Energiselskab sparer millioner på logistikken

| Medlemsnyhed | Indrykket af Lemvigh-Müller A/S

Et tæt leverandørsamarbejde om logistik og lager har givet energiselskabet Eniig store kontante fordele – og ro og overskud i dagligdagen


Når energiselskabet Eniig anlægger fibernet og udfører andre forsyningsprojekter i Himmerland og Aalborg, er det Lemvigh-Müller, som leverer en del af de varer, der skal bruges. Der er dog ikke tale om et traditionelt kunde-leverandørforhold, men om et tæt, strategisk samarbejde. Det kom i stand for 15 måneder siden, hvor stål- og teknikgrossisten vandt et logistikudbud for Himmerlands Elforsyning (HEF), der i sommer fusionerede med EnergiMidt og Energinord og blev til Eniig. For indkøberne, lagerfolkene og montørerne er der et meget tydeligt før og efter udbuddet.

Eller som contract manager Louise Vinter udtrykker det, når hun tænker tilbage på, hvordan det var før:
”Det føles både som meget længe siden og som en helt anden træls tid”.

Bøvl, brandslukning og muddermarker
Det trælse bestod blandt andet i unødig ekstrahåndtering af varer, pakkefejl og fragtproblemer:
”Når vi bestilte varer, blev de ikke sendt direkte hen til, hvor de skulle bruges, men til vores lager i Støvring. Vores medarbejdere stod så for at pakke ud og ompakke til de forskellige projekter, og en ekstern vognmand stod for fragten ud til projektpladserne. Tit var der dog bøvl med at levere varerne, fordi forholdene ikke altid var til det – det kunne fx være, at projektpladsen var en mørk muddermark, og der ikke var lagt køreplader ud eller etableret lys. Så blev varerne kørt tilbage til Støvring, og der røg ekstra fragtleverance på. Samtidig var vores lager en ’brandstation’ – alt var brandslukning, og der skete tit pakkefejl, så vores montører brugte en del tid på at køre til Støvring for at skaffe de rigtige varer”, forklarer Louise Vinter.

Pas på med fingerpegning
Når der er bøvl med varer og leverancer, skyder man tit på leverandøren. Der var da også brok over Lemvigh-Müller, som gennem årene var vokset til at være en af HEF’s større leverandører, fortæller Louise Vinter:

”Før man peger fingre ad andre, skal man huske at kigge indad – og vi havde faktisk ikke selv styr på tingene. Samtidig er en leverandør aldrig bedre, end man beder om. Vi havde en standard-samhandelsaftale med Lemvigh-Müller, men vi havde aldrig talt vores ønsker, krav og forventninger til samarbejdet igennem”.

Vigtigt at forventningsafstemme
Noget måtte gøres! Sammen med direktionen i det tidligere HEF og sin kollega, indkøbskoordinator Flemming Vistisen, tog Louise Vinter initiativ til et projekt, hvor de gik HEF’s indkøbs- og logistikprocesser minutiøst igennem med hjælp fra en ekstern supply chain management-konsulent. Projektet mundede ud i logistikudbuddet, som Lemvigh-Müller altså endte med at vinde.

”Det var kun to grossister, der kunne løfte opgaven. Ingen havde en færdig pakke, men vi havde en god, åben dialog i forbindelse med udbudsrunden, hvor vi fik afstemt forventningerne - det nytter ikke at stille krav, som leverandøren ikke kan leve op til. Sådan et samarbejde kan kun køre, hvis man løbende er i tæt dialog og er ærlige i forhold til, hvad der kan lade sig gøre”, siger Louise Vinter.

Fra træls til topgodt
Siden Lemvigh-Müller overtog logistikken, er tingene gået ”fra træls til topgodt”, er Louise Vinter og Flemming Vistisen enige om. I dag foregår det sådan, at varer til projekter bliver sendt fra Lemvigh-Müllers centrallager i Odense til grossistens afdeling i Aalborg. De modtager varerne og ompakker dem til containere, som de fragter ud til projektpladserne.

”Vi har altså skåret vores egen varehåndtering væk, og vi skal heller ikke længere koordinere med en fragtmand”, siger Flemming Vistisen.

