23948sdkhjf

E.On sender 81 fejlopkrævede millioner retur

E.On Danmark betaler nu for at have drevet fejlbehæftet praksis. Energiklagenævnet har pålagt selskabet at tilbagebetale 81 millioner kroner til kunderne.
Helt præcist 81.079.000 kr. skal de sjællandske kunder hos E.On have tilbage, efter i flere år at have betalt for meget for varmen. Det skriver Jyllandsposten.

31 forsyningsområder deler kagen
Det er Energiklagenævnet, der har pålagt E.On Danmark at betale pengene tilbage, fordi E.On i knap 10 år har opkrævet for meget for den fjernvarme, man har leveret hos en stribe kunder i 31 forsyningsområder, hvoraf størstedelen er kommuner og boligejere i Nordsjælland.

I Allerød kommune ser man frem til at få 18,5 mio. kr. retur.

- Vi er glade for dommen, men det er ingen overraskelse for os, at den er faldet ud til fordel for os, siger Flemming Kjølstad, der er teknisk direktør i Allerød Kommune.

E.On er blevet pålagt at tilbagebetale pengene inden udgangen af 2014. I Allerød Kommune har man allerede modtaget sine penge.

Ændret lovgivning
E.On overtog efter årtusindeskiftet forsyningspligter fra energiselskabet Nesa. Lovgivningen er siden blevet ændret, hvilket har betydet at energiselskabernes mulighed for at hente høje avancer på varme er blevet strammet. E.On har ikke rettet ind efter lovgivningsændringen, og efterfølgende har de 31 forsyningsområder klaget over for høje fjernvarmepriser.

E.On har ikke været enig i denne opfattelse, men har givet udtryk for, at såfremt myndigheder mente, at de fejlfortolkede reglerne, så var man villig til at betale pengene tilbage.

Ifølge Energitilsynet er sagen lukket, hvilket indikerer at E.On har opgivet at tage sagen videre i retssystemet. Samtidig giver det faktum, at Allerød Kommune har modtaget sine penge en indikation af, at E.On holder ord og betaler sin gæld, som lovet.
Læs mere om: E.ON
Kommenter artiklen (2)
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.145