23948sdkhjf

Efter to års tilløb går det nu løs for Energiauktion.dk

Folkene bag indkøbsportalen, der vil sikre små og mellemstore virksomheder samt landbruget billigere el, har store forventninger til det danske marked – og på sigt også til det norske og svenske elmarked.
For godt to år siden kunne vi her på Energy Supply fortælle om den nye markedsplads for indkøb af el , Energiauktion.dk, som var etableret i et samarbejde mellem energirådgivningsvirksomheden Norenergi og it-udviklingsfirmaet Partisia. Men siden har aktiviteten været begrænset i virksomheden, der i dag tegnes udadtil af stifter Torben Synnest og kommerciel direktør Kenneth Lykkedal.

Årsagen er, at auktionen bygger på automatisk indhentning af kundernes forbrugsdata fra Energinet.dk`s datahub – en datahub, der lod vente på sig.

- Datahubben blev først færdig i marts sidste år, og da vi skal kende kundernes forbrug et år tilbage, er vi først rigtigt gået i luften her i foråret, forklarer kommerciel direktør for Energiauktion.dk, Kenneth Lykkedal.

Kenneth Lykkedal, der siden 1996 har beskæftiget sig med energibranchen og blandt andet har en fortid som salgs- og forretningsudvikler i henholdsvis Bergen Energi, Dong Energy, Vattenfall, Norenergi og Nord Pool Spot, er i sig selv et tegn på, at virksomheden nu for alvor er klar til at indtage det danske elmarked. Han er således for ganske nyligt blevet hentet til Energiauktion.dk og skal være med til at sikre indkøbsportalen succes på det danske elmarked. Noget han blandt andet vil gøre gennem forskellige brancheforeninger.

- Vi har etableret en ny markedsplads, hvor vi vender markedet om. Hvor kunderne nu kun skal henvende sig et sted, og så kan leverandørerne afgive bud til den enkelte kunde på sammenlignelige vilkår, idet der indgås en standardkontrakt mellem kunden og leverandøren. Energiauktion.dk arbejder desuden ud fra ”no-cure-no-pay” princippet, hvilket betyder, at det er gratis at køre en auktion, såfremt kunden i sidste ende ikke accpeterer det laveste bud fremkommet på auktionen.
Kenneth Lykkedal, kommerciel direktør, Energiauktion.dk.

Penge at spare
- Vi har allerede haft held med at gå ud til forskellige brancheforeninger og få dem til at gøre deres medlemmer opmærksomme på os. Så kan de til gengæld tilbyde vores service billigere til deres medlemmer, forklarer Kenneth Lykkedal, der allerede kan skrive en hel del brancheforeninger på listen over samarbejdspartnere.

Og der er penge at spare for de danske landbrug og de små og mellemstore virksomheder, lyder det fra direktøren.

- Vi har i dag haft en kunde, der skal bruge 250.000 kilowatttimer over to år. Han sparede 12.000 kroner ved at sende elkontrakten i udbud.


Først Danmark – så Norge og Sverige
Prioriteten i Energiauktion.dk er i første omgang at få et solidt fodfæste på det danske elmarked, men på sigt er det ifølge Kenneth Lykkedal tanken, at oprette tilsvarende markedspladser i andre lande.

- Målet på sigt er at udbrede det til nabolandene – til Norge og Sverige, fordi de er nogle lande, der lovgivningsmæssigt minder meget om Danmark. Men det afhænger selvfølgelig af, hvordan det kommer til at gå på det danske marked, siger han til Energy Supply.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.141