23948sdkhjf

Femern-toge på dansk strøm

Når togene om syv år begynder at suse igennem Femern-tunnelen bliver det med dansk strøm som drivmiddel
Det skriver Ingeniøren.

Der skal en hel del strøm til dagligt at få 120 gods- og passagertog til at suse igennem Femern-tunnelen og samtidig sikre strøm til alt det tekniske udstyr i tunnelen som lys, pumper og ventilation i både bil- og togtunneler. I alt får tunnelen et årligt forbrug på 60 gigawatt-timer (GWh) eller det samme som forbruget i en by med 10.000 husstande. Dens samlede effekt bliver på omkring 120 MW, og det bliver altså strøm fra den danske side, der skal holde det hele i gang.

Transformerstationen, der udover at forsyne Femern-tunnelen med strøm også skal levere strøm til en del af den kommende elektrificerede banestrækning mellem Ringsted og Rødby, som Banedanmark står for, kommer til at ligge knap to kilometer fra kysten ved Rødbyhavn, hvor den vil lægge beslag på 20.000 kvadratmeter tæt på tunnelens betalingsanlæg. Danske Bravida Danmark A/S, dansk-franske Siemens AS/ og Cegelec Mobility samt Elektrobudowa SA fra Polen er ifølge Ingeniøren netop blevet prækvalificeret til at byde på den krævende opgave, der har en værdi af mellem 300 og 450 millioner kroner.

Effektelektronik skal eliminere forstyrrende elektromagnetisk udstråling
Nyt for Femern-forbindelsen i forhold eksempelvis Øresundsforbindelsen og andre ældre systemer er, at elektromagnetisk udstråling fra højspændingsanlægget slet ikke må forstyrre omgivelserne, så man eksempelvis risikerer, at strømmen i forbipasserende tog slås ud, eller mobiltelefoner går ned. Og det skal effektelektronik forhindre, skriver mediet.

- Kravene til de store højspændingsanlæg er blevet skærpede, så der skal skærmes bedre for ikke at forstyrre omgivelserne. Det kan man med ny teknologi, hvor der integreres konvertere, gøre i det her anlæg. Konverterne skaber balance mellem de forskellige faser, så der ikke mærkes forstyrrende støj i elnettet, siger projektchef Per Henning Laursen fra Rambøll til Ingeniøren.

Ifølge Femerns kontraktdirektør, Johnny Restrup-Sørensen, er det helt nyt i Danmark, men han understreger samtidig, at det er baseret på en velafprøvet teknologi, som anvendes flere steder i verden.

Originalartikel: http://ing.dk/artikel/togene-skal-koere-...
Kommenter artiklen (1)
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.063