23948sdkhjf

Endnu en omgang ’Tænk Strøm’ er på trapperne

Sidste år mødte initiativet en del kritik, alligevel relancerer Forbrugerrådet nu ’Tænk Strøm’, der skal sikre forbrugerne lavere elpriser. Denne gang er initiativet dog forbeholdt rådets medlemmer.
Sidste forår lancerede Forbrugerrådet for første gang konceptet ’Tænk Strøm’, der skulle være med til at puste lidt mere liv i konkurrencen på elmarkedet. Ved at samle et større antal privatkunder kunne Forbrugerrådet nemlig skaffe bedre priser og betingelser for forbrugerne. Og selvom initiativet mødte en del modstand fra både energibranchen og flere politikere, så var interessen fra forbrugerne stor. Forbrugerrådet hjalp således omkring 4.000 elkunder til bedre og billigere el-kontrakter.

Læs også: Kritik af ny kampagne fra Forbrugerrådet

Nu er Forbrugerrådet så på banen med endnu en omgang ’Tænk Strøm’ om end i revideret udgave. Sidste år havde alle forbrugere mulighed for at tilmelde sig, mens initiativet i år er forbeholdt medlemmer.

- Denne gang har vi valgt at gøre det til en ren medlemsaktivitet for vores omkring 75.000 medlemmer. Vi har valgt at lave det til en medlemsfordel, dels fordi vi har fået mange forespørgsler på en ny runde, dels fordi vi gerne vil cementere, at vi er en medlemsorganisation. Og det er jo meget normalt at medlemsorganisationer har medlemsfordele, siger medlemschef i Forbrugerrådet, Christian Wennevold, til Energy Supply.

Tirsdag var deadline for tilbud
I modsætning til sidste år har Forbrugerrådet i år valgt først at indhente tilbud fra elselskaberne, før de kontakter forbrugerne, som i år er medlemmerne. Tirsdag var deadline for afgivning af tilbud, og hvis ellers Forbrugerrådet kan stå inde for et eller flere af tilbuddene vil de sidst på ugen sende mails til de omkring 3.500 forbrugere, der på forhånd har efterspurgt initiativet.

- Min mavefornemmelse er helt klart, at det bliver til noget. De foreløbige tilkendegivelser vi har fået virker til, at elselskaberne er interesserede, men vi er nødt til først at se på tilbuddene, lyder det fra medlemschefen.

Ligesom sidste år finansieres ’Tænk Strøm’ ved at elselskaberne betaler et beløb til Forbrugerrådet for hver kunde de modtager.

- Elselskaberne skal stadig betale 150,- til os i provision, så vi kan dække vores omkostninger. Men det er forventningen, at der vil være penge tilovers, som vi så vil trække fra i medlemmernes regning, så de bliver direkte tilbageført til det enkelte medlem, der har tilmeldt sig Tænk Strøm, forklarer Christian Wennervold.

Sidste års overskud blev ikke på samme måde sendt tilbage til forbrugeren, men blev i stedet geninvesteret.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.11