23948sdkhjf

El og gas: Forbrugerne bøvler med at skifte selskab

Forbrugerne mener, at der er for få el- og gasleverandører at vælge imellem, og at det er besværligt at skifte selskab. Det viser en analyse fra Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen.
Danskerne er ikke specielt tilfredse med markederne for el og gas. Det viser en forbrugerforholdsanalyse fra Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen. De to markeder ligger helt i bund, når det gælder udbud og gennemsigtighed.

- Forbrugerne har generelt svært ved at gennemskue energimarkederne. De mener, at der er for få el- og gasleverandører at vælge imellem, og at det er vanskeligt at skifte selskab. Det er ærgerligt, for det har stor betydning for et marked, at forbrugerne skifter, hvis der er et bedre produkt, siger Niels Enemærke, kontorchef i Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen.

Nogle el- og gasleverandører har forsyningspligt i bestemte geografiske områder. Men der kan også være konkurrerende leverandører at vælge imellem for mange danskere.

Kræver kun få minutter
Hvis forbrugerne ikke selv aktivt vælger et produkt eller en leverandør, vil de automatisk få el eller gas fra den leverandør, der har forsyningspligt i området. Og det kan koste.

- Det er gratis at skifte el- og gasleverandør, hvis man ikke bryder en kontrakt. Og der kan være penge at spare for forbrugerne på begge områder. Det kræver ikke meget mere end få minutter på internettet for at finde ud af, om man kan få billigere el eller gas fra en anden leverandør, siger Niels Enemærke.

Siden 2003 har man frit og gratis kunnet vælge el-leverandør i Danmark. Året efter trådte lignende regler i kraft på gasmarkedet.
Kommenter artiklen (1)
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.095