23948sdkhjf

Det biogene skal ikke i jorden

Af Alexander Plougman, Drivkraft Danmark

Regeringen kommer med det seneste CCS-udspil med forslag til, hvordan den danske undergrund skal udnyttes til lagring af CO2. Der er i udspillet afsat 38 mia. støttekroner til at sætte skub i udviklingen og etableringen af CCS i Danmark. Puljen skal blandt andet bidrage til at opfylde Danmarks nationale klimamål om 70% CO2-reduktion i 2030. Drivkraft Danmark er enige i at alle teknologier skal i spil for at nå målet, men det skal gøres smart.

Udfordringen er, at der også er sat penge af til at støtte fangst og lagring af CO2 fra biogene kilder (biogen CO2), hvilket fører til ”negative emissioner”. Der er nemlig behov for store mængder biogen CO2 til andre formål end at gemme det i undergrunden. Biogen CO2 fanges typisk fra biogasanlæg og kan bruges til videreforædling af vedvarende brint og til at lave produkter, til blandt andet den del af transportsektoren, der ikke umiddelbart kan elektrificeres.

Det gælder især luftfarten og skibsfarten, hvor Maersk blandt andre har indkøbt en række skibe, der kan sejle på methanol. I Maersk’ tilfælde er tanken, at der udelukkende skal sejles på syntetisk methanol (e-methanol) baseret på vedvarende kilder, men det er et produkt, som er svært at få fingrene i, på nuværende tidspunkt. Især i de mængder der bliver behov for.

Drivkraft Danmarks medlem European Energy er allerede nu en markant spiller på det marked og skal levere e-methanol til både Maersk, Novo Nordisk, Lego og Circle K. E-methanolen der produceres af European Energy er baseret på vedvarende brint og biogen CO2. Desuden står medlemmerne Crossbridge og Kalundborg Refinery ligeledes et sted, hvor adgang til biogen og atmosfærisk indfanget CO2 er afgørende for den omstilling, som de hver især har igangsat.

Hvis Danmark skal være foregangsland for et PtX- og CCS-eventyr, kræver det, at kæppen ikke stikkes i hjulet når det drejer sig om biogen CO2. Det er i forvejen en begrænset ressource, og Drivkraft Danmarks medlemmer og andre PtX-producenter har i den grad brug for den til at kunne levere til realiseringen af globale, europæiske og nationale klimamål. Ved at støtte lagring af den biogene CO2 forvrides markedet for biogen CO2 og den udvikling, vi så gerne vil have i Danmark, fordyres unødvendigt.

Dilemmaet er altså, om nationale klimamål er vigtigere end at få gang i PtX og CCUS-markedet i Danmark, som uagtet regneregler vil gavne klimaet globalt set. Alternativet for projektudviklerne er at flytte produktionen til udlandet, og Danmark risikerer derfor at miste både arbejdspladser, knowhow og den grønne førertrøje.

Det er det svære, som vi skal være gode til i Danmark. Det svære i dette tilfælde er forædlingen af VE-brint, ikke at sende al VE-brint ud af landet og sende den biogene CO2 i jorden, for at indfri et politisk fastlagt nationalt mål. Derfor skal politikerne accelerere udbygningen af infrastrukturen til brint og CO2 og lade markedet styre udviklingen, så vi får en teknologineutral og omkostningseffektiv udvikling af brint- og CO2-sektoren til gavn for klimaet og ikke til gavn for pæne tal i et regneark.

Artiklen er en del af temaet Klumme.

Kommenter artiklen (2)
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.068