23948sdkhjf

Solar fortsætter kursskiftet

Driftsoverskuddet er løftet trods faldende omsætning i Solar Danmark, som stadig arbejder med at ændre forretningen væk fra den traditionelle grossist-rolle.
Solar-koncernen har i årets første ni måneder omsat for knap 8,2 milliarder kroner og realiseret et driftsoverskud (EBITA) på cirka 81 millioner kroner. Det er en forbedring i forhold til et driftsoverskud på cirka 59 millioner kroner i samme periode i fjor.

- Vi arbejder konstant med at optimere driften og har sat flere initiativer i gang, så vi kan forbedre indtjeningen. Men da vores traditionelle forretning er i lavvækstområder, og vi ikke forventer en væsentlig ændring af markedsvilkårene, skal Solars forretning også udvikles i nye retninger, siger koncernchef Anders Wilhjelm.

Opgør med grossistrollen
Tidligere på året meddelte Solar A/S, at koncernhovedsædet i Kolding lukker og flytter til Vejen. Her får koncernen samme adresse som datterselskabet Solar Danmark. Det er blot en del af udviklingen i koncernen.

- Vi er i gang med en transformation af Solar fra en grossist til en sourcing- og servicevirksomhed. Transformationen, der er en rejse, som kommer til at tage tid, betyder, at vores eksisterende forretning skal fokuseres, samtidig med at vi udforsker nye forretningsmuligheder, påpeger koncernchef Anders Wilhjelm, som beskriver udviklingen således:

- Vores vigtigste opgave er at skabe værdi for vores kunder – de betaler jo vores løn. Det betyder, at vi køber ind på deres vegne. Det betyder, at vi hjælper kunderne med at vælge de produkter, der bedst imødekommer deres behov, og giver dem, der har brug for det, teknisk support og træning i brugen af produkterne. Og, det betyder, at vi minimerer vores kunders spildtid og behov for lagerbinding.

Online-omsætning når over 4 milliarder
Solars digitale platform udgør også en stadig større del af kundekontakten:

- E-handel er et vigtigt fokusområde i Solar, og vi havde sidste år en online-omsætning på langt over 4 milliarder kroner. Vores online-omsætning nærmer sig hurtigt halvdelen af vores koncernomsætning. Der bliver bestilt masser af varer fra både computer, mobil og tablet, og vi tror på, at vi ved at tilbyde kunderne de rette digitale løsninger kan skabe en bedre kundeoplevelse og en højere produktivitet for både dem og os, siger kommerciel direktør Hugo Dorph.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler
Andre Nordiske Medier

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078