet og miljørigtigt. BIRN har altså investeret i at være grønne, og formår på samme tid at bibeholde deres konkurrencedygtighed.
Kommenter artiklen (1)
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.11