23948sdkhjf

Klumme: Får din virksomhed det maksimale ud af det danske vindbrand?

Danske vindvirksomheder har i en årrække haft et kæmpemæssigt forspring både teknologisk og kommercielt. Det at være dansk trak kunder til, uden at der var behov for at sige mere. I dag er det ikke længere nok. Konkurrencen er hård, og kunderne vil vide, hvilken værdi de får for deres penge.
Jeg har i ni år rejst med danske virksomheder på messer til vindmarkeder verden over. Alle steder gælder det, at det at være dansk er et vigtigt varemærke. Det signalerer erfaring: ”Vi har teknologien, erfaringen og ekspertisen til at gøre en forskel for din virksomhed.”

Derfor bliver det at være dansk naturligvis brugt i virksomhedernes markedsføring, fordi danske vindvirk-somheder i en årrække har haft førertrøjen i markedet. Der har ikke været behov for andre selling points, når kunderne skulle overbevises.

Konkurrenterne presser på
Men i dag har konkurrencesituationen i den grad ændret sig. Danske underleverandører til vindbranchen er nu oppe imod stærke konkurrenter fra hele verden. Blandt andet kineserne og koreanerne har i den grad formået at mindske det teknologigab, som har været mellem danske virksomheder og ’de andre’.

Det at være dansk er derfor ikke længere nok. Kunderne vil vide, hvad det præcist betyder for dem, at danske virksomheder har erfaring, ekspertise og teknologi. Og de vil vide, om deres leverandører forstår deres behov og forretning. Det handler om at vise værdien af det at være dansk – sparer kunden for eksempel penge, eller tjener kunden flere penge?

Fortæl værdien
Jeg kan give et eksempel fra egne rækker. Når jeg tidligere rejste til Kina med virksomheder på messe og arrangerede seminar, trak vi nemt over 100 deltagere, som kom for at møde de danske virksomheder. I dag skal der meget mere til. Deltagerne skal vide, hvad de konkret får ud af seminaret. Ellers kommer de ikke. Derfor har vi ændret strategi.

Den samme forretningsmæssige overvejelse, mener jeg, er nødvendig at gøre sig som dansk vindvirksomhed, hvis man vil have mest muligt ud af sit salgsarbejde, messedeltagelser og markedsføringskroner og derigennem optimere sin forretning: ”Får vi det maksimale ud af vores markedsføring, eller skal vi kigge den efter i sømmene ud fra konkurrencesituationen og kundernes behov?”

Skift i tankegang
Jeg hører og ser i markedet, at kunderne vil have virksomhederne over på deres side. Hvad er udbyttet for mig? Hvad betyder det for mig, at I har erfaring, ekspertise og know-how? Her er svaret ”Vi er danske” ikke nok. Kunderne vil vide, at din virksomhed forstår netop deres behov og kan løse præcist den udfordring, som de hver især står med.

Det kræver et skift i tankegangen at gå fra udelukkende at have fokus på egen danskhed til at stille sig over på kundens side. Jeg er dog sikker på, at det er muligt at højne sin globale presence ved at gøre det. Og netop fordi ’dansk’ er så stærkt et varemærke inden for vind, har virksomhederne positionen til at kunne argumentere for det udbytte, kunderne kan høste.

Derfor vil jeg opfordre danske vindvirksomheder til at se på markedsføringsindsatsen med nye briller, der tager højde for de udfordringer og muligheder, som markedet byder på i dag. Der er masser at vinde både for den enkelte virksomhed og hele branchen, hvis man som virksomhed også fremadrettet formår at få det maksimale ud af det danske brand.
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094