Lemvigh-Müller står også for at etablere projektpladserne med lys og køreplader – og det er også grossisten, der rydder op, fjerner emballage og håndterer overskydende varer, når projekterne er slut:

”Før røg de overskydende varer tilbage på vores eget lager, og så lå der måske lige pludselig for 30.000 kr. ekstra varer på lageret. Nu ryger de retur til Lemvigh-Müllers centrallager, og så får vi dem krediteret med det samme. Eller også, hvis det er varer i anbrud, bliver de oplagret hos Lemvigh-Müller i Aalborg, og bliver så brugt i næste projekt. Det kører helt uden, at vi skal gøre noget”, siger Flemming Vistisen.

Styr på projektindkøbet
Han fortæller, at der også er kommet bedre styr på projektindkøbet. Tidligere var der en tendens til, at der blev bestilt 20-30 procent flere varer, end der reelt skulle bruges på projekterne. Genbestillingstiden kunne nemlig være lang, og også den tunge leveringsproces betød, at det var nødvendigt at købe ekstra varer for at gardere sig mod mangelsituationer:

”Leveringssikkerhed er helt afgørende for os. Arbejdet i marken koster mange penge, så det nytter ikke noget, at vi ikke har varer, vi kan komme i jorden – det er dyrt at stå stille. I dag behøver vi ikke bestille ekstra varer som sikkerhed, for vi kan få leveret varer fra dag til dag, direkte til det sted hvor de skal bruges”.

Sparer millioner på lageret – og på prisen
Dag til dag-leveringen har også betydet, at Eniig har kunnet skære varelageret i Støvring ned til et minimum:

”Vi er nødt til at have et beredskabslager, for hvis der fx sker nedbrud om natten, skal vores montører kunne få fat i det, de skal bruge, med det samme. Takket være den korte leveringstid kan vi dog nøjes med at have et begrænset antal varer på lager,” siger Flemming Vistisen og fortæller, at lagerværdien i Støvring er blevet næsten halveret i løbet af de 15 måneder, hvor samarbejdet med Lemvigh-Müller har kørt:

”Det svarer til 6-7 mio. kr., som ikke længere er bundet i lageret – en besparelse der også skyldes, at vi selv har haft fokus på at få brugt de gamle varer. Hertil kommer, at vi har fået en væsentlig bedre prisaftale, end vi havde før. Vi fik én million i besparelse, da vi skrev samarbejdsaftalen under”.

Der er kommet ro på
Ud over de målbare milliongevinster har samarbejdet også kastet andre gevinster af sig, bl.a. fordi indkøbsprocessen er blevet digitaliseret, noget som logistikkoordinator i Eniig Christian Geisler Schmidt har været tovholder på, fortæller Louise Vinter:

”Vi har fået en EDI-løsning, så varebestillingen og faktureringen kører meget nemt og uden det store tastearbejde, som vi plejede at have. Til vores montører har vi fået en iPad-løsning, så de nemt kan bestille værktøj og andre småting til den daglige drift direkte i Lemvigh-Müllers webshop – før skulle de sende en mail til lageret. Også lagerfolkene har fået det nemmere. Tingene kører så strømlinet, at de ikke længere behøver bruge al deres tid på at pakke varer ud og sætte på hylderne og brandslukke. De har fået et helt andet overskud til de administrative opgaver. Vi har alle sammen fået en helt anden ro på vores dagligdag”.

Dagligdagen er dog også lidt en anden nu, end da logistikprojektet blev sat i søen, siger hun:
”Det var et projekt, vi tog initiativ til i det gamle HEF, men i kraft af fusionen mellem HEF, EnergiMidt og Energinord skal vi finde et fælles setup, så hvordan logistikken præcis skal køre fremadrettet er uvist, men vi tager de gode erfaringer med os videre”.

Om Eniig
Eniig, der er en fusion mellem EnergiMidt, HEF og Energinord, er Danmarks tredjestørste energiselskab med over 383.000 andelshavere. Læs mere om Eniig på www.eniig.dk

Læs om Lemvigh-Müllers lager- og logistikløsninger på Godthjulpet.dk

Foto: Lars Horn/Baghuset


Skriv kommentar

Medlemsnyhed

Indrykket af
Lemvigh-Müller A/S

Stationsalleen
2730 Herlev
Danmark
Lemvigh-Müller A/S

Send til en kollega

0.079