23948sdkhjf

Klumme: 12 øre fra elbilernes gennembrud

I Danmark koster det 1,99 kr. pr. km at køre i en VW up og 12 øre mere - 2,11 kr. pr. km. - at køre i den elektriske udgave af VW up, kaldet e-up . I Norge er det omvendt, der er det billigst at køre elbil. Det koster 2,15 norske kr. pr. km at køre i en lille benzinbil og 1,85 norske kr. pr. km at køre e-up .
Forskellen skyldes skattesystemet i Danmark, som favoriserer små benzinbiler, og en bevidst norsk strategi for at gøre elbiler attraktive.

Erfaringerne fra Norge viser, at når prisen er rigtig, så køber folk gerne elbiler. I marts måned var én ud af 5 solgte biler en elbil og tre elbiler ligger i top 10 over mest solgte biler i Norge. I Danmark er det knapt en ud af 100 solgte biler, der er en elbil. Særligt de små elbiler har svært ved at konkurrere med de små billige benzinbiler.

Det beskedne salg af elbiler i Danmark er ikke kun et problem for vores CO2-regnskab. Gennem en årrække har staten og virksomhederne investeret store summer i at forberede Danmark til elbiler. Investeringer som kan kaste mange job af sig, hvis Danmark går forrest med at integrere elbilerne smart i elnettet, men som også kan være tabt, hvis der ingenting sker.

I Danmark risikerer prisforskellen mellem elbiler og biler med forbrændingsmotor at blive markant større end 12 øre pr. km efter 2015, for der udløber elbilernes fritagelse for registreringsafgift. Til den tid bliver der ikke solgt flere elbiler i Danmark, hvis ikke afgiftsfritagelsen forlænges. Det er dyrt at udvikle ny teknologi, så indtil omkring 2020 vil elbiler være dyrere end benzin- og dieselbiler uden afgiftsfritagelse.

Risikoen for at der ikke kan sælges flere elbiler efter 2015 har konsekvenser allerede i dag. Hvis virksomhederne skal blive ved med at investere i ladestandere, uddanne mekanikere og udvikle forretningsmodeller for leasing af elbiler, er der brug for hurtige politiske beslutninger, som sikrer, at der også kan blive solgt elbiler i Danmark efter 2015. Allerede i dag er der investeringer, som holdes tilbage, fordi der er usikkerhed om elbilernes vilkår efter 2015.

Prisen for afgiftsfritagelsen er beskeden - mellem 100 og 200 mio. kr. om året – men den potentielle gevinst er høj. Hvis bare 5 procent af alle biler på vejene er elbiler, kan vi spare mere end 200 tusinde tons CO2 om året. Og danske virksomheder kan sikre sig vigtig viden, der giver et forspring, når alle andre lande også skal integrere elbilerne smart i deres elnet, på samme måde som tidlig udbygning af fjernvarme og vindenergi i dag er en styrke for danske virksomheder, der eksporterer til hele verden.

Et egentligt gennembrud for elbilen kræver dog mere end forlængelse af fritagelsen for registreringsafgift.

Danskerne er fornuftige folk, præcis som nordmændene. Når prisen er rigtig og elbilen i øvrigt dækker kørselsbehovet, så vil mange danskere, være klar til at købe en elbil. Desværre står den lave beskatning af små benzinbiler og usikkerheden om afgiftsfritagelsen i vejen.

Det danske afgiftssystem beskatter først og fremmest bilens værdi, men giver samtidig rabat til biler, der er mere brændstoføkonomiske end gennemsnitlige biler var i 2007. Rabatterne gives på en måde, så små biler næsten ikke betaler registreringsafgift, selvom de hverken er brændstoføkonomiske eller sikre. Og holdbare er de heller ikke. Mange små biler skrottes efter få år, hvis de får en skade, eller fordi de er slidt i stykker lang tid før lidt større biler bliver det. Det er næppe miljøvenligt.

Konkret betyder det, at den lille Ford Ka reelt betaler 44 procent af forhandlerens pris i registreringsafgift, mens en mellemklasse familiebil som Skoda Octavia betaler 101 procent i registreringsafgift, selvom de kører omtrent lige langt på en liter benzin.

Derfor køber danskerne mange små biler, der ikke kører længere på en liter brændstof end mange familiebiler med en brændstoføkonomisk motor. Faktisk kunne registreringsafgiften sagtens ændres, så danskerne kunne købe bedre biler, mere miljøvenlige biler og mange flere elbiler uden at det samlet set kostede bilkøberne eller staten en krone ekstra. Det kræver kun, at den provenuneutrale reform af bilbeskatningen, som regeringen selv har annonceret i regeringsprogrammet, gennemføres.

Intet tyder på, at en stor reform er på trapperne, men selv en mindre reform kunne gøre den danske bilpark markant grønnere. Dansk Elbil Alliance foreslår, at regeringen starter med at se på rabatten til brændstoføkonomiske biler, så den kun gives til biler, der er mere brændstoføkonomiske end gennemsnittet. Hvorfor give rabat til biler, der ikke er særligt miljøvenlige?

En sådan opdatering ville give et provenu på 3-4 mia. kr., som kunne bruges til at forlænge afgiftsfritagelsen for elbiler efter 2015, og til at sænke registreringsafgiften, så moderne, sikre og brændstoføkonomiske biler bliver billigere. Det ville også gøre forskellen mellem VW up og e-up, 12 øre mindre, så de to biler kostede det samme at køre i pr. kilometer. Det ville ikke give et boom i salget af elbiler, som i Norge, men det ville give elbilerne et gennembrud på det danske bilmarked og sikre, at Danmark kommer med i front, når løsningerne for fremtidens transportsystemer skal udvikles


Kilde 1: Dansk Elbil Alliances TCO-beregner ved årskørsel på 20.000 km, heraf halvdelen som bykørsel og ejertid 5 år. VW e-up er sammenlignet med en VW High up med 5 døre og 75 hk til 140.996 kr., der er sammenlignelig med e-up.
Kilde 2: Norsk TCO-beregner fra Gronnbil.no ved årskørsel på 20.000 km, ejertid 5 år ekskl. Elbilens rabat ved parkering

Kommenter artiklen (3)
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.079