23948sdkhjf

Klumme: Smart Grid - Et nyt el-marked åbner sig for vores øjne

El-markedet, som vi kender det, står over for et paradigmeskift. Der er en helt ny værdikæde under opsejling, og vi kommer til at se nye, innovative og anderledes fleksible forretningsmodeller på el-området.
De nye markedsmuligheder åbner for en langt stærkere konkurrence om kunderne. Kampen skal kæmpes på at finde de bedste forretningsmodeller, som bedst betaler sig kommercielt.
Udviklingen af informations- og kommunikationsteknologier samt den globale megatrend for øget individualiserede forbrugerløsninger betyder, at store mængder data snart vil flyde frit mellem el-leverandør, netselskab og forbruger.

Samtidig gør den markante grønne omstilling af energisystemet forbruget mere effektivt og uafhængig af fossile brændsler med en stor andel af vedvarende og varierede energikilder.

Hele værdikæden på elmarkedet transformerer sig fra den gamle verden til en ny og mere kompleks med helt nye markedsaktører for eksempelvis aggregatbårne tilbud og dataplatforme, hvor forbrugerne er med som aktive markedsaktører. Både som deciderede producenter af el og som en fleksibel ressource i fremtidens Smart Grid-systemer.

Tidligere var værdikæden for el helt lineær. El og data blev leveret fra elselskabet til forbrugeren. Forbrugeren var blot en passiv modtager, der købte en pålidelig elforsyning og dataene stod på elregningen fra elselskabet til forbrugeren.

Allerede nu og i nærmeste fremtid bliver el-systemet en langt mere dynamisk størrelse, hvor el bliver samlet, videresolgt og distribueret fra både net-selskaber og el-leverandører, men også fra forbrugernes egne solceller på tagene, el-bilerne, husstandsvindmøllerne etc. De mange medfølgende data vil i højere grad blive udnyttet af el-selskaberne, forbrugere, producenter af el-forbrugende bygningsinstallationer samt softwareleverandører, der skaber værdi af dataene.

Vi har stærkt brug for nye forretningsmodeller
Den nye verdensorden for el gør det muligt men også nødvendigt at udvikle nye innovative forretningsmodeller for Smart Grid-løsninger, hvor de tilgængelige teknologiske muligheder og forbrugernes ændrede aktive rolle og nye mønstre skal tænkes gnistre sammen. Udviklingen af de nye forretningsmodeller handler i høj grad om at finde og udnytte de nye indtægtsområder i den nye el-virkelighed.

Realiseringen af Smart Grid-baserede forretningsmodeller skal primært ske ved forbedringer af selve el-markedets form og udvikling af nye markedsprocesser og i mindre grad gennem teknologiudvikling.
Den antagelse bliver understøttet af det danske Smart Grid Forskningsnetværket, som bl.a. fremhæver behovet for, at vi udvikler nye el-markeder og nye modeller mellem el-markederne på deres roadmap for forskning og udvikling af Smart Grid frem til 2020.

Fra politisk side bliver der også skubbet på til udviklingen med mindre regulering og liberalisering af det danske el-system. Senest med etableringen af Datahubben, der er sat i værk for at skabe friere konkurrence og gøre det nemmere at skifte el-leverandør og give nemmere adgang til stam- og måledata, der ikke længere bare er netselskabernes ejendom.

Det forventes, at der i efteråret 2015, bliver åbnet op for engrosmodellen. Det vil bringe el-leverandørerne endnu tættere på slut- og el-kunderne, som herefter blot modtager én regning. Sigtet er, at give el-leverandørerne incitamenter til at differentiere sig over for slutkunden i forhold til konkurrenterne. Både ved at tilbyde nye services men også ved deciderede hele energitjenester, som i synk med smart griddens landvindinger kan udnytte muligheder for varierende priser på forskellige tidspunkter af døgnet samt variationer i tariffer og afgifter på el-markedet.

De mange tiltag i Danmark og resten af Europa, kalder på, at vi udvikler forretningsmodeller og forretningsideer, der matcher de nye fleksible muligheder på et el-marked i hastig forvandling.
El-systemet står for at blive langt mere kommercielt og kundeorienteret. Slutproduktet er ikke længere kun el, men derimod hele energitjenester, der kan differentiereres i forhold til forskellige målgruppers behov.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.